Inlägg från: Foxtrott |Visa alla inlägg
  • Foxtrott

Vad kostar en liten ponny, i snitt?

Omöjligt att svara på, jag vet, men på ett ungefär.
    Jag menar nu inte inköpssumman utan själva underhållet som ju lär vara betydligt dyrare.
    Förutsättningarna:
    En mindre, äldre ponny som inackorderas helst på någon ridskola, där ridskolan disponerar hästen säg halva veckan och halva veckan är den vår. Jag tänker mig då att den dagliga skötseln av hästen sköts av ridskolan minst halva veckan och att den motioneras genom att ingå i ridskoleverksamheten halva veckan. Det är bara halva familjen som är hästintresserad och det känns inte riktigt lyckat att binda upp sig för daglig skötsel för överskådlig framtid.
    Hästförsäkringar lär vara bra har jag hört, dvs självrisken är relativt låg och ersättningen relativt hög, inte samma premisser som för mindre husdjur? Gäller det även ponnyer eller är det bara för större hästar det är så?

Är det helt galet att skaffa häst om man inte tänker sig bosätta sig i stallet och ägna det mesta av sin fritid åt hästen?

• Svar på tråden Vad kostar en liten ponny, i snitt?
  • Foxtrott
    cajsasmamma skrev 2013-03-25 19:05:25 följande:

Vart i landet håller ni till? Stallplatsen beror mest vart man bor.

Om man kommer till ett bra stall en ridskola eller inackordering och man kan tänka sig att åka till stallet 3-4dagar i veckan är det inte en helt dum idé att skaffa ponny. Men va beredd att barnen tjattap dagligen att åka till stallet
    Sen finns det så mycket mer att tänka på när man skaffar häst.
    Malmö. Vi kan tänka oss sisådär två mil runt om, men helst ska det finnas bussar som går i närheten av stallet.
  • Foxtrott

Jag tror vi hoppar över ponnyägandet ett tag. Åtminstone tills barnet ifråga blir lite äldre och själv kan ta sig till och från stallet.
    När jag frågade runt på ridskolorna här visade det sig att det fanns möjlighet att ta en ponny på sommarfoder eller hur de nu uttryckte sig på ett ställe. Dvs man betalde en rätt symboliskt summa pengar  i månaden för möjligheten att ha som nästan en egen häst under de delar av sommaren då ridskoleverksamheten låg nere och hästen inte var på sommarbete. Hästen sköts i det dagliga av ridskolan och man är två familjer per häst som liksom delar på resten av hästen under ett par månader. Vi kommer nog att börja med det.

Svar på tråden Vad kostar en liten ponny, i snitt?