Inlägg från: Lillasyster82 |Visa alla inlägg
  • Lillasyster82

Tips kring tygblöjor?

Jag är gravid i v 23 med första barnet och har börjat fundera kring detta med blöjor. Skulle vilja testa på tygblöjor men skulle vara tacksam för tips och råd kring tygblöjor. Har varit inne på Imse Vimses hemsida men känner mig ändå villrådig.

Vad är det jag behöver ha? Hur har ni använt dem? För och nackdelar med tygblöjor? Vad är lämpligt att börja med? Kanske ni har något annat som jag bör tänka på innan jag skaffar mig blöjorna? Finns det fler leverantörer av tygblöjor, några ni kan tipsa om?

• Svar på tråden Tips kring tygblöjor?
  • Lillasyster82

Först vill jag tacka för all respons jag fått på mina frågor, har ju ett tag kvar så ska hålla lite utkik på blocket/tradera. Har bara varit inne på imsevimse och blev lost redan där men nu förstår jag att det finns än mer att välja mellan...

Får helt enkelt testa mig fram, köpa några av olika sorter och känna mig för vilket som är bäst. 

Största anledningen till att jag planerar att välja tygblöjor är för att jag vill slippa hålla på med blöjor i många år framöver. Som jag förstått det och som flera av er skriver så får barnet en annan känsla och kan bättre läsa sina egna naturliga signaler. Har även blivit nyfiken på EC som ni skriver om (har inte läst om det mer än här), hur fungerar det och vad innebär det? Hade ju varit guld värt att kunna få barnet blöjfritt redan efter ett ½ - 1år och bara ha blöja som backup.

En annan anledning till att jag tänker använda tygblöja är för det känns mer naturligt och att jag själv är känslig mot plast och vissa kemikalier vilket är då troligt att även mitt barn kommer vara det. Att det sen blir billigare och miljön inte påverkas lika mycket (finns trots allt en viss påverkan eftersom man tvättar dem) är bara en bonus för mig!        

• Lillasyster82

Tack för all respons jag fått!
    Ska kolla in länkarna när jag får tid, speciellt diskussionstråden här på FL (har redan favoritat). 

Sen vet jag inte om jag bara kommer använda mig av tygblöjor eller om jag kommer använda engångs ibland, typ när man är ute på stan. Får se vad som känns mest rätt för mig och mitt barn.

Tycker dock det är intressant att lära sig barnets signaler och att man kan göra det på en helt annan nivå än vad som kanske är vanligt idag. Något jag ska tänka på när vår lilla barn kommer.  

Tycker även det är roligt att det är fler som hittat hit till tråden som är intresserade av att börja med tygblöjor och funderar över för och nackdelar kring användandet.      

• Lillasyster82
    Bobelin skrev 2013-03-28 11:34:44 följande:
    Vi anvander pocketblojor som har ett lager fleece som torrskikt. De blir ju inte lika blota som vikisar sa om att bli torr tidigt ar malet ska man nog tanka till lite. Sonen ar 10 man och vi har inte pottranat alls. Raknar med att han kan bli torr forst nasta sommar.

Bra poäng, det ska jag ha med mig. Sen är jag öppen för att eventuellt att ha flera olika typer av tygblöjor beroende på vad man ska hitta på. Ska man ändå bara vara hemma så fungerar kanske ett par bra och gör man något annat så kanske man inte vill att barnet ska behöva känna vätan om man inte har möjlighet att byta direkt. Bra i alla fall att veta skillnaden. Tack!
  • Lillasyster82

Tack för alla bra tips!

Har nu invensterat i tygblöjor och ser framemot att börja använda dem. Fast först ska de tvättas, tar det samtidigt som den övriga tvätten som jag inte använder sköljmedel i. Ska tänka på det att jag inte behöver ha tvättmedel i jämt heller om barnet bara kissat, mycket bra tips! 

Så nu känner jag mig redo för att den lilla krabaten kan titta ut, dock är jag ju inte beräknad förrän den 4 juli så får gärna vänta ett tag till i alla fall.        

• Lillasyster82
    skogsvitter skrev 2013-05-13 18:11:23 följande:
    Man kan också koka blöjorna då och då, ett tips

Vi använde tvättnötter ibland för att tvätta om det bara var kissblöjor, istället för att använda tvättmedel.

Fick några tvättnötter av mamma sen en tid tillbaka, dax att testa dem nu då! :)
  • Lillasyster82
    nuggi skrev 2013-05-14 11:37:12 följande:

Hej,

du har fått massor av bra tips i tråden och när du har tid och ork är tyblöjetråden som det tipsades om tidigare i tråden suverän. Vill också tipsa om www.sjalbarn.se som har en avdelning för tygisar på sitt forum, där kan man också köpa/sälja tygisar. Lycka till med tygblöjorna, jag blir så glad någon mer vågar sig på att försöka!

Tack tack! Har favoritat tygblöjetråden och hittat till sjalbarn också. :)
    Har en plan att införskaffa även en sjal.

Det som jag tyckt varit mest roligt är att min man varit på detta med både sjal och tygblöjor redan från början. Trodde jag skulle få motstånd när jag först tog upp detta med främst tygblöjor men så fel jag hade. :) Positiva reaktioner redan från start utan ens att behöva arrgumentera för det.  
Svar på tråden Tips kring tygblöjor?