• Fanny 833

barnkoppel

Har läst lite om koppel för barn.. med gulliga gossedjur på. Är lite intresserad men känns som många kommer kommentera på stan..."det är ett barn ingen hund?".

Men vad tyckern i?

Jag resonnerar så att jag hellre har ett tryggt barn som itne blir överkörd av bilen eller någon tokig cyklist eller försvinner iväg i en folkmassa än låter folks kommentarer styra mina val. men ändå känner jag mig delad i denna fråga.

En två-åring kanske inte heller förstår "jag har koppel - som en hund". Det är väll mest andra som har åsikter.

(skulle då använda denna i stora samlingar å inte när vi är ensamma i en park).    

• Svar på tråden barnkoppel
  • sextiotalist
    t0va skrev 2013-03-15 08:48:36 följande:
    Jag har en sån sele som du pratar om med ett djur som sitter på ryggen. Velade länge om jag skulle köpa den, vad andra skulle säga och tycka. Men efter att sonen sprang ifrån mig och nedför en trappa så köpte jag en. Han klarade sig bra men det kunde gått mycket värre.

Nu har vi haft den i snart 1år och är jättenöjda. Sonen älskar den, "ha lejon" säger han. Vi åker endel tåg till mina släktingar och nu är han 2.5år och vill gärna gå, men packning, vagn och barn är inte lätt att ha koll på hela tiden. Går ju så fort när de är små. Men det är supersmidigt med sele. Tex. när jag skulle lyfta av allt från tåget och det var mycket folk men vår vagn stod längst ut så den var vi tvugna att ta av innan de andra kunde komma ut.

Då tog jag ner vagnen och sonen med selen och satte fast honom i vagnen medans jag gick upp igen och hämtade packningen. Han kunde inte sticka iväg och skada sig utan stod snällt och väntade på mig och "passade" vagnen.

Är lättare att be andra ha ett öga på sonen om jag ska bära upp vagnen på tåget, då kan de hålla i selen istället för i sonen. Han gillar inte när andra tar i honom.

Väldigt länge så ville han inte hålla handen utan skulle ha leksaker i händerna eller annat han hittade när vi var ute, då var selen smidig att ha på stan så jag visste att han inte kunde sticka ut i gatan. Impulskontrollen var obefintlig.

Många har kommenterat men inte en enda har sagt något elakt om att han skulle vara en hund eller att det är synd om barnet, sen vet jag inte vad folk tänker. Men jag har tom. haft en som hängde nedför en balkong och undrade vart jag köpt den för hon ville ha en till sitt barn. Jättemånga kommenterar att det är smart med sele och att den är så söt med djuret på ryggen, och att de skulle behövt en sån till sitt/sina barn.

Sonen älskar den, när vi åkte tåg vill han inte ta av sig den utan somnade med den på ryggen. Han har stenkoll på att jag ska hålla i svansen, det är selens "koppel", släpper jag eler stoppar in i fickan som finns på mjukisdjurets rygg så blir han arg. Är nog en trygghet för honom när vi är på platser med mycket folk att jag finns i andra änden. Han behöver inte tänka på att ha koll på mig och jag behöver inte tänka på vart han är.

Är vi hemma så används den sällan, bor i en medelstor stad och går inte så ofta inne i city men på marknader så är den med. Eller om vi åker till djurpark, liseberg och likande eller till en storstad där det är mer rörelse än hemma.

Är helt klart ett av mina bättre inköp, gillar den mer än andra barnvagnsselar vi testat. Den här sitter jättebra på kroppen, glider inte runt och är söt, sen kan man stoppa undan svansen i en ficka på djurets rygg så det ser ut som en ryggsäck istället för sele. Går att ta av svansen helt också om man vill det. Men fickan är kanon då kan man växla mellan att ha "kopplet" eller inte.

Min son är impulsiv och altenrativet är att tvinga honom åka vagn när han inte vill eller hålla hårt i handen och han blir jättearg. Nu är det ofta som han går och håller handen också men det var värre med det för ett par månader sedan. Hellre ett glatt barn som har sele än ett som är argt för att det inte får gå.
    Det tror jag mitt barn också upplevde, trygghet, han visste att jag fanns där och ändå hade han en viss frihet, just detta att ha båda händerna fria tyckte han också var skönt och han ogillade också att hålla i handen
  • Höghus

Mina barn är inga djur och jag skulle aldrig i livet sätta på dem sele/koppel. Jag har lärt dem hålla handen/hålla i vagnen istället. Och ja, jag tycker det ser hemskt ut med kopplade barn.

• Höghus

Hade heller inga problem att åka tåg ensam över halva Sverige med packning, nyfödd i babyskydd och hoppig 2,5-åring utan koppel.

• sextiotalist
    Höghus skrev 2013-03-15 09:18:38 följande:
    Mina barn är inga djur och jag skulle aldrig i livet sätta på dem sele/koppel. Jag har lärt dem hålla handen/hålla i vagnen istället. Och ja, jag tycker det ser hemskt ut med kopplade barn.
    Då tycker vi olika, för jag tycker det ser ganska hemskt ut med barn som är tvingade att hålla sin lilla arm uppsträckt och inte få gå mer en några dm från sin mamma.

Inte heller tycker jag det ser kul ut med ett barn som hatar att hålla i handen och gråter och det syns hur illa barnet tycker om det.

Mitt barn gillade sin sele och var ett glatt barn när han hade sin sele och ett argt barn när han skulle hålla handen   
  • hymafr

Förr fanns det inga fasta selen i vagnarna så då hade man sele på barnet som man spände fast i vagnens båda sidor.
    Det fanns också ett länge band att koppla fast i selen om barnet skulle gå istället.
    Jättebra för små rymmare men även bekvämt när de precis börjat gå och behöver lite stöd.  

Både jag och min lillebror hade sele när vi var små - jag för att jag var så liten och det inte fanns tvillingvagnar på den tiden och min bror för att han var en rymmare. 

• Apopan

Har införskaffat ett sele med koppel (3kr + frakt på tradera) till min unge för tillfällen då det är extra viktigt att han håller sig nära. Vi måste t.ex gå på bilvägen (där folk kör mellan 70-90km/h) för att lämna huset, och lämna huset gåendes måste en dagligen. Nu sker det med lillen i vagnen, men han skulle ofta hellre vilja gå själv, och när han går själv så får han ett smärre utbrott om en försöker hålla honom i handen, och han går alltid åt motsatt håll, hur mycket en försöker styra honom.

Nu har vi visserligen hunden i sele och koppel också, så det lär ju se extra dumt ut om vi går med dem tillsammans. Men det tycker jag allt att det kan vara värt för att inte ha en överkörd unge.

• Pandamamma79

Höghus: Det var ju roligt för dig att du slipper ha dina barn i sele. Vi har också försökt lära vår dotter hålla i vagnen och handen. Det funkar inte...hon vill inte om hon ser något intressant!
    Så är det. Vissa har behovet andra inte. Barn är ju olika precis som deras föräldrar.
    Säger bara: Lucky You!!

• t0va
    Höghus skrev 2013-03-15 09:18:38 följande:
    Höghus skrev 2013-03-15 09:21:38 följande:
    Hade heller inga problem att åka tåg ensam över halva Sverige med packning, nyfödd i babyskydd och hoppig 2,5-åring utan koppel.
    Jaha, vill du ha en medalj för det, kanon du är en lite bättre förälder än oss andra.

Fint att du fixar att åka tåg själv med barn, packning osv. Men alla är inte likadana, kanske har du inte en sjukdom som gör att du inte kan bära jättemycket eller en trotsig 2.5åring som skriker. Bra för dig men som sagt allas förutsättningar är inte likadana, alla barn är inte likadana, bara för att man är hoppig så betyder inte det att barnet är så impulsivt att det springer nedför en trappa och är påväg att slå ihjäl sig.

Jag tycker det ser hemskt ut med barn som håller i handen och inte får chans att stanna när det vill och upptäcka saker och bära saker i händerna. Min son kunde köra sin resväska själv och hålla mjukisdjuret i andra handen, han var jättestolt över det. Hade inte gått om jag skulle kört vagn med en hand och hållt packning med andra. Tyvärr har jag inte utrustats med fler än 2 händer.
  • Höghus

Oj, vad alla blev provocerade. Nej, jag vill definitivt inte ha medalj. Att hålla reda på sina ungar tillhör normalt föräldraskap och är inget exeptionellt. Och jag tror på att barn ska få röra sig fritt förutom när man ska över vägen etc och att de bör lära sig hålla koll på mamma/pappa samt att man som förälder är skyldig att inte tappa bort ungarna. Kommer det en bil i 90 km/h kan den köra över ditt barn oavsett om ungen har koppel eller inte. Därför bör barn hålla sig intill mamma/pappa i trafiken.

• Fanny 833

oj. fick många svar här på en kort stund.

verkar vara delade meningar. men jag vill nog ha en sele iallafall. kan aldrig vara för skäer när man är ute å går med sina små. har en dotter som är   9 månader och en pojke som är 2 år och gärna vill gå men det blir ju svårt att köra vagn å hålla hand samtidigt som "höghus" beskriver det..... vill ju att 2-åringen ska få röra på sig men ändå vara säker när vi är ute.

det är ju skillnad på anledningen varför man har koppel på hundar och barn.

hundar har vi ju koppel på för att de inte ska springa bort å skada natur å andra mäniskor ... för vår allas säkerhet och för ett trevligare samhälle å inte massa hundskit över allt. vilda hundar kallas vargar och de går fritt i norrlands skogar.

att ha koppel på barn är ju för att vi bryr oss om våra barn och inte vill de ska bli överkörda. Det är lite hårt att dra en jämförelse. "har man koppel på barn så behandlar man de som hundar". det är inte min uppfattning. så jag ska genast beställa hem en sele till barnet.

Ska bli kul å se pojkens reaktion när han får gå som han vill (inom kopplets gränser) istället för att sitta fly förbannad i vagnen brevid lillsyrran.

Svar på tråden barnkoppel