t0va skrev 2013-03-15 08:48:36 följande:
Jag har en sån sele som du pratar om med ett djur som sitter på ryggen. Velade länge om jag skulle köpa den, vad andra skulle säga och tycka. Men efter att sonen sprang ifrån mig och nedför en trappa så köpte jag en. Han klarade sig bra men det kunde gått mycket värre.
Nu har vi haft den i snart 1år och är jättenöjda. Sonen älskar den, "ha lejon" säger han. Vi åker endel tåg till mina släktingar och nu är han 2.5år och vill gärna gå, men packning, vagn och barn är inte lätt att ha koll på hela tiden. Går ju så fort när de är små. Men det är supersmidigt med sele. Tex. när jag skulle lyfta av allt från tåget och det var mycket folk men vår vagn stod längst ut så den var vi tvugna att ta av innan de andra kunde komma ut.
Då tog jag ner vagnen och sonen med selen och satte fast honom i vagnen medans jag gick upp igen och hämtade packningen. Han kunde inte sticka iväg och skada sig utan stod snällt och väntade på mig och "passade" vagnen.
Är lättare att be andra ha ett öga på sonen om jag ska bära upp vagnen på tåget, då kan de hålla i selen istället för i sonen. Han gillar inte när andra tar i honom.
Väldigt länge så ville han inte hålla handen utan skulle ha leksaker i händerna eller annat han hittade när vi var ute, då var selen smidig att ha på stan så jag visste att han inte kunde sticka ut i gatan. Impulskontrollen var obefintlig.
Många har kommenterat men inte en enda har sagt något elakt om att han skulle vara en hund eller att det är synd om barnet, sen vet jag inte vad folk tänker. Men jag har tom. haft en som hängde nedför en balkong och undrade vart jag köpt den för hon ville ha en till sitt barn. Jättemånga kommenterar att det är smart med sele och att den är så söt med djuret på ryggen, och att de skulle behövt en sån till sitt/sina barn.
Sonen älskar den, när vi åkte tåg vill han inte ta av sig den utan somnade med den på ryggen. Han har stenkoll på att jag ska hålla i svansen, det är selens "koppel", släpper jag eler stoppar in i fickan som finns på mjukisdjurets rygg så blir han arg.
Är nog en trygghet för honom när vi är på platser med mycket folk att jag finns i andra änden. Han behöver inte tänka på att ha koll på mig och jag behöver inte tänka på vart han är.
Är vi hemma så används den sällan, bor i en medelstor stad och går inte så ofta inne i city men på marknader så är den med. Eller om vi åker till djurpark, liseberg och likande eller till en storstad där det är mer rörelse än hemma.
Är helt klart ett av mina bättre inköp, gillar den mer än andra barnvagnsselar vi testat. Den här sitter jättebra på kroppen, glider inte runt och är söt, sen kan man stoppa undan svansen i en ficka på djurets rygg så det ser ut som en ryggsäck istället för sele. Går att ta av svansen helt också om man vill det. Men fickan är kanon då kan man växla mellan att ha "kopplet" eller inte.
Min son är impulsiv och altenrativet är att tvinga honom åka vagn när han inte vill eller hålla hårt i handen och han blir jättearg. Nu är det ofta som han går och håller handen också men det var värre med det för ett par månader sedan. Hellre ett glatt barn som har sele än ett som är argt för att det inte får gå.
Det tror jag mitt barn också upplevde, trygghet, han visste att jag fanns där och ändå hade han en viss frihet, just detta att ha båda händerna fria tyckte han också var skönt och han ogillade också att hålla i handen