• Dr T G Glas

Ålder för att få bestämma boende??

Okej, man har tagit bort 12-årsgränsen.

Socialtjänstlagen 11 kap 10 §:
    "När en åtgärd rör ett barn ska barnet få relevant information. Ett barn ska ges möjlighet att framföra sina åsikter i frågor som rör barnet. Om barnet inte framför sina åsikter, ska hans eller hennes inställning så långt det är möjligt klarläggas på annat sätt. Barnets åsikter och inställning ska tillmätas betydelse i förhållande till hans eller hennes ålder och mognad."

Mig gick livet förbi
  • Dr T G Glas
    Anonym skrev 2013-03-17 13:32:41 följande:
    = Barn bestämmer aldrig.
    Nej, verkligen helt fel! Om inte föräldrarna kan komma överens går socialtjänsten in och lyssnar främst på barnets uppfattning, ju äldre och mognare barnet är, dess större hänsyn tas till barnets åsikter.
    Mig gick livet förbi
  • Dr T G Glas
    Anonym (no) skrev 2013-03-17 14:32:33 följande:
    Ja, men det BESTÄMMER aldrig. Oavsett hur gamlaeller mogna de är.

För övrigt hade du fel innan också. Det fanns aldrig en gräns på 12 år förutom vad gäller verkställighet.

Sen har inte Socialtjänstlagen inte med denna sak heller att göra utan den gäller bara när det handlar om åtgärder inom Socialtjänsten. Det är inte heller Socialtjänsten som avgör var barnet ska bo utan kommer föräldrarna inte överens så blir det tingsrätten som får avgöra. Dock så är den "rätta" lagen också formulerad så att "barn ska bli hörda utifrån ålder och mognad", nämligen i föräldrabalken. 
    Konstigt att många, många barn, däribland jag själv, fått välja från 12 år då med samhällets vetande och vilja. Försöker du måhända påstå att jag drömt ihop det?
    Mig gick livet förbi
  • Dr T G Glas

Vi säger som så att jag gör total avbön. Hur det går till i praktiken är tydligen inte viktigt eftersom någon anonym självutnämnd jurist vet bättre. Kort sagt, ni får göra hur fan ni vill med barnen.

Mig gick livet förbi
  • Dr T G Glas
    Anonym skrev 2013-03-17 14:40:33 följande:
    Era föräldrar valde nog att ni skulle få bestämma. Idag vet man bättre än att lägga så stort ansvar på barn.
    Åh nej, mina föräldrar ville båda två att vi skulle bo där jämt. Samhället gick in och lät oss bestämma.
    Mig gick livet förbi
  • Dr T G Glas
    Anonym (no) skrev 2013-03-17 14:47:38 följande:
    Om det är mig du menar så är jag inte jurist och har inte påstått det heller. Däremot jobbar jag med familjerätt och då är man socionom

Det är inte så farligt att ha fel någon gång, det har vi alla. Man behöver inte bli dryg och kaxig för det.

Och nej, man får inte göra hur fan man vill med barnen, hur fick du det till det? 
    Jag är varken dryg eller kaxig, men håller mig med ett konservativt skriftspråk vilket tyvärr många uppfattar bryskare än det är menat. Du vet då säkert lika väl som jag att i praktiken går det ofta till som så att föräldrarna inte vill ha en rättstvist och att domstolen vid en tvist lyssnar väldigt mycket på barnen, eftersom man skall döma efter barnens bästa och såvida inte den förälder barnen vill bo hos är extremt olämplig brukar det bli så.

I praktiken så går många efter 12-årsregeln ännu. Det vet jag att det nämnts i många tvistesammanhang på senare år.
    Mig gick livet förbi
  • Dr T G Glas
    Anonym (no) skrev 2013-03-17 15:12:35 följande:
    Konservativt skriftspråk? Nja, det tycker jag nog inte.

Dessutom handlar det inte om hur det går till i praktiken utan det jag har problem med är när folk går in och påstår saker som är direkt felaktiga, som den här t ex.

I det läget kan man välja att svara att man trodde att det var så men att man lärt sig något nytt. Eller så kan man som du bli dryg(som du kallar konservativ) borte från att man hade fel och leda in samtalet på annat som hur det går till i praktiken t ex.

Är det så väldigt svårt att erkänna att man har fel idag? 
    Det verkar ju så fruktansvärt viktigt för dig att få rätt, så vi säger så. Du har rätt, jag har fel och må gud straffa mig hårt om jag någonsin säger emot dig igen. Kan vi sluta tjafsa om det nu, jag har redan sagt att jag gör avbön, vilket du mycket väl vet vad det betyder.
    Mig gick livet förbi
  • Dr T G Glas
    Anonym (no) skrev 2013-03-17 15:21:28 följande:
    Nej, det är inte viktigt för mig att FÅ rätt. Däremot är det viktigt för mig att andra får rätt information och därför går jag in och skriver - när det rör sig om något jag kan - där någon skrivit felaktiga fakta.

Ja, du erkände till slut att du hade fel men var såklart tvunget att tramsa till det också med "må Gud straffa mig bla bla..."

Ja, jag slutar gärna tjafsa med dig  
    Jag erkände redan när jag sade "jag gör avbön" vilket du uppenbart missat. Då känns det som att det var oerhört viktigt för dig att platta till mig mer. Jag har nu anmält allting jag skrivit här och hoppas det plockas bort så bara din korrekta information finns med.
    Mig gick livet förbi
Svar på tråden Ålder för att få bestämma boende??