• avil

Kompisar HELA dagen?? Blir så irriterad

Då barnen har kompisar så är de ju här typ HELA dan.VARFÖR ringer deras föräldrar aldrig o ber oss skicka hem de?? Eller kommer o hämtar? Ett par tre timmar räcker gott o väl,sen ser man ju på de att de blir lite "less" varann... Jag måste ju alltid skicka hem de,o det känns så trist.Tycker det är konstigt folk som inte tar hem barnen?
    HUR länge har ni era barn hos kompisar??
    Igår kom en o hämtade sin son 20:00,vi vill ju hinna ha egen tid med familjen också.O på vardagar väcker jag mina 5:30 så de måste ju sova rätt tidigt.......Trist o jobbigt är det faktiskt tycker jag......  

• Svar på tråden Kompisar HELA dagen?? Blir så irriterad
  • avil

ja,jag skickar ju hem de.Men jag anser nog att det är förälderns grej egentligen!! Om mina barn är hos kompisar så är de där ett par timmar,sen hämtar jag! Kan ju inte räkna med att DE ska köra hem mina barn,tex?

• avil
    zingo skrev 2013-03-10 18:04:44 följande:
    Är inte standarden att man bestämmer i förväg när föräldrarna ska hämta hem sina barn. Så gjorde alltid vi. De som kommer på besök blir ditkörda och hämtade och tid bestäms i förväg. Eller så bestämmer man sig för att höras "efter lunch". Allt annat blir ju bara jobbigt.

ja,men det är ju lite det jag anser! Men barnen kommer ofta bara hit på eget bevåg.....så man har liksom inte nån chans att avtala nån tid med nån förälder.
  • avil
    avil skrev 2013-03-10 18:07:07 följande:

ja,men det är ju lite det jag anser! Men barnen kommer ofta bara hit på eget bevåg.....så man har liksom inte nån chans att avtala nån tid med nån förälder.
  • avil
    zingo skrev 2013-03-10 18:09:43 följande:
    Men då ringer man direkt upp föräldern och säger att "han är här nu och får gärna vara här tills 15 då ni kan hämta". Fattar inte heller hur föräldrar kan låta barnen dra iväg utan att de antingen inte ens vet var de är eller att se till att ni vet när de kommer att hämtas. Obegripligt. Så du måste själv se till att de fattar. Alternativet är ju värdelöst.

visst-fattar bara inte varför andra inte tänker så! Man lämnar inte över det ansvaret på oss i det här fallet ,tycker jag!!
    tilj75 skrev 2013-03-10 18:09:52 följande:
    Men om ungarna kommer dit på eget bevåg så är det väl bara att skicka hem dem när det passar?

Visst,jag måste ju göra det-det är det som retar mig-att de andra föräldrarna inte tar ansvar själva över sina barn!
  • avil
    viseversa skrev 2013-03-10 18:12:42 följande:
    Men herregud skicka hem dom då? Varför så satans komplicerat!?

det är inte så SATANS komplicerat,det är irriterande att andra lämpar över det på oss,o inte tar nå eget ansvar över sina barn!
    Är det så satans svårt att fatta? 
  • avil
    viseversa skrev 2013-03-10 18:30:17 följande:
    Men vill du inte ha ungarna där så ring då deras föräldrar och be dom hämta eller skicka hem barnen. Men neej bättre att sitta och vara bitter och skriva på fl antar jag??

japp,kan sitta här nu,för jag har ju skickat hem ungarna........
  • avil

är inte bitter över det heller,dock irriterar det mig att folk bara lämpar över barnen så där......Jag tycker bara det är ohövligt o fult att göra så,o fattar inte varför folk gör det. Thats it.

• avil

sen hade jag ju en frågeställning i TS-Hur länge har ni era barn hos kompisar? För jag undrar om ni alla andra gör så,eller som jag att man avtalar hämttid,eller hämtar efter ett par timmar typ-INTE efter 8 timmar......

• avil
    viseversa skrev 2013-03-10 18:52:39 följande:
    Mina barn är inte hos kompisar efter förskolan. Då vill jag ha hem dom alla tre så vi kan laga middag äta och ha en lugn kväll med familjen. Jag tar inte med mig andras barn hem heller. Räcker med mina egna. Och dom har lekt av sig på dagen på förskolan så det räcker.

men helger då? Mina är 8½ år samt 7år....... Nog vill de vara m kompisar ,o det är okej,men inte typ hela dagar.
  • avil
    Antilopen skrev 2013-03-10 19:24:12 följande:
    Men det är väl ändå ditt ansvar att skicka hem barnen när du inte längre vill ha dem där?

visst,men hur kan man som förälder låta sitt barn gå till nån tex kl 11 en dag,o sen låta de vara till kl 18? Jag fattar bara inte det,helt enkelt.
  • avil
    Antilopen skrev 2013-03-10 19:52:20 följande:

Har du frågat dem då? Föräldrarna, alltså?

Nää,har faktiskt inte ringt upp o frågat: -" Hur är ni funtade som låter er son vara här hela dagen??" 

Tycker bara  det höt till god ton o hövlighet att ta hem de nångång.....
    cosinus skrev 2013-03-10 20:32:10 följande:
    Så är det här. Nybyggarområde med galet mycket ungar och de springer runt hos varandra hur som helst. Speciellt på somrarna, på vintrarna är det något lugnare.

Men ibland har man 10 ungar i huset, det har t o m hänt att ingen varit våran utan våra är ute men kompisarna blivit kvar på deras rum :)

När man äter skickas kompisarna hem eller ut. Tycker man det är för mycket barn skickar man ut dem att leka eller hem till någon annan.

Sen händer det att barnen vill leka med klasskompisar från andra bostadsområden dit det är längre och då styrs det så klart upp bättre och man bjuder på mat när de inte kan gå hem men jag älskar hur det funkar när barnen bara kan springa runt på somrarna.
    Jodå,sommartid blir lite annorlunda kan jag tycka....Men man bör väl ändå kolla med föräldrar att det är okej? Mina är ju hyfsat små,så de får inte springa runt till alla olika! Går de till en ska de vara där,eller komma förbi hemma o säja att de far till nån annan.....

• avil
    Natulcien skrev 2013-03-10 20:44:37 följande:
    Ni måste ju naturligtvis prata med föräldrarna om ni vill ha en förändring...
    De har väl märkt att ni aldrig hör av er eller skickar hem barnen och då tänker de att det är skitbra att skicka dem till er så att de får en barnfri dag. Sätt ner foten och ryt till om ni inte vill bli utnyttjade som barnpassare!

jag skickar ju så klart hem de........
    cosinus skrev 2013-03-10 20:46:38 följande:
    Här kollas bara med föräldrarna om man åker bort. Alltså om man vill åka och handla 30 min kollar man ju var barnet är och om det är ok att man åker iväg 30 min.

Men är man hemma förväntar sig alla att de vuxna i huset som barnet går till har mål i mun och kan skicka hem barnen om det inte passar. Det händer ju rätt ofta att barnen blir hemskickade för att något syskon är sjukt, något barn sitter och gör läxa, något barn helt enkelt inte vill leka o s v men det är ju helt ok. Barnen lär sig fråga och ta ett nej, lär sig att blir de för många får de oftast vara ute o s v.
    jag har mål i mun o skickar hem de.......

Tycker bara det är konstigt att föräldrarna inte SJÄLVA tar hem barnen efter ett par tre timmar.Varför måste de vara en hel dag? Tycker det är ohövligt. (som jag nu upprepat typ 100 gånger.......)

Men så klart skickar jag hem barnen........Men det irriterar mig,att föräldrarna inte tar det ansvaret.    
  • avil
    cosinus skrev 2013-03-10 20:59:37 följande:
    Ja nog brukar jag leta efter de två yngsta om jag inte vet exakt var de är och även kolla så de får i sig mat. Men den äldsta som är snart 9 kan utan problem få vara iväg rätt länge för hon får faktiskt känna efter själv om hon blir för hungrig och dessutom vet jag inte alltid var hon är efterom det är rätt många hus hon får vara i utan att säga till mellan.

Jag har ganska ofta barn länge hos oss också och har aldrig upplevt det som ohövligt när föräldrar inte hämtat hem ungarna, jag skickar ju hem dem om jag blir less och innan dess är det ju inget problem så nej, jag ser inte problemet.

Nä,skulle inte säja att det är ett Problem......Men ja,jag tycker det är ofint att göra så.....Men Problem? Nä,jag skickar ju hem de......men jag anser ändå att deras föräldrar borde sköta det . Helt enkelt.
  • avil
    MartinaE skrev 2013-03-10 21:44:15 följande:
    Hur gamla är dina barn? Mina är 3 och 6 och de leker hela dagarna då vi är hemma med grannkompisar. Barnen kommer och går som de vill och ofta sitter vi mammor och dricker kaffe. De sover över hos varandra minst en gång per helg. Det är väl jätteroligt för dina barn att de har kompisar att leka med! Om du tycker att det blir för livat är det väl bara att skicka ut de så att de kan leka ute?

ena är 7år drygt o den andre är 8½år.. Visst bra att de har kompisar.Har inte påstått annat. Föräldrarna känner vi inte,bara vet vem de är,vill inte umgås med de,som i ditt fall!  o ja,JAG SKICKAR ju hem de,men det är det som irriterar mig! (sagt en miljon gånger snart ) Att JAG måste göra det-det känns otrevligt,o jag anser att föräldrarna ska fixa det själva.
  • avil

jag vet inte vilka föräldrarna är,vet inte ens alltid vem barnen är-mina pojkar känner ju igen barnen från skolan....
    Nä-hur ska de veta att jag tycker att upp till 3 timmar räcker?? Men har DE inget att göra-inga läxor ingen middag man vill äta ihop mm mm? Är vi SÅ konstiga som vill ha tid till annat?

Bling1975 skrev 2013-08-16 11:41:53 följande:
    Jag tycker det är lite skillnad på om det är planerat så att föräldrarna kommer och lämnar barnet eller om det är grannbarn som mitt barn har med sig in.

Är det planerat så planerar man hur länge barnet ska vara kvar också tycker jag.

Är det grannar som springer mellan husen så är det ju inte så lätt för föräldrarna. De vet kanske inte hos vilken kompis barnen är eller ens att de har gått in. De kan ju inte heller se när barnen börjar ledsna på leken. Då får ju den vuxna som är närvarande ta ansvaret för det och avbryta leken när det börjar bli dags. Man kan även ha tider som gäller, som alla vet om, t ex inga gäster efter en viss tid på kvällen.

Sen ska jag inte säga att jag inte skulle tycka det var konstigt om föräldrarna inte saknade barnet över middagstid eller på en hel lång dag.
    precis! Ibland väntar vi ut de o ser om nån hör av sig,men ofta inte alls-då skickar jag så klart hem de....
  • avil
    Skogsstjärna skrev 2014-02-13 23:08:04 följande:
    Nej TS, inte konstiga alls. Jag skulle inte heller vilja ha folk hos mig hela dagarna. Men hur de andra föräldrarna tänker kan man ju bara spekulera i. Jag vidhåller fortfarande att det enklaste är att bara skicka hem ungarna när det inte passar att ha dem där längre, precis som ni gör nu. Att vänta ut andra föräldrar som aldrig hör av sig lär ju bli rätt tröttsamt i längden. 

absolut. gör ju så.
    MEN jag bara tänker om det var vice versa? JAG skulle följa mina barn-OM de nödvändigtvis skulle till nån jag inte visste vem det var!!
    Eller vet föräldrarna ens att de far? Jobbar föräldrarna så barnen är ensamma? Många frågor rör sig i mitt huvud!
    Förstår bara inte hur de föräldrarna tänker,att barnen får fara vind för våg. Detta gäller nu mest ca 7-9 åringar......ca.
Svar på tråden Kompisar HELA dagen?? Blir så irriterad