• Anonym (Besviken TJEJ)

Soc tog min son

Jag är en tjej på 26 år, soc tog min son när han var 3 månader o 12 dagar...
    Nu i januari 2013 fick jag veta varför soc tog min son, PGA faderns beteende...
    Nu är han LVU:ad, varför straffar soc mig när de inte var jag som gjorde nått fel...
     Jag är förtvivlad, för att soc har gjort så här mot mig, jag är gravid i v 21, o soc ville ta de här barnet med, men jag har flyttat från fadern nu, hoppas jag får behålla de här barnet 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-18 17:28
    Jag var rädd för barnets far, därför flyttade jag inte, för jag blev hotad på gång på gång, varje dag...
    Därför vågade inte FLYTTA i från han

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-19 15:34
    Är i vecka 24+1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-19 15:46
    Jag är inte bra på att stava, men hjulbent menar jag, min son var inte de när han föddes, de är ingen i släkten som är de, jag har fått reda på av soc att familjehems mamma inte har gett min son sina D-vitaminer som hon ska göra, för hon tycket att de inte var så viktigt...

Skulle jag skriva om allt så skulle de bli hur långt som helst, Därför har jag skrivit kortfattat om de här, barnets far har ADHD,DAMP,DYSELEXI...
    Jag har DYSELEXI...
    Har man gått på särskola som jag har gjort då är man utväklingstörd säger soc, då ska man inte ha barn...

• Svar på tråden Soc tog min son
  • Eldsjäl

Hade alla förstått vad de gjorde för fel hade inte LVU funnits... Men ändå är det konstigt att ingen av alla ts som finns på fl har en aning om varför soc tog deras barn trots att soc måste haft möte om detta. De kommer inte och bara tar barnen. Man har oftast rätt att få dem placerade inom sol (efter att soc då försökt få föräldrarna att ändra sig). Men det gäller tydligen bara i verkligheten ;)

• Anonym (mamma)
    ummabdilleh skrev 2013-03-03 09:19:50 följande:
    i mitt fall lovade socialhandlaggaren helt andra saker an hon gjorde..inte nog med det men nar jag anmalde henne for tjanstefel skrev hon  en lognutredning, att jag svalte mitt barn, att jag hallde socker i hennes valling nar hon var liten m.m..allt det hon skrivit har gjort det omojligt for mig att fa tillbaka henne tills hon ar 18..har gatt till advokater och gjort allt , de kan inte jalpa mig, den nya handlaggaren tror pa allt den gamla skrivit i utredningen och domde mig innan ens traffa mig
    Just det. På soc jobbar läskiga tanter vars enda mål i livet är att ta barn från intet ont anande snälla föräldrar. Hm..... Nä, så är det förstås inte!!! 
  • Anonym (lämnad)
    keron skrev 2013-03-01 22:56:11 följande:
    Vari ligger det svåra menar du? Jag skulle välja mina barn framför min partner vilken dag som, helst utan att tveka.
    När det kommer till att ställa mina barn mot något annat så kommer jag alltid att välja barnen.
    Åh så är de inte för alla.
    Min kära mor valde mannen som var elak mot oss.

Jag skulle dock aldrig välja en partner framför mina barn! 
  • keron
    Anonym (lämnad) skrev 2013-03-03 13:25:40 följande:
    Åh så är de inte för alla.
    Min kära mor valde mannen som var elak mot oss.

Jag skulle dock aldrig välja en partner framför mina barn! 
    Nej, tyvärr är det inte lika självklart för alla :(
    Men hon kanske inte var riktigt som hon skulle heller (menar absolut inget illa)?
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2013-03-02 17:05:10 följande:
    Jo, hon har väl gnällt. Hon skriver att hon är förtvivlad och att soc gjort detta MOT henne. Men ingen tvingade väl ts att ligga med den där karln, eller?
    Det vet vi inte, eller hur?
  • Anonym (Anhörig)

Hej besviken tjej!
    Jag har en anhörig och en ex-flickvän till en annan anhörig som har fått sina barn omhändertagna av socialen, i olika kommuner. Ingen av de två kvinnorna kan förstå varför deras barn är omhändertagna, men för mig som utomstående är det glasklart och jag tycker socialen har agerat helt korrekt i båda fallen. Därmed inte sagt att det är så i ditt fall.

Den anhöriga är psykiskt sjuk, inte så pass allvarligt  att man kan omhänderta henne på vårdintyg, men allvarligt nog för att hon ska vara dålig för sitt barn. Hon har ingen sjukdomsinsikt och förstår därför inte alls varför hon inte får ha sin son (som är gammal nog att säga till henne att hon förstört hans liv, något hon inte tar in.)

