• Anonym (orolig)

Ålder för att få bestämma boende??

Jag undrar om det finns någon ålder på när ett barn får bestämma vart dom vill bo vid separerade föräldrar?
    Har ett exempel här hemma och just nu ohållbart då barnet är rätt för att såra den ena föräldern men till den andra säger den att den inte vill bo hos föräldern.

Hur gör vi!!??   

• Svar på tråden Ålder för att få bestämma boende??
  • Anonym (no)

Nej, det finns ingen ålder. Dock är det olämpligt att barnet ska bestämma. Som ni märker så mår inte barnet bra av det här och känner sig tvingad att ljuga alternativt såra den andre föräldern. Det är inte rätt mot barnet. Ni vuxna måste komma fram till rätt beslut om boendet.

• Anonym

Ni tar och bokar tid hos er familjerätt, eller vad det nu kallas Alternativt pratar igenom er, ni vuxna först och sedan med barnet. Eller är barnet tillräckligt stort och ni kan prata ordentligt med varandra så kan väl barnet vara med från början. Tycker jag då

• Anonym (orolig)

Har pratats vuxna emellan o barn o kom då fram till att dela upp veckan hon mamman då barnet ej vill bo där.....frid o fröjd......tills mamman hör av sig o säger att det vi bestämde innan gäller inte för barnet är inte 12 o har inte rätt att bestämma......men mamman var oxå med o bestämde.....hur tänker man då??? Inte på barnets bästa iallafall!"!!

• Anonym

Jag förstår inte. Ni vuxna bestämde alltså ihop med barnet hur detta skulle bo. Och sedan ändrar mamman sig? 

Vad jag förstått så finns inte någon tolvårsgräns. Min sexåring är med och tycker om sitt liv och leverne men det är jag som är vuxen som bestämmer, eller ansvaret ligger hos mig. Ja och hennes far då om han vill engagera sig.

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-15 19:37:41 följande:
    Har pratats vuxna emellan o barn o kom då fram till att dela upp veckan hon mamman då barnet ej vill bo där.....frid o fröjd......tills mamman hör av sig o säger att det vi bestämde innan gäller inte för barnet är inte 12 o har inte rätt att bestämma......men mamman var oxå med o bestämde.....hur tänker man då??? Inte på barnets bästa iallafall!"!!
    Antagligen tyckte ni inte riktigt att ni kom fram till samma sak.

Du skriver att barnet vill bo med ena och är rädd att såra den andra. Vet du inte att det kan vara samma hemma hos den andra föräldern att barnet säger att hen vill bo där men är rädd att såra dig?

Det finns ingen åldersgräns före 16 år. Barn ska inte fatta såna beslut!
  • Anonym
    Dr T G Glas skrev 2013-03-17 13:17:20 följande:
    Vad snackar du för goja? Har föräldrarna delad vårdnad så har barn över 12 år rätt att välja själva. Så var det i alla fall förr. Sedan kan man ha ändrat det, men så var det förr, det VET jag.
    Goja? Visa gärna att du har stöd i lagen för ditt påstående.... Barn får aldrig bestämma, däremot har de rätt att bli hörda om sin åsikt. När de är 16 år kan de skriva sig var de vill...
  • Dr T G Glas

Okej, man har tagit bort 12-årsgränsen.

Socialtjänstlagen 11 kap 10 §:
    "När en åtgärd rör ett barn ska barnet få relevant information. Ett barn ska ges möjlighet att framföra sina åsikter i frågor som rör barnet. Om barnet inte framför sina åsikter, ska hans eller hennes inställning så långt det är möjligt klarläggas på annat sätt. Barnets åsikter och inställning ska tillmätas betydelse i förhållande till hans eller hennes ålder och mognad."

Mig gick livet förbi
  • Anonym
    Dr T G Glas skrev 2013-03-17 13:30:56 följande:
    Okej, man har tagit bort 12-årsgränsen.

Socialtjänstlagen 11 kap 10 §:
    "När en åtgärd rör ett barn ska barnet få relevant information. Ett barn ska ges möjlighet att framföra sina åsikter i frågor som rör barnet. Om barnet inte framför sina åsikter, ska hans eller hennes inställning så långt det är möjligt klarläggas på annat sätt. Barnets åsikter och inställning ska tillmätas betydelse i förhållande till hans eller hennes ålder och mognad."
    = Barn bestämmer aldrig.
  • Dr T G Glas
    Anonym skrev 2013-03-17 13:32:41 följande:
    = Barn bestämmer aldrig.
    Nej, verkligen helt fel! Om inte föräldrarna kan komma överens går socialtjänsten in och lyssnar främst på barnets uppfattning, ju äldre och mognare barnet är, dess större hänsyn tas till barnets åsikter.
    Mig gick livet förbi
  • Anonym (no)
    Dr T G Glas skrev 2013-03-17 13:43:29 följande:
    Nej, verkligen helt fel! Om inte föräldrarna kan komma överens går socialtjänsten in och lyssnar främst på barnets uppfattning, ju äldre och mognare barnet är, dess större hänsyn tas till barnets åsikter.
    Ja, men det BESTÄMMER aldrig. Oavsett hur gamlaeller mogna de är.

För övrigt hade du fel innan också. Det fanns aldrig en gräns på 12 år förutom vad gäller verkställighet.

Sen har inte Socialtjänstlagen inte med denna sak heller att göra utan den gäller bara när det handlar om åtgärder inom Socialtjänsten. Det är inte heller Socialtjänsten som avgör var barnet ska bo utan kommer föräldrarna inte överens så blir det tingsrätten som får avgöra. Dock så är den "rätta" lagen också formulerad så att "barn ska bli hörda utifrån ålder och mognad", nämligen i föräldrabalken. 
Svar på tråden Ålder för att få bestämma boende??