Inlägg från: KimPossible |Visa alla inlägg
  • KimPossible

Amma OCH flaskmatning, tips?

Vi har gett bröstmjölk i flaska redan tidigt, tror de har varit någon vecka eller så. Jag hade väldigt mycket överskottsmjölk och hade uppsamlingskoppar på bröstet som inte ammades. Mjölken frös jag sen in i iskubspåsar och så kunde vi tina upp och ge när det behövdes.

Jag märkte inget av den där "tuttförvirringen" som många pratar om, men vi kanske hade tur. De har tagit både flaska och bröst utan problem.

Har du facebook? I så fall finns det några grupper där, där du kan hitta likasinnade, fråga om råd och tips.

* Rätten att välja - flaskmatning/amning

* Rätten att välja flaskmatning 

* Till dig som flaskmatar - tips och råd på vägen 

Lycka till och grattis i förskott till bebben! 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • KimPossible

Det räknas f ö som helamning även om man då och då flaskmatar med bröstmjölk. Det är alltså själva födan som är det viktiga.

Fast det tycker inte alla, många här på FL påstår att allt annat än fri tillgång till bröstet 24/7 är delamning, men de är helt enkelt okunniga. 
    Flört 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • KimPossible
    Harvey skrev 2013-03-19 18:08:07 följande:
    Tack för svaren!

Förstår såklart att jag inte kan veta innan exakt hur jag ska göra/vad som kommer funka för oss, finns ju massa faktorer som väger in!

Men jag är iaf inställd på att allt med amningen kommer gå galant (men har i bakhuvudet att det kanske inte alls går)  och att jag vill ha friheten att kunna ge mig bebis flaska också..

Helamma eller delamma är väl egentligen bara att haka upp sig på ett ord.. Om allt går som jag vill så kommer jag  amma min bebis vid varje måltid och när bebisen visar att den vill amma, men någon gång ibland så ger jag eller min man flaskan för att det är mer praktiskt just då.. 

Men börjar man då ge flaskan direkt, eller får man igång amningen ordentligt innan?
    Hur funkar det liksom?'

Fler tips? 

Det är nog olika, det brukar dock rekommenderas att amningen är etablerad innan man provar med flaska. Min amning har kommit igång snabbt och utan problem, så det var ingen fara.

Vet däremot de som fått kämpa länge med att få till amningen, och då ska man tydligen inte gå in och störa. Om man nu vill ha en fungerande helamning vill säga. Känner man inte att det är viktigt, och inte tycker det är någon större grej att sluta amma om det inte funkar, så kan man ju göra som man vill.  
Svar på tråden Amma OCH flaskmatning, tips?