Ex-flickvännen verkade ganska vanlig när vi först träffade henne, sa att dottern var omhändertagen på grund av att pappan misshandlat henne. Hon förstod inte heller varför socialen envisades med neka henne dottern nu när pappan satt i fängelse. Sen började vi se sanningen. Hon hade blivit utredd tillsammans med sin dotter på ett familjehem innan omhändertagandet. Sakta började vi se hur hon behövde hjälp för att klara sig själv i sin vardag, hur hon var tvungen att ha ett anpassat jobb på grund av ADHD och hur hon under en kort period försökte ha hundar, men fick ge upp eftersom hon inte klarade av det. Om hon blev det minsta stressad blev det kortslutning för henne och hon fungerade inte alls. Vilket skulle bli farligt om man har hand om ett barn.

Baserat på egna observationer så är jag därför väldigt skeptisk när personer inte förstår varför socialen tar deras barn. Förmodligen har de gjort en korrekt bedömning och du har inte förmågan att ta in det verkliga skälet.  Och om du är undantaget som bekräftar regeln så rekommenderar jag dig att överklaga beslutet. Det har min psykiskt sjuka anhöriga gjort. Hon har förlorat i alla instanser.

Jag tror att du innerst inne vet vad det är som gör att du inte varit lämplig att ha ditt barn. Våga erkänna det för dig själv så du kan göra något åt det. 

• eflec

alltså jag undrar seriöst vad det är för fel på FL:s genpool? är ni white-trashare hela bunten? 

socialtjänsten går inte hem till folk, knackar på dörren och "tar" barn helt godtyckligt.  innan ett barn omhändertas krävs att det är grov omsorgssvikt, eller andra allvarliga omständigheter. det ska alltså vara allvarlig fara för barnets liv eller fortsatta utveckling. (rätta mig soc.tanter om jag har fel). det krävs en utredning samt beslut från länsrätten/förvaltningsrätten. i Sverige har föräldrar väldigt stark rätt till sina barn, starkare rätt än en djurplågare t ex har till sina djur. eller starkare än föräldrars rätt till sina barn i t ex USA. 

alla ni som gnäller över att era barn omhändertas - vad var det verkliga skälet till att de omhändertogs kan man undra? ni är ledsna ja, men hur mår ert barn??? sluta sätt er själva i första hand, och fråga er själva om inte ert barn mår bättre i en miljö utan narkotika, fylla, misshandel, incest, hunger, deprimerad mamma/pappa eller vad fan det nu gäller. 

• eflec
    Baserat på egna observationer så är jag därför väldigt skeptisk när personer inte förstår varför socialen tar deras barn. Förmodligen har de gjort en korrekt bedömning och du har inte förmågan att ta in det verkliga skälet.  Och om du är undantaget som bekräftar regeln så rekommenderar jag dig att överklaga beslutet. Det har min psykiskt sjuka anhöriga gjort. Hon har förlorat i alla instanser.
    ja just denna inställning att man inte förstår själv att man är olämplig som förälder är något som går igenom dessa trådar. att inte ha självinsikt/sjukdomsinsikt är ett tecken i sig på outvecklad mognad eller gravare psykisk sjukdom. 

• Ojsan
    eflec skrev 2013-03-03 14:45:15 följande:
    alltså jag undrar seriöst vad det är för fel på FL:s genpool? är ni white-trashare hela bunten? 

socialtjänsten går inte hem till folk, knackar på dörren och "tar" barn helt godtyckligt.  innan ett barn omhändertas krävs att det är grov omsorgssvikt, eller andra allvarliga omständigheter. det ska alltså vara allvarlig fara för barnets liv eller fortsatta utveckling. (rätta mig soc.tanter om jag har fel). det krävs en utredning samt beslut från länsrätten/förvaltningsrätten. i Sverige har föräldrar väldigt stark rätt till sina barn, starkare rätt än en djurplågare t ex har till sina djur. eller starkare än föräldrars rätt till sina barn i t ex USA. 

alla ni som gnäller över att era barn omhändertas - vad var det verkliga skälet till att de omhändertogs kan man undra? ni är ledsna ja, men hur mår ert barn??? sluta sätt er själva i första hand, och fråga er själva om inte ert barn mår bättre i en miljö utan narkotika, fylla, misshandel, incest, hunger, deprimerad mamma/pappa eller vad fan det nu gäller. 
    Som sagt, det ska mycket till innan barn omhändertas. Då fungerar det inte ens med stöd i hemmet eller ekonomiskt bistånd osv. Målsättningen vid omhändertagande brukar vara att barnet får flytta hem till föräldrara när situationen tillåter det. Om det inte är möjligt att barnen kan flytta tillbaks så finns det tydliga skäl till det.
  • ummabdilleh
    Anonym (mamma) skrev 2013-03-03 13:09:25 följande:
    Just det. På soc jobbar läskiga tanter vars enda mål i livet är att ta barn från intet ont anande snälla föräldrar. Hm..... Nä, så är det förstås inte!!! 

du har inte varit i den situationen sa du vet inte tydligen..alla soctanter ar inte bra, vilket vi som varit inblandade med dom vet, men inte de som aldrig haft inblanding med dom som du tydligen
Svar på tråden Soc tog min son