• mimmie01

Gravid med tvillingar via IVF?

Hej alla gravida med tvillingar, jag är bara nyfiken om det finns några här i tråden som blivit gravida med tvillingar via IVF? jag vill gärna ta chansen att få tillbaka 2 befruktade ägg vid ET och vet att chansen finns att det kan bli en tvillinggraviditet, men det skulle jag gärna vilja då jag är 38 & vill ha fler barn. (dock vet jag att det kan bli en riskgraviditet)
    Hur ser ni på eran tvillinggraviditet? Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Gravid med tvillingar via IVF?
  • Lucy82

Hej! Jag plussade för en vecka sedan efter en icsi. Vi fick två fina embryon insatta..så nu hoppas jag på att båda fortfarande finns kvar! Ni som är gravida, tog ni något hcg prov i början och hur var det isf? Förra fredagen, på ruvardag 11, hade jag hcg 210. Ska ta nytt i morgon..är väldigt nyfiken och självklart nervös. Har hört att många gravida med tvillingar mår väldigt illa i början..hur har ni haft det?

• Annanax

Hej Lucy! Jag tog också hcg men minns inte alls vad jag hade för värde. Men det krävs två mätningar för att veta eftersom det är en snabbt ökande stegring som visar på tvillingar och inte ett enskilt värde. Jag blev lätt överstimulerad och mådde inte bra i början. Överhuvudtaget är det en helt annan graviditet den här gången. Mycket tuffare än förra och jag har varit helt sjukskriven sedan v.21. De flesta tycker det är tufft att vänta tvillingar, men det finns så klart undantag. Oavsett, grattis till din graviditet och hoppas du får tvillingar du med! Lycka till!

• Hope2003

Det verkar vara väldigt olika med illamåendet, som med alla graviditeter. Varje graviditet är unik.
    Jag har har mått illa i sort sett sedan jag plussade. Fått äta bort illamåendet då inga mediciner eller armband hjälpt. Det lustiga är att sedan vi gick in i vecka 12 har jag börjat att spy. Är i v 13 nu! 

Man får försöka tänka på den fina belöningen man /vi får när vi får hålla våra barn i våra armar.

hoppet är det sista som överger människan!
  • Annanax

Fy vad tufft, Hope! För mig var det tröttheten som helt slog ut mig. Och sömnstörningar. Men just nu i v.28 mår jag som en prinsessa!

• Lucy82

Mitt hcg värde idag (4+6) var 3664. Så det är nog bara en. Liiiite tråkigt, men jag är självklart jätteglad ändå! Tack så mycket för svaren tjejer!

• Lucy82

Jag ska på ul nästa fredag! oj vad spännande/skrämmande det ska bli. Jag tycker det verkar jättetidigt, kan man ens se hjärtat slå då? Ska även lämna nytt hcg prov då. Vad härligt det måste vara att vara i vecka 28. När har du bf? Och hur räknar dem vid en tvillinggraviditet? För det är väl inte många som lyckas gå hela tiden ut?

• Annanax

Hjärtslag kan ses från vecka sex om man har tur, ibland dröjer det lite till. Vi såg i v7+0 i alla fall. :) det är härligt att vara så långt gången att det blir bebisar även om det sätter igång tidigare. BF är efter 40 veckor, men en tvillinggraviditet räknas som fullgången v. 37.

• Lucy82

Hej annanax! Idag fick vi se ETT litet hjärta fladdra! Men vi är självklart glada ändå! Bara liiiite bedviken. Lycka till med din graviditet!

Svar på tråden Gravid med tvillingar via IVF?