• avil

Kompisar HELA dagen?? Blir så irriterad

Då barnen har kompisar så är de ju här typ HELA dan.VARFÖR ringer deras föräldrar aldrig o ber oss skicka hem de?? Eller kommer o hämtar? Ett par tre timmar räcker gott o väl,sen ser man ju på de att de blir lite "less" varann... Jag måste ju alltid skicka hem de,o det känns så trist.Tycker det är konstigt folk som inte tar hem barnen?
    HUR länge har ni era barn hos kompisar??
    Igår kom en o hämtade sin son 20:00,vi vill ju hinna ha egen tid med familjen också.O på vardagar väcker jag mina 5:30 så de måste ju sova rätt tidigt.......Trist o jobbigt är det faktiskt tycker jag......  

• Svar på tråden Kompisar HELA dagen?? Blir så irriterad
  • avil
    Antilopen skrev 2013-03-10 19:24:12 följande:
    Men det är väl ändå ditt ansvar att skicka hem barnen när du inte längre vill ha dem där?

visst,men hur kan man som förälder låta sitt barn gå till nån tex kl 11 en dag,o sen låta de vara till kl 18? Jag fattar bara inte det,helt enkelt.
  • ladysoul77

Jag förstår din frustration, TS. Jag har aldrig förstått mig på föräldrar som låter sina barn "ränna" iväg hos kompisar utan att reka läget innan.. Antar att det beror lite på hur man bor och hur man är som person. Jag är rätt så privat av mig och vill inte ha "svängdörrar" hos mig. Jag tycker det är oförskämt att inte ringa först och se om det passar.. Men det är ju jag det. 

• Antilopen
    avil skrev 2013-03-10 19:27:07 följande:
    visst,men hur kan man som förälder låta sitt barn gå till nån tex kl 11 en dag,o sen låta de vara till kl 18? Jag fattar bara inte det,helt enkelt.

Har du frågat dem då? Föräldrarna, alltså?
  • plingelinge

när jag var liten sprang vi (alla vi kompisar) över till varandra hela tiden och var typ överallt - tror inte att någon förälder hade någon kolla på var vi befann oss på en viss tidpunkt. vi ringde hem till föräldrarna när vi blev bjudna på mat o fråga om det ar okej att äta där, annars väntade vi på kompisens rum eller stack hem en sväng. inget var någonsin en big deal. jag hoppas att mina barn kommer få samma lättsamma umgänge! så länge mitt barn har vett att se till att få mat i magen, oavsett om det är hos kompisrn eller sticker hem för mat, och jag vet om det så är jag nöjd. precis som att jag förväntar mig att andra föräldrar kan säga till barnen att gå hem/ gå ut att leka/ leka hos någon annan (typ oss). precis så som det var för en själv när man växte upp, det passade kanske inte att leka hos en kompis en dag (och hos vissa typ aldrig) el att man blev hemskickad av diverse anledningar. jag kommer göra på samma sätt. för hur ska jag som förälder veta om den andra föräldern inte känner för att mitt barn är där o leker, om mitt barn bara bestämmer sig för att gå till någon kompis?visst sen beror det säkert på hur nära kompisarna bor osv vilken inställning man har, men jag tror i nuläget inte att mina barn kommer ha sina barn långt från hemmet. och jag vill kunna känna tillit till mina barn.

• Mylla
    avil skrev 2013-03-10 18:36:02 följande:
    sen hade jag ju en frågeställning i TS-Hur länge har ni era barn hos kompisar? För jag undrar om ni alla andra gör så,eller som jag att man avtalar hämttid,eller hämtar efter ett par timmar typ-INTE efter 8 timmar......

Jag tycker det är konstigt. Är vi lediga en dag så äter vi ju lunch och middag och då ska barnen hem och äta om de är hos kompisar. Det blir ju max 2-3 timmar de är borta hos någon annan utan att komma hem emellan. Oftast går de fram och tillbaka ändå utan att bli hämtade, när de leker med barnen som bor granne med oss.

leker de med någon som bor längre bort så bestämmer jag alltid med föräldrarna innan när barnen ska hämtas. Har inte träffat på någon förälder hittills som inte har frågat när det passar att hämta barnen om de leker hos oss.
  • cosinus
    plingelinge skrev 2013-03-10 20:17:24 följande:
    när jag var liten sprang vi (alla vi kompisar) över till varandra hela tiden och var typ överallt - tror inte att någon förälder hade någon kolla på var vi befann oss på en viss tidpunkt. vi ringde hem till föräldrarna när vi blev bjudna på mat o fråga om det ar okej att äta där, annars väntade vi på kompisens rum eller stack hem en sväng. inget var någonsin en big deal. jag hoppas att mina barn kommer få samma lättsamma umgänge! så länge mitt barn har vett att se till att få mat i magen, oavsett om det är hos kompisrn eller sticker hem för mat, och jag vet om det så är jag nöjd. precis som att jag förväntar mig att andra föräldrar kan säga till barnen att gå hem/ gå ut att leka/ leka hos någon annan (typ oss). precis så som det var för en själv när man växte upp, det passade kanske inte att leka hos en kompis en dag (och hos vissa typ aldrig) el att man blev hemskickad av diverse anledningar. jag kommer göra på samma sätt. för hur ska jag som förälder veta om den andra föräldern inte känner för att mitt barn är där o leker, om mitt barn bara bestämmer sig för att gå till någon kompis?visst sen beror det säkert på hur nära kompisarna bor osv vilken inställning man har, men jag tror i nuläget inte att mina barn kommer ha sina barn långt från hemmet. och jag vill kunna känna tillit till mina barn.
    Så är det här. Nybyggarområde med galet mycket ungar och de springer runt hos varandra hur som helst. Speciellt på somrarna, på vintrarna är det något lugnare.

Men ibland har man 10 ungar i huset, det har t o m hänt att ingen varit våran utan våra är ute men kompisarna blivit kvar på deras rum :)

När man äter skickas kompisarna hem eller ut. Tycker man det är för mycket barn skickar man ut dem att leka eller hem till någon annan.

Sen händer det att barnen vill leka med klasskompisar från andra bostadsområden dit det är längre och då styrs det så klart upp bättre och man bjuder på mat när de inte kan gå hem men jag älskar hur det funkar när barnen bara kan springa runt på somrarna.
  • avil
    Antilopen skrev 2013-03-10 19:52:20 följande:

Har du frågat dem då? Föräldrarna, alltså?

Nää,har faktiskt inte ringt upp o frågat: -" Hur är ni funtade som låter er son vara här hela dagen??" 

Tycker bara  det höt till god ton o hövlighet att ta hem de nångång.....
    cosinus skrev 2013-03-10 20:32:10 följande:
    Så är det här. Nybyggarområde med galet mycket ungar och de springer runt hos varandra hur som helst. Speciellt på somrarna, på vintrarna är det något lugnare.

Men ibland har man 10 ungar i huset, det har t o m hänt att ingen varit våran utan våra är ute men kompisarna blivit kvar på deras rum :)

När man äter skickas kompisarna hem eller ut. Tycker man det är för mycket barn skickar man ut dem att leka eller hem till någon annan.

Sen händer det att barnen vill leka med klasskompisar från andra bostadsområden dit det är längre och då styrs det så klart upp bättre och man bjuder på mat när de inte kan gå hem men jag älskar hur det funkar när barnen bara kan springa runt på somrarna.
    Jodå,sommartid blir lite annorlunda kan jag tycka....Men man bör väl ändå kolla med föräldrar att det är okej? Mina är ju hyfsat små,så de får inte springa runt till alla olika! Går de till en ska de vara där,eller komma förbi hemma o säja att de far till nån annan.....

• Natulcien

Ni måste ju naturligtvis prata med föräldrarna om ni vill ha en förändring...
    De har väl märkt att ni aldrig hör av er eller skickar hem barnen och då tänker de att det är skitbra att skicka dem till er så att de får en barnfri dag. Sätt ner foten och ryt till om ni inte vill bli utnyttjade som barnpassare!

• cosinus
    avil skrev 2013-03-10 20:37:26 följande:

Nää,har faktiskt inte ringt upp o frågat: -" Hur är ni funtade som låter er son vara här hela dagen??" 

Tycker bara  det höt till god ton o hövlighet att ta hem de nångång.....
    Jodå,sommartid blir lite annorlunda kan jag tycka....Men man bör väl ändå kolla med föräldrar att det är okej? Mina är ju hyfsat små,så de får inte springa runt till alla olika! Går de till en ska de vara där,eller komma förbi hemma o säja att de far till nån annan.....

Här kollas bara med föräldrarna om man åker bort. Alltså om man vill åka och handla 30 min kollar man ju var barnet är och om det är ok att man åker iväg 30 min.

Men är man hemma förväntar sig alla att de vuxna i huset som barnet går till har mål i mun och kan skicka hem barnen om det inte passar. Det händer ju rätt ofta att barnen blir hemskickade för att något syskon är sjukt, något barn sitter och gör läxa, något barn helt enkelt inte vill leka o s v men det är ju helt ok. Barnen lär sig fråga och ta ett nej, lär sig att blir de för många får de oftast vara ute o s v.
  • avil
    Natulcien skrev 2013-03-10 20:44:37 följande:
    Ni måste ju naturligtvis prata med föräldrarna om ni vill ha en förändring...
    De har väl märkt att ni aldrig hör av er eller skickar hem barnen och då tänker de att det är skitbra att skicka dem till er så att de får en barnfri dag. Sätt ner foten och ryt till om ni inte vill bli utnyttjade som barnpassare!

jag skickar ju så klart hem de........
    cosinus skrev 2013-03-10 20:46:38 följande:
    Här kollas bara med föräldrarna om man åker bort. Alltså om man vill åka och handla 30 min kollar man ju var barnet är och om det är ok att man åker iväg 30 min.

Men är man hemma förväntar sig alla att de vuxna i huset som barnet går till har mål i mun och kan skicka hem barnen om det inte passar. Det händer ju rätt ofta att barnen blir hemskickade för att något syskon är sjukt, något barn sitter och gör läxa, något barn helt enkelt inte vill leka o s v men det är ju helt ok. Barnen lär sig fråga och ta ett nej, lär sig att blir de för många får de oftast vara ute o s v.
    jag har mål i mun o skickar hem de.......

Tycker bara det är konstigt att föräldrarna inte SJÄLVA tar hem barnen efter ett par tre timmar.Varför måste de vara en hel dag? Tycker det är ohövligt. (som jag nu upprepat typ 100 gånger.......)

Men så klart skickar jag hem barnen........Men det irriterar mig,att föräldrarna inte tar det ansvaret.    
Svar på tråden Kompisar HELA dagen?? Blir så irriterad