• Harvey

Amma OCH flaskmatning, tips?

Jag är i v.30 och har kommit fram till att jag absolut vill hel-amma mitt barn. Men, jag vill kunna flaskmata OCKSÅ.

Jag tänker att det är praktiskt och bra att barnet kan ta ur flaska också (alltså min mjölk men i flaska) pga olika anledningar, bla om man är ute på språng och bebis är hungrig så kan man ge flaskan i vagnen, och att jag vill att min man ska ha möjligheten att ha med vårt barn utan att jag måste vara där..

Men flaskan kommer bara upp då möjligheterna att amma inte är lika bra..typ i affären/bilen ect..
    annars är det amning som gäller!

Så jag undrar lite om detta brukar vara ett problem, kan bebisen bli "förvirrad" eller liknande?

Någon med erfarenhet?

Alla tips och råd mottages tacksamt!

kram  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-19 17:10
    kan tillägga att jag liksom inte vill att hela familjen ska vara styrda av "mat-tiderna".. självklart att man tar hänsyn till bebisen och lever efter bebisens villkor, men vill kunna göra allt vi vill göra utan att känna att vi måste ta långa pauser/stanna hemma pga amning! =)

• Svar på tråden Amma OCH flaskmatning, tips?
  • Vickan I

Finns ju fyra varianter av bebis man kan få. En bebis som vägrar flaska och bara vill amma. En bebis som visar sig älska flaskan och vägrar amma sedan. En bebis som klarar galant att växla mellan båda eller en bebis som inte vill amma alls för det strular av olika anledningar. Svårt veta innan.

• Vickan I

Min etta klarade växla mellan båda utan problem. Tvåan ville inte amma (fanns nog inte tillräckligt med mjölk) och blev flaskbarn.

• KimPossible

Vi har gett bröstmjölk i flaska redan tidigt, tror de har varit någon vecka eller så. Jag hade väldigt mycket överskottsmjölk och hade uppsamlingskoppar på bröstet som inte ammades. Mjölken frös jag sen in i iskubspåsar och så kunde vi tina upp och ge när det behövdes.

Jag märkte inget av den där "tuttförvirringen" som många pratar om, men vi kanske hade tur. De har tagit både flaska och bröst utan problem.

Har du facebook? I så fall finns det några grupper där, där du kan hitta likasinnade, fråga om råd och tips.

* Rätten att välja - flaskmatning/amning

* Rätten att välja flaskmatning 

* Till dig som flaskmatar - tips och råd på vägen 

Lycka till och grattis i förskott till bebben! 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • KimPossible

Det räknas f ö som helamning även om man då och då flaskmatar med bröstmjölk. Det är alltså själva födan som är det viktiga.

Fast det tycker inte alla, många här på FL påstår att allt annat än fri tillgång till bröstet 24/7 är delamning, men de är helt enkelt okunniga. 
    Flört 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Harvey

Tack för svaren!

Förstår såklart att jag inte kan veta innan exakt hur jag ska göra/vad som kommer funka för oss, finns ju massa faktorer som väger in!

Men jag är iaf inställd på att allt med amningen kommer gå galant (men har i bakhuvudet att det kanske inte alls går)  och att jag vill ha friheten att kunna ge mig bebis flaska också..

Helamma eller delamma är väl egentligen bara att haka upp sig på ett ord.. Om allt går som jag vill så kommer jag  amma min bebis vid varje måltid och när bebisen visar att den vill amma, men någon gång ibland så ger jag eller min man flaskan för att det är mer praktiskt just då.. 

Men börjar man då ge flaskan direkt, eller får man igång amningen ordentligt innan?
    Hur funkar det liksom?'

Fler tips? 

• Lufsan
    Harvey skrev 2013-03-19 17:08:09 följande:
    Jag är i v.30 och har kommit fram till att jag absolut vill hel-amma mitt barn. Men, jag vill kunna flaskmata OCKSÅ.

Jag tänker att det är praktiskt och bra att barnet kan ta ur flaska också (alltså min mjölk men i flaska) pga olika anledningar, bla om man är ute på språng och bebis är hungrig så kan man ge flaskan i vagnen, och att jag vill att min man ska ha möjligheten att ha med vårt barn utan att jag måste vara där..

Men flaskan kommer bara upp då möjligheterna att amma inte är lika bra..typ i affären/bilen ect..
    annars är det amning som gäller!

Så jag undrar lite om detta brukar vara ett problem, kan bebisen bli "förvirrad" eller liknande?

Någon med erfarenhet?

Alla tips och råd mottages tacksamt!

kram  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-19 17:10
    kan tillägga att jag liksom inte vill att hela familjen ska vara styrda av "mat-tiderna".. självklart att man tar hänsyn till bebisen och lever efter bebisens villkor, men vill kunna göra allt vi vill göra utan att känna att vi måste ta långa pauser/stanna hemma pga amning! =)
    Ser att du redan har fått massor av svar. Men jag delammar min dotter. Hon får alltså både ersättning och ammas. I början köpte vi MAM flaskor, det stod på dom att det skulle fungera bra om man vill byta mellan flaskan och bröstet. Det gjorde det INTE, hon satte i halsen hela tiden när hon drack ur den och efter bara några dagar krånglade hon vid bröstet och ville inte gapa ordentligt. Men då köpte jag Medela flaskor och en Medelea Calma napp till och det har fungerat utmärkt. Hon spillde jättemycket de första dagarna men efter det lärde hon sig hur hon skulle göra med den och nu fungerar det prima men amningen också. Så det är ett tips. 
    En dag i sänder.
  • KimPossible
    Harvey skrev 2013-03-19 18:08:07 följande:
    Tack för svaren!

Förstår såklart att jag inte kan veta innan exakt hur jag ska göra/vad som kommer funka för oss, finns ju massa faktorer som väger in!

Men jag är iaf inställd på att allt med amningen kommer gå galant (men har i bakhuvudet att det kanske inte alls går)  och att jag vill ha friheten att kunna ge mig bebis flaska också..

Helamma eller delamma är väl egentligen bara att haka upp sig på ett ord.. Om allt går som jag vill så kommer jag  amma min bebis vid varje måltid och när bebisen visar att den vill amma, men någon gång ibland så ger jag eller min man flaskan för att det är mer praktiskt just då.. 

Men börjar man då ge flaskan direkt, eller får man igång amningen ordentligt innan?
    Hur funkar det liksom?'

Fler tips? 

Det är nog olika, det brukar dock rekommenderas att amningen är etablerad innan man provar med flaska. Min amning har kommit igång snabbt och utan problem, så det var ingen fara.

Vet däremot de som fått kämpa länge med att få till amningen, och då ska man tydligen inte gå in och störa. Om man nu vill ha en fungerande helamning vill säga. Känner man inte att det är viktigt, och inte tycker det är någon större grej att sluta amma om det inte funkar, så kan man ju göra som man vill.  
  • Lufsan
    Tack för svaren!

Hur funkar det liksom?'

Fler tips? 

Få igång amningen ordentligt först. Sedan börja med att ge flaska ibland. 
    En dag i sänder.
  • Natulcien
    Tack för svaren!

Hur funkar det liksom?'

Fler tips? 

Se till att amningen kommer igång ordentligt först, om du verkligen vill amma.

Vi introducerade flaskan (med urpumpad bröstmjölk) när sonen var ca 3 månader. Och det gick jättebra att växla mellan flaska och bröst då. Kanske hade det fungerat tidigare också, men vi ville inte chansa.
  • Ramborg

Vi gav ersättning i liten kopp i början, efter att hon ätit från brösten. Efter ett tag (minns inte... några veckor? En månad?) Började vi med dr Browns flaska. Ammade tills hon inte ville mer, erbjöd sedan flaska som påfyllning för att hon skulle bli riktigt mätt.

Det funkade så bra att pappan kunde mata ibland att jag inte orkade hålla på med pumpen och inte heller kämpa för att öka mjölkproduktionen. Hon fick ersättning i flaska 1-2 gånger per dygn och resten bröstmjölk tills ca 8 månader. Därefter ersättning och smakportioner, gick över till välling vid ca 10-12 månader.

Det funkade för oss.

42.
  • Celice29

Jag började ge bröstmjölk ur flaska en gång/dag när min dotter var sådär 2 månader. Jag hade mycket mjölk och pumpade ur under dagen. Dagens hopsamlade mjölk + mjölk som jag pumpat ut kvällen innan fick hon kl. 22:30. Oftast var det sambon som matade och jag pumpade så länge (och den fick hon då alltså följande kväll.) På det sättet fick hon mycket mjölk vid 22:30. Jag lyckades aldrig pumpa ur mer än 60 ml på kvällen så det var ju mkt mindre än vad hon åt ur flaskan vid samma tidpunkt. Min dotter blev aldrig "förvirrad". Vi hade MAM-flaskor. Vi valde att göra såhär eftersom jag läst att produktionen är mindre på kvällen och att vi gärna vill testa det för att hon skulle få i sig mer/tillräckligt. Hon åt gladeligen allt i flaskan. Sen började hon sova hela nätter tidigt. Om det hade med detta att göra vet jag dock inte. Jag har bara ett barn och inget att jämföra med.

• Marie 166

Jag började köra båda när min dotter var 4 månader, funkade jätte bra! Började med att byta ut ett mål/ dag några veckor, sen blev det när det passade :) I början hade jag också den tanken du har, men jag vande mej att amma och då kändes det lättare att amma bland folk och på kafé / amningsrum / i bilen :) Lycka till!

• Housemouse

Min son var lite prematur och låg inlagd på neo i början. Där fick han både flaska och napp som den naturligaste sak i världen. Min mjölkprod kom igång fort men det blev mycket utpumpning i början för att de skulle veta exakt hur mycket han fick i sig.

Nåväl, vi fortsatte stötta med flaska (vanliga esska förresten) första månaden tills han nått normal födelsevikt och sen blev det bara näring från bröstet ett par månader. Vad förvånad jag blev när barnvakten inte fick i honom någon mat alls via flaska när han var 3 mån. Jag var ju inte borta länge eftersom han var så liten, men det var bara att amma direkt jag kom tillbaka.

Sedan försökte vi vänja tillbaka honom till att kunna ta flaska också, men det var inte lätt. MAM funkade inte, definitivt inte de Esska som vi haft i början heller. En kompis hade en Tommee Tippee som vi fick prova, och det var den enda flaska som han tog sedan. Deras nappar är liksom bröstformade.

• cloudberry79

MItt första barn blev sugförvirrad, han ville bara ha flaska när vi provade. Nu vet jag att man kan komma över det och gå tillbaka till amning, men det visste jag inte då. Därför har jag bara ammat tvåan från brösten. Har du tur så går det jättebra att pumpa ur (alla kan inte det) och ge flaska (en del bebisar klarar inte både och). Det är en smart idé att se till att amningen är väl etablerad (ge det några veckor iaf) innan du provar, men pumpa redan från början.

(M)amma till V -07 och E -12
  • sannaaa

Jag har tvillingpojkar som jag i stort sett helammat nu i 6mån, vi har däremot från början (från att vi kom hem från sjukhuset och amningen fungerade!) givit ett eller ett par mål med flaska (de tilläggs-koppmatades 1v på neonatalavd). Från början kunde pappan ge med utpumpad bröstmjölk så jag fick sova några timmar... det var under den perioden i början då  det bokstavligen sprutade ur brösten haha! senare så  har de ofta fått ett mål om dagen med ersättning, ofta på kvällen då det verkat som det inte räckt till med mjölk. 

För vår del har det aldrig varit något problem att blanda amning med flaska. De har heller inte brytt sig om vilken flaska eller vilken napp de fått. Har använt amningnappar kan tilläggas... vet inte om det spelat in.
    Vet däremot många som har haft problem med att bebisen totalt vägrat allt vad flaska och napp heter. Spelar ingen roll vilket märke elle rom det gällt bröstmjölk, ersättning eller nu senare välling i flaskan... så det är nog väldigt svårt att veta i förväg.

Svar på tråden Amma OCH flaskmatning, tips?