• Anonym

Ålder för att få bestämma boende??

Ni tar och bokar tid hos er familjerätt, eller vad det nu kallas Alternativt pratar igenom er, ni vuxna först och sedan med barnet. Eller är barnet tillräckligt stort och ni kan prata ordentligt med varandra så kan väl barnet vara med från början. Tycker jag då

• Anonym

Jag förstår inte. Ni vuxna bestämde alltså ihop med barnet hur detta skulle bo. Och sedan ändrar mamman sig? 

Vad jag förstått så finns inte någon tolvårsgräns. Min sexåring är med och tycker om sitt liv och leverne men det är jag som är vuxen som bestämmer, eller ansvaret ligger hos mig. Ja och hennes far då om han vill engagera sig.

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-15 19:37:41 följande:
    Har pratats vuxna emellan o barn o kom då fram till att dela upp veckan hon mamman då barnet ej vill bo där.....frid o fröjd......tills mamman hör av sig o säger att det vi bestämde innan gäller inte för barnet är inte 12 o har inte rätt att bestämma......men mamman var oxå med o bestämde.....hur tänker man då??? Inte på barnets bästa iallafall!"!!
    Antagligen tyckte ni inte riktigt att ni kom fram till samma sak.

Du skriver att barnet vill bo med ena och är rädd att såra den andra. Vet du inte att det kan vara samma hemma hos den andra föräldern att barnet säger att hen vill bo där men är rädd att såra dig?

Det finns ingen åldersgräns före 16 år. Barn ska inte fatta såna beslut!
  • Anonym
    Dr T G Glas skrev 2013-03-17 13:17:20 följande:
    Vad snackar du för goja? Har föräldrarna delad vårdnad så har barn över 12 år rätt att välja själva. Så var det i alla fall förr. Sedan kan man ha ändrat det, men så var det förr, det VET jag.
    Goja? Visa gärna att du har stöd i lagen för ditt påstående.... Barn får aldrig bestämma, däremot har de rätt att bli hörda om sin åsikt. När de är 16 år kan de skriva sig var de vill...
  • Anonym
    Dr T G Glas skrev 2013-03-17 13:30:56 följande:
    Okej, man har tagit bort 12-årsgränsen.

Socialtjänstlagen 11 kap 10 §:
    "När en åtgärd rör ett barn ska barnet få relevant information. Ett barn ska ges möjlighet att framföra sina åsikter i frågor som rör barnet. Om barnet inte framför sina åsikter, ska hans eller hennes inställning så långt det är möjligt klarläggas på annat sätt. Barnets åsikter och inställning ska tillmätas betydelse i förhållande till hans eller hennes ålder och mognad."
    = Barn bestämmer aldrig.
  • Anonym
    Dr T G Glas skrev 2013-03-17 13:43:29 följande:
    Nej, verkligen helt fel! Om inte föräldrarna kan komma överens går socialtjänsten in och lyssnar främst på barnets uppfattning, ju äldre och mognare barnet är, dess större hänsyn tas till barnets åsikter.
    Varken barn eller socialtjänsten bestämmer! Vårdnadshavare eller domstol bestämmer, ingen annan!
  • Anonym
    Dr T G Glas skrev 2013-03-17 14:35:35 följande:
    Konstigt att många, många barn, däribland jag själv, fått välja från 12 år då med samhällets vetande och vilja. Försöker du måhända påstå att jag drömt ihop det?
    Era föräldrar valde nog att ni skulle få bestämma. Idag vet man bättre än att lägga så stort ansvar på barn.
  • Anonym
    Dr T G Glas skrev 2013-03-17 14:43:42 följande:
    Åh nej, mina föräldrar ville båda två att vi skulle bo där jämt. Samhället gick in och lät oss bestämma.
    Den enda som kan bestämma, förutom vårdnadshavare, är domstolen. Om dina föräldrar valde att låta Socialtjänsten bestämma, så var det frivilligt....
  • Anonym
    Dr T G Glas skrev 2013-03-17 14:53:57 följande:
    Jag är varken dryg eller kaxig, men håller mig med ett konservativt skriftspråk vilket tyvärr många uppfattar bryskare än det är menat. Du vet då säkert lika väl som jag att i praktiken går det ofta till som så att föräldrarna inte vill ha en rättstvist och att domstolen vid en tvist lyssnar väldigt mycket på barnen, eftersom man skall döma efter barnens bästa och såvida inte den förälder barnen vill bo hos är extremt olämplig brukar det bli så.

I praktiken så går många efter 12-årsregeln ännu. Det vet jag att det nämnts i många tvistesammanhang på senare år.
    Man flyttar inte gärna på barns boenden.... Läs lite domar så kan du uppdatera dig.
  • Anonym
    Anonym (s) skrev 2013-03-18 13:22:57 följande:
    Det här har jag också funderat på! min fyraåring bor varannan vecka, men har nu uttryckt ett par gånger att han bara vill bo hos mig, men det går ju inte för pappa vill ju också ha mig.

Vet inte vad jag ska göra... vill inte säga det till pappan för då blir han bara sårad och kommer tro att det är jag som styr. Har försökt uppmuntra sonen att det är bra att han får ha sin pappa också men... 
    Vad skulle du själv göra om pappan talade om att sonen sagt att han bara ville bo hos pappan? Hur skulle din lösning då se ut?

• Anonym
    Anonym (s) skrev 2013-03-18 13:39:55 följande:

Hade han varit lite äldre så hade såklart fått det om det är vad han vill... det är just hans ringa ålder som gör att jag vet inte hur mycket allvar det ligger i vad han säger? vad tror ni?
    Okej. Han är för liten för att förstå konsekvenserna av att bara bo med en förälder. Domstolen skulle inte ta stor hänsyn till hans önskemål.
  • Anonym
    Anonym (s) skrev 2013-03-18 13:50:46 följande:

Det var väl det jag trodde... men det känns lite i hjärtat när han säger så.
    Skulle det inte kännas lika mycket i hjärtat om han valde bort dig helt?
  • Anonym
    Anonym (s) skrev 2013-03-18 14:22:13 följande:

Jo självklart!
    Försök att komma ihåg det och prata varmt om den andra föräldern med barnet!
Svar på tråden Ålder för att få bestämma boende??