• Willowism

Sockerberoende-hjälp!

Hej FL!

Jag undrar hur ni som vart sockerberoende ( addicted) gjorde för att komma ur det?

"Måste" man äta LCHF nuförtiden? ;)

• Svar på tråden Sockerberoende-hjälp!
  • Annelie 76

Nej man måste inte äta LCHF men det är lite lättare om man undviker det man är beroende av. Som vid alla beroenden. En rökare, alkoholist, narkoman eller spelberoende måste ju sluta helt för att slippa vara slav under sitt missbruk, en sockerberoende är inte annorlunda. Det är precis samma delar av hjärnan inblandade.

Har du läst "Sockerbomben" av Bitten Jonsson? Om inte tycker jag att du gör det. Helst den senaste boken där hon tar upp mycket aktuell vetenskap i ämnet. 

• Pandamamma79

Ingen är tvungen att äta lchf...trodde du det?

Jag blir väldigt lätt sockerberoende. Jag "bara" slutar köpa hem. Ber sambon att om han ska äta socker så göra det när inte jag ser och vet. Brukar ta ca 2 veckor sen försvinner suget! Kan bli förvånad över hur snabbt det egentligen går!

• Willowism

Tack för era svar!

Har läst sockerbomben för flera år sedan. Kanske dags igen

Problemet är att jag blir så påverkad av att nya kostråd som att potatis och pasta är dåligt och fulla av socker så jag vet inte vad jag ska äta. Jag vill inte äta kött och grönsaker endast då jag försöker äta mer vegetariskt/mjölkfritt.

Och äter jag bröd och pasta får jag dåligt samvete :( 

• Willowism

Två veckor säger då, det kan man ju klara :)

• livetoday

Mitt sockersug försvann helt när jag körde 30-dgr Fitnessfighten. Googla!

• Annelie 76
    Willowism skrev 2013-03-08 10:27:29 följande:
    Tack för era svar!

Har läst sockerbomben för flera år sedan. Kanske dags igen

Problemet är att jag blir så påverkad av att nya kostråd som att potatis och pasta är dåligt och fulla av socker så jag vet inte vad jag ska äta. Jag vill inte äta kött och grönsaker endast då jag försöker äta mer vegetariskt/mjölkfritt.

Och äter jag bröd och pasta får jag dåligt samvete :( 
    Man kan äta vegetarisk LCHF, dock inte både vegetarisk och mjölkfri... http://veglchf.wordpress.com/

Men om du tål mjölk finns det ingen anledning att sluta med mjölkprodukter. 
  • Willowism
    livetoday skrev 2013-03-08 10:30:40 följande:
    Mitt sockersug försvann helt när jag körde 30-dgr Fitnessfighten. Googla!
    Den har min kollega kört, hon blev som ny! Men man måste träna varje dag va? jag hinner/orkar inte det :S
  • Willowism
    Annelie 76 skrev 2013-03-08 10:31:04 följande:
    Man kan äta vegetarisk LCHF, dock inte både vegetarisk och mjölkfri... veglchf.wordpress.com/

Men om du tål mjölk finns det ingen anledning att sluta med mjölkprodukter. 
    Tack :)

Jag tål mjölk men vill inte äta så mycket ändå. Men kan du äta pasta/potatis odyl utan att känna dig sötsugen sen?
  • livetoday

Ja men du behöver ju inte köra tävlingeb. Om du kör för din ege skull kan du ju träna 3ggr/v men följa kostschemat tex :)

• Willowism
    livetoday skrev 2013-03-08 10:36:55 följande:
    Ja men du behöver ju inte köra tävlingeb. Om du kör för din ege skull kan du ju träna 3ggr/v men följa kostschemat tex :)
    tack :) ska kolla upp detta! Var det svårt tyckte du?
Svar på tråden Sockerberoende-hjälp!