Inlägg från: pellepelle |Visa alla inlägg
  • pellepelle

Negerboll..

sverker11 skrev 2014-01-21 13:24:50 följande:
    Jag har blivit kallad betydligt värre saker än så.

Frågan är bara varför du vill använda benämningen på en redan utsatt grupp som en förolämpning. Jag antar då, baserat på att ordet "jävla" står före, att luder är menat som en förolämpning. Det indikerar att du ser ner på vissa grupper och att dit negerbollsmotstånd har andra grunder än att någon ur en viss grupp kan känna sig kränkt av ordet.
    Men att kallas för bara luder är inte nedvärderande? Är det OK?Skulle du vara OK med att någon kallade dig för det (utan skämtsam ton så klart)
  • pellepelle
    sverker11 skrev 2014-09-26 17:46:38 följande:

Som jag redan skrivit så har jag blivit kallad värre saker än så och nej jag bryr mig inte nämvärt. Att du vill kalla någon luder säger mer om dig än den person som du kallar luder.

Precis som det säger mer om den som vill använda ordet neger än den som blir kränkt av det...
  • pellepelle
    sverker11 skrev 2014-09-26 18:03:28 följande:

Även om det naturligtvis är smickrande att bli plagierad så tyder det även på en viss fantasilöshet hos den plagierande.

Nåja över till vad jag antar är din frågeställning. För mig är inte negerbollsfrågan särskilt viktig men jag anser att den är intressant eftersom den handlar om vem som skall ha makten över språket och då i förlängningen över tanken. Tyvärr får jag nog konstatera att vem som skall ha makten över språket inte går diskutera när ordet negerboll är närvarande eftersom det ordet tycks väcka så starka känslor hos många att det istället för att bli en konstruktiv debatt blir ett skyttegravskrig utan särskilt mycket nyanser.

... Eller så är det fantasifullt så då det tydliggör det otrevliga resonemanget i ditt första inlägg.

Jag tycker det empatiska och sympatiska bör ha makten över språket, inte det medvetet kränkande. Tror vi alla tjänar på det i längden
  • pellepelle
    sverker11 skrev 2014-09-26 20:59:45 följande:

Nä ditt inlägg var rätt fantasilöst och mitt resonemang var inte otrevligt.Vilket då i förlängningen innebär att du är för åsiktskontroll så länge det är de åsikter som du inte tycker om som kontrolleras.

Nu läste du nog fel. Jag skrev DET empatiska och sympatiska, inte DE. Förstår du inte skillnaden eller läste du bara fel?

För övrigt krävdes det en del kreativitet för att lyckas skriva om ett helt långt inlägg sv dravel till motsatsen och få det att bli vettigt igen....
  • pellepelle
    Nidingbane skrev 2014-09-26 23:08:26 följande:

Nu är jag lite löjlig! Men man kan ju faktiskt översätta det till "svart-boll" eftersom det så illa betraktade ordet kommer ifrån de latinstalande benämning för svart ex Negro på Spanska eller Negre på Franska osv. Annat är det med uttrycket "nigger" som däremot lär ha kommit till i ett enbart nervärderande syfte under på de svarta under slaveritiden, men där dock fortfarande ska ha menat de med "svart" hudfärg. Även om man nu inte behöver ordet i Svenskan så är ju faktiskt det nervärderande uttrycket Nigger mest likt latinets ursprungliga ord för svart dvs niger. Så allt har nog trots allt mycket med hur man säger det och i vilket samband man säger det. För inte tror jag att man kommer att sluta använda ordet i Franskan Portugisiskan Spanskan osv om jag där t ex säger: älskar din svarta (mörka) hud!

Jag skulle nog läsa på lite om ordet neger innan jag uttalade mig igen i frågan om jag var du. Mer historielöst inlägg har jag aldrig läst. Orkar du inte gå till böcker som källor kan fu ju bara läsa genom några av de 390 trådar på FL som diskuterar detta så får duken crash course i ämnet. Så kan du komma tillbaka och be om ursäkt för ditt förhastade inlägg sedan
  • pellepelle
    Gert skrev 2014-09-27 07:53:47 följande:

Det är helt normalt att säga negerboll och det gör jag jämt. En negerboll och en negerkyss brukar jag säga till den svarta konditorn.

...sympatiskt, sa Bull....
  • pellepelle

He

Nidingbane skrev 2014-09-27 13:45:12 följande:

Ge mig i så fall förslag innan du kommer med förtal. Det är A och O om man kommer med sådana beskyllningar som du nu gör. Själv är jag numer oerhört noggrann innan jag gör mina inlägg. Och jag skulle inte ha skrivit som jag nu gjorde om jag inte först läst det t ex i Wikipedia NE mm på nätet osv eller haft något annan kunskap och erfarenhet av det hela. Jag har t ex en bror som själv är gift med en portugisisk talande negress ifrån Brasilien som själv tog upp detta såsom ett ex när det en gång kom på tal.

PS. Kom med förslag, för jag hoppas att du förstår att jag inte hade kommit med mitt inlägg om jag inte vore väldigt intresserad av ämnet. Ja jag vill gärna lära mig mer dvs. hur andra ser på det.

Väl mött även om jag nu känner mig en aning sårad!

Ordeg neger uppkom för att särskilja den svarta människorasen från den vita i syfte att etablera en rangordning mellan dessa. Dvs ordet neger uppkom för att statuera den svarta rasens underlägsenhet. Sedan dess har ordet haft en nedvärderande betydelse precis lika illa dom nigger (som är slang för neger eller negro)

Ordet betyder svart men har en nedvärderande innebörd. Endast i vissa undantagsfall har den inte denna innebörd, exempelvis där två svarta skämtsamt kallar varandra för det, något som görs gör att avtraumatisera ordet. Men en vit kan aldrig använda ordet på svenska utan att det får en negativ innebörd med tanke på dess ursprung och innebörd. Aldrig!
  • pellepelle
    sverker11 skrev 2014-09-27 17:15:46 följande:

1. Vilket förutsätter att någon bestämmer vad som är empatiskt och sympatiskt. Det vill säga en åsiktskontroll.

2.Så du menar att du även skrev ett vettigt inlägg men ändå postade ditt dravel?

1 nej. Jag skrev att det empatiska och sympatiska ska ha makten över språket. Vax var ich en anser är sympati och empati är ju individuellt. Det viktiga är att det är detta som avgör språkbruket, inte egoism, lathet, prestige, historielöshet, okunskap, rasism eller någon annan egenskap. Att man i exempelvis negerbollsfallet tänker: vad är sympatiskt och empatiskt att säga? Och försöker ignorera eller överbrygga de andra egenskaperna.

Ingen åsiktskontroll alltså.

2.Tröttsamt töntigt. Jag kräver inte att du ska förstå det fyndiga i mitt inlägg, men jag kräver att du håller denna diskussion utanför sandlådan. Du är ju för fan vuxen. Skärp dig!
  • pellepelle
    Nidingbane skrev 2014-09-28 01:08:42 följande:

Håller med dig på nästan allt. Men undrar hur ordet kan få en negativ innebörd i ett språk där ordet bara förekommer såