• XcsM

Tips kring tygblöjor?

skogsvitter skrev 2013-03-27 08:18:19 följande:
    Klart de gör, som nyfödda, men de lär sig väldigt snabbt att bajsa på potta/toalett istället vilket de inte gör med engångsblöjor Inget barn har tygblöjor i flera år, så ja poängen är faktiskt att de tidigt slutar bajsa på sig. Därför att tygblöjorna främjar deras naturliga utveckling, det gör inte engångsblöjorna.

Vet du vad superabsorbenter är..? Jo det spelar givetvis roll vilket material det är!
    Kan man läsa mer om det här någonstans? Alltså studier eller liknande på att tygblöjor främjar barnens naturliga utveckling och på vilket sätt materialet i blöjan spelar roll?
  • XcsM
    skogsvitter skrev 2013-03-27 17:40:05 följande:
    Det räcker med att googla på superabsorbenter så får du fram en hel del kring vad dessa får för konsekvenser. En annan källa jag kommer på så här på rak arm är också "The Development of children" av Cole mfl. En rejält stor och extremt omfattande bok om senaste forskningen kring barn och barns utveckling under hela uppväxten.

Det finns också massor av statistik när det gäller hur många år barn använder blöja. För 40 år sen var barn blöjfria vid 1½ års ålder. 30 år senare var det dubblerat, och nu är det inte ovanligt att barn fortfarande inte är blöjfria vid 4-6 års ålder. Detta är högst skrämmande. Vad tror du att det beror på, om inte blöjans utveckling?
    Jadu, jag frågade mest av ren nyfikenhet, och inte som kritik, då jag själv funderar på det här med tygblöja
Svar på tråden Tips kring tygblöjor?