Inlägg från: Blingbling |Visa alla inlägg
  • Blingbling

BIM 17/3, 42 år och känner tidiga tecken, fler i samma situation?

Nej queenleia, det där är inget bra.... Kan du inte åka in och kolla upp det? Vet hur överjobbigt det är att inte veta vad som händer, för det kan ju mycket väl vara som SoMa säger, helt ofarligt. Har du ont också? Kram

• Blingbling

...men det är ganska plågsamt när man inte vet, ja för ta ett foto är ju egentligen ingen idé....

• Blingbling

...men jag är ju på BIM +1 idag och när inget händer och när det är svaaaaagt plus (som knappt syns) så kan man ju börja undra

Tog första testet på BIM -4 (lördag) och då var det verkligen inget. Väntade till och med en timme (även om jag vet att man inte ska vänta så länge) för att kolla. Nej, inget då.

BIM - 2 nytt test. Anade något efter en timme.

BIM (igår) nytt test. Ja, det är ju starkare eftersom antydan till streck kom efter 20 min....men säkert anser jag det inte vara.

BIM +1 (idag) nytt test. Ja, inom tio minuter kunde jag se samma antydan som jag gjorde efter 20 minuter igår.

Därför kan jag inte säga att jag har plussat, vet ju inte om det verkligen är så eller om ett spöke ritar ett inbillat streck på stickan....

Visst, symptomen har sagt plus sedan ÄL +2 - vilket är den dagen som jag brukar första meddelandet om vad som är på gång - och därför tror jag att jag kan tro på det hela                       

• Blingbling

Ni är så snälla som grattar mig - tack...men jag är inte alls säker ännu.... Obestämd

Det är ju så att jag egentligen borde ha åkt till Aten för att få hjälp med att trycka ner mitt immunförsvar, eftersom det går bananas när jag blir gravid. Jag känner ju alltid av en influensakänning och får feber så fort jag blir gravid och det håller i sig fram tills dess att jag får missfall.

Har inte pengar att åka nu och min komplettering till ansökan hos Försäkringskassan  för att få pengar därifrån, ja den har kommit bort på posten....så det måste jag typ göra om.

När jag senast var gravid i augusti så tog jag 15 mg kortison (på eget bevåg utan någon läkare skrivit ut det) och för första gången så kände jag inte av NÅGOT som hade med influensa/feber/bakfylla att göra, så jag trodde faktiskt det skulle gå vägen då - vilket det ändå inte gjorde.

Jag vet att för att klara av att trycka ner mitt immunförsvar så MÅSTE jag få Intra Lipid dropp, ett näringsdropp som förmodligen gör 80 % av jobbet med att trycka ner ett immunförsvar som krånglar. Finns ingen svensk läkare som skriver ut detta (de vill inte ens ta i IL-dropp med tång när det handlar om graviditeter och därför är det också SÅÅ svårt att hitta en vårdcentral som vill hjälpa till att sätta droppet på en....nästan en omöjlig bedrift att finna ett tillmötesgående ställe faktiskt) och det är därför som jag till exempel måste till Aten och träffa en läkare där som skriver ut det. 

Kortisonet lär bara hjälpa mig till 15% med att nedreglera immunförsvaret om jag inte har IL-dropp med i bilden.

Såå...ja ni fattar kanske att jag inte heller har så stora förhoppningar att det ska funka den här gången - OM det nu är så att jag är gravid.
    För när man tar kortison så är det ju inflammationsdämpande, det tar bort ömheten i brösten samt "tjejmagen" och det tar också bort eventuellt illamående (därför får cancerpatienter kortison när de ska få cellgiftsbehandlingar för att slippa må illa)....så jag känner inte mycket av några symptom - vilket är helt naturligt.

Ok, jag tog 15 mg kortison i augusti. Något annorlunda måste jag ju göra nu för att ha en mikroskopisk chans att försöka lyckas.
    Läkaren jag träffade för en månad sedan  - han som sänkte mig i skorna - visste ju inte att jag redan tagit kortison och därför tyckte han att han gjort nog när han skrev ut det till mig när jag var där. Jag försökte förmå honom att skriva ut Fragmin (sprutor som gör att eventuellt levrat blod/mikroskopiska blodproppar ska lösas upp) också, men där var det tvärstopp - han ville vi skulle prova EN sak i taget.

När jag inte har fått Fragmin (vilket jag också egentligen måste ha för att detta ska fungera) så experimenter jag nu på egen hand och har mig själv som behandlande läkare. Därför är jag för tillfället uppe i 25 mg kortison och kommer öka det till 30 mg så fort jag VET att jag är gravid och då ska jag också koppla på progesteronvagiatorerna.

Herregud vilken röra det är att vara sin egen läkare, men det som är SÅ härligt mitt i allt detta är att jag mår SÅ bra av att käka kortisonet!
    Brukar vanligtvis vara DÖD på morgonen, svårt att gå ner i vikt, jag brukar frysa om händer och fötter, ha en allmänt låg kroppstemperatur, ha en inre jättejobbig stress som hela tiden gnager, lite svårt att komma ihåg vissa saker....ja det finns fler saker som jag inte kommer på nu...men alla dessa saker är helt förändrade när jag tar kortisonet. Samma sak var det i augusti när jag senast tog kortisonet, men jag trodde det var en tillfällighet då.
    Jag mår i varje fall så bra, är både pigg och lugn samtidigt, fryser inte och är väldigt vaken i hjärnan.  Ja sedan har jag gått ner 3 kg på två veckor utan att göra något speciellt alls - tack för det!

När man tar kortison så tillför man kroppen kortisol och kortisol är något som binjurarna producerar. Den produktionen kan ha minskat kraftigt om man varit stressad och pressad en längre tid, då jobbar binjurarna "övertid" när man är mitt i stressen och de orkar sedan inte tillverka det kortisolet som behövs - de blir slöa. Slöa binjurar får vanligtvis alla de symptom som jag rabblade upp här ovan. 
    Men när jag nu med kortisonet stöttar binjurarna med kortisol så får de slappna av lite och det ger ett lugn som också kroppen starkt känner av.

Lugn kropp behöver man ha när man är i bebisverkstan - det har jag förstått

Vi får se hur det här går, men jag tar också extremt höga doser av ren fiskolja, D-vitamin, B 12, Folsyra och rejält med C-vitamin - allt detta för att pressa ner immunförsvaret så gott jag kan. Tar också 1/3 dels barnalbyl för att få blodet lite tunnare.

Jo just det, ett par dagar före ÄL så fick jag influensan (alltså den "vanliga" influensan)  som man vanligtvis har i ca en vecka, men mitt "exemplariska" (!?!) immunförsvar avverkade den skiten på bara tre dagar  (en dag var ett h-e), sedan var jag typ frisk igen. Det var alltså en vanlig influensa eftersom det var f-ö-r-e ÄL, så jag kan ju hoppas på att kroppen var upptagen med influensabekämpning istället för att hålla på och sabotera follikar....hmm....jaja vi får se. Det har faktiskt hänt har jag läst, att de som har immunproblem och blivit sjuka i samband med ÄL har lurat immunförsvaret så att graviditeten har lyckats

Fasiken vilket megainlägg det här blev...sorry för det, men jag ville bara förklara för er varför jag inte har så stora förhoppningar om att lyckas den här gången. Jag behöver som sagt var hjälp från någon utländsk läkare för att lyckas. Ingen blir gladare än jag om det visar sig att jag har fel...     

Men först; jag meddelar er när jag VET att jag är gravid                 

• Blingbling
    SoMa72 skrev 2013-11-21 19:46:33 följande:
    Åh, håller tummarna sååååå hårt! Du vet ju att jag har saker som bara väntar på att bli skickade

Megakramen!!!

Tack SoMa - de där tummarna behövs verkligen!

Kanske hämtar grejerna själv vid tillfälle! 

Kram! 
  • Blingbling
    che71 skrev 2013-11-21 20:30:29 följande:
    Bling Bling det finns svenska läkare som skriver ut IL påsar (min VC läkare gör det) men värre med att de ska sätta droppet, det satte sig en ssk emot o gick till verksamhetschefen o sen var det stopp där.

Kortison för mig är bra för eksemen på mina händer är nästan helt borta o ryggvärken på morgonen likaså.
    annars kan jag inte säga att jag blir piggare eller går ner i vikt, som gravid har jag gått upp 3 kg denna graviditet redan. Illamående har jag varit, mest på kvällar, men det är borta nu, bara fortfarande svårt att borsta tänderna (kräktes i helgen för första gången)

BlingBling- känner du någon som jobbar inom sjukvården (privat alltså)?
    I så fall kan du kanske få hjälp med nål i armen o att sätta droppet på det sättet?
    Men FBC remisshjälp behöver du o recept på Fragmin också(för att köpa Clexane i Aten för en hel graviditet blir dyrt)

Glöm inte tomatjuice!!! Det kan sänka TNF a.
    Tack för info che!

Ja, jag känner ju lite som att ifall jag skulle haft IL så skulle det vara gjort redan för 4 veckor sedan då cykeln började... Har inte orkat ta tag i det här med VC ännu, men så fort jag vet att jag ska till Aten eller liknande så ska jag börja slåss för att få hjälp - någon inom vården känner jag inte...tyvärr. Har letat igenom alla som jag känner, men hittar ingen.

Ska tillbaka till läkaren som sänker mig den 6 december. Är han motvalls så har jag fått tips på läkare i Sthlm som kanske kan skriva ut Fragmin till mig. Det är också något jag i så fall får satsa på till nästa gångs försök.

Jag är 99,9 % säker på att jag har trötta binjurar, de bara suger åt sig kortisolet som kommer från Prednisolonet, så jag är glad för det iaf

Tomatjuice....jo jag har tipsat folk om det själv efter att ha läst om det på engelska/amerikanska forum...men själv står jag över just den drycken....     
  • Blingbling

Ja Hoppas...jag följer mig själv med spänning också 

Kan ju tillägga att det här faktiskt kan vara en försening av BIM eftersom jag har tagit Pergo den här gången, men den har jag iofs redan tagit med i beräkningen.

Hade jag inte tagit Pergo så hade BIM varit i söndags (17/11).
    Men eftersom jag tagit Pergo och fick utslag på ÄL-stickorna 3 dagar senare än normalt, så har jag självmant flyttat fram BIM tre dagar tills i onsdags (20/11).
    Ska man räkna "by the book" så är det BIM +6 idag. 

Sedan är det så att när jag testade idag var det lika mycket spökstreck som tidigare - för det är nog ett spökstreck som jag kollat på under veckan. Börjar bli ganska övertygad om det nu, för ett streck som knappt syns efter en halvtimme och som man måste vinkla på ett speciellt sätt för att alls kunna ana det...nja det är nog inget positivt streck precis...

Men visst, jag springer på toa hela tiden, även om jag inte dricker så mycket.... Kanske löjligt, men bara för en stund sedan så började jag nästan storgrina när jag såg några på TV som gick en kurs för att lära sig att göra sina egna chokladpraliner. Eeeehhhh....det är ju inget att tjuta för heller! Visst, choklad är min stora last och det såg galet gott ut...men ändå... Cool  

• Blingbling

Jupp che - visst är det knäppt! Chokladen såg ju bara god ut och inte "spilld" överhuvudtaget - en poäng till dig!

Men allvarligt så tycker jag nu det känns som tant röd är på gång här, så läget just nu är att Pergon har förenat allt lite extra bara.
    Chokladtårarna tidigare ikväll var väl bara en PMS-grej skulle jag tro...eller det är jag ganska säker på nu.      

Svar på tråden BIM 17/3, 42 år och känner tidiga tecken, fler i samma situation?