• Lillasyster82

Tips kring tygblöjor?

Jag är gravid i v 23 med första barnet och har börjat fundera kring detta med blöjor. Skulle vilja testa på tygblöjor men skulle vara tacksam för tips och råd kring tygblöjor. Har varit inne på Imse Vimses hemsida men känner mig ändå villrådig.

Vad är det jag behöver ha? Hur har ni använt dem? För och nackdelar med tygblöjor? Vad är lämpligt att börja med? Kanske ni har något annat som jag bör tänka på innan jag skaffar mig blöjorna? Finns det fler leverantörer av tygblöjor, några ni kan tipsa om?

• Svar på tråden Tips kring tygblöjor?
  • skogsvitter
    XcsM skrev 2013-03-27 08:35:53 följande:
    Kan man läsa mer om det här någonstans? Alltså studier eller liknande på att tygblöjor främjar barnens naturliga utveckling och på vilket sätt materialet i blöjan spelar roll?
    Det räcker med att googla på superabsorbenter så får du fram en hel del kring vad dessa får för konsekvenser. En annan källa jag kommer på så här på rak arm är också "The Development of children" av Cole mfl. En rejält stor och extremt omfattande bok om senaste forskningen kring barn och barns utveckling under hela uppväxten.

Det finns också massor av statistik när det gäller hur många år barn använder blöja. För 40 år sen var barn blöjfria vid 1½ års ålder. 30 år senare var det dubblerat, och nu är det inte ovanligt att barn fortfarande inte är blöjfria vid 4-6 års ålder. Detta är högst skrämmande. Vad tror du att det beror på, om inte blöjans utveckling?
  • XcsM
    skogsvitter skrev 2013-03-27 17:40:05 följande:
    Det räcker med att googla på superabsorbenter så får du fram en hel del kring vad dessa får för konsekvenser. En annan källa jag kommer på så här på rak arm är också "The Development of children" av Cole mfl. En rejält stor och extremt omfattande bok om senaste forskningen kring barn och barns utveckling under hela uppväxten.

Det finns också massor av statistik när det gäller hur många år barn använder blöja. För 40 år sen var barn blöjfria vid 1½ års ålder. 30 år senare var det dubblerat, och nu är det inte ovanligt att barn fortfarande inte är blöjfria vid 4-6 års ålder. Detta är högst skrämmande. Vad tror du att det beror på, om inte blöjans utveckling?
    Jadu, jag frågade mest av ren nyfikenhet, och inte som kritik, då jag själv funderar på det här med tygblöja
  • skogsvitter

Lite intressant om fördelarna med tidig potträning:
    ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23186.pdf

Kanske inte direkt kopplat till tygblöjor men indirekt.

Förövrigt har ju pampers nu kommit med avvänjningsblöjor, som blir våta precis som förr i tiden och precis som tygblöjor, för att barnen ska kunna bli blöjfria:
    www.viforaldrar.se/Global/Vi_foraldrar/tester-guider/tester/blojor/VIF06%20Blojtest.pdf

"I USA tycker Pampers att blöjorna blivit så bra på
    att suga upp vätska att det blir svårt för barnen att
    vänja sig av med dem. Därför har de lanserat en
    avvänjningsblöja för den amerikanska marknaden.
    Blöjan blir snabbt fuktig och ger en obehaglig känsla
    när barnet kissat."
  • Lillasyster82

Tack för all respons jag fått!
    Ska kolla in länkarna när jag får tid, speciellt diskussionstråden här på FL (har redan favoritat). 

Sen vet jag inte om jag bara kommer använda mig av tygblöjor eller om jag kommer använda engångs ibland, typ när man är ute på stan. Får se vad som känns mest rätt för mig och mitt barn.

Tycker dock det är intressant att lära sig barnets signaler och att man kan göra det på en helt annan nivå än vad som kanske är vanligt idag. Något jag ska tänka på när vår lilla barn kommer.  

Tycker även det är roligt att det är fler som hittat hit till tråden som är intresserade av att börja med tygblöjor och funderar över för och nackdelar kring användandet.      

• Bobelin

Vi anvander pocketblojor som har ett lager fleece som torrskikt. De blir ju inte lika blota som vikisar sa om att bli torr tidigt ar malet ska man nog tanka till lite. Sonen ar 10 man och vi har inte pottranat alls. Raknar med att han kan bli torr forst nasta sommar.

• Lillasyster82
    Bobelin skrev 2013-03-28 11:34:44 följande:
    Vi anvander pocketblojor som har ett lager fleece som torrskikt. De blir ju inte lika blota som vikisar sa om att bli torr tidigt ar malet ska man nog tanka till lite. Sonen ar 10 man och vi har inte pottranat alls. Raknar med att han kan bli torr forst nasta sommar.

Bra poäng, det ska jag ha med mig. Sen är jag öppen för att eventuellt att ha flera olika typer av tygblöjor beroende på vad man ska hitta på. Ska man ändå bara vara hemma så fungerar kanske ett par bra och gör man något annat så kanske man inte vill att barnet ska behöva känna vätan om man inte har möjlighet att byta direkt. Bra i alla fall att veta skillnaden. Tack!
  • Bobelin

Jag använde vikisar med PUL byxor och ullbyxot till mina nu stora barn. De var torra runt 2 - 21/2 utan någon speciell tidig potträning. Inte fick de springa så mycket nakna heller.

• Snöris

Vi använder imsevimse formsydd frotté eller flanell tillsammans med imsevimse soft-byxor eller ullbyxor. Jag tycker att frottéblöjorna med knappar är enklare att sätta på än flanellblöjorna. Våra ullbyxor kommer från Mamidea, Minimundus och Disana.

Fördelar:
    - Blöjorna är fina och det känns trevligt att använda dem,
    - Ullbyxorna är gosiga och inga andra byxor behövs när de används.
    - Ekonomiskt och bättre för miljön.
    - Trevligare att gå till tvättstugan än till Ica
    - Inga petroleumbaserade kemikalier närmast barnets hud.
    - Vi har inte haft problem med utslap/röd rumpa.

Nackdelar:
    - Tygblöjan tar större plats och vissa kläder blir helt enkelt för trånga.

• cattus

Har använt tygblöjor på båda min äldre barn(de är 20 o 22 nu)när tyg-alltiett blöjorna precis kom. De använde nämligen tygblöjor på dagiset där de gick, så vi började automatiskt att använda det själva också fast i kombinationen med "plastbjöjor" när man var borta(praktiskt) och på nätterna(när man vill att de skall sova).
    kombinationen fungerade utmärkt!

att barnen blir torra snabbare beroer helt enkelt på att det är obehagligare och "mindre torrt" än med komersiella blöjor. det är helt enkelt otrvligt att bara blöt om rumpan. inget av barnet var något problem att potträna och snabbt få torra på dagarna. nätterna tog naturligtvis längre tid eftersom man då använde torrare blöjor av bekvämlighetsskäl.
    Att tvätta och hantera tygblöjor är inget större bekymmer, man måste ju hur som helst hantera blöjor på ett eller annat sätt och jag tycker att även miljö- och ekonomiskälen är ett mycket stort plus.    

• Antilopen

Vi har inte jättemycket pengar och det är ett evigt planerande och räknande när vi handlar. Det är sååå skönt att bara kunna gå förbi blöjhyllorna i affären och slippa noja över att pengarna ska räcka till både mat och blöjor. Allt som behövs är en skvätt tvättmedel till tygisarna

Svar på tråden Tips kring tygblöjor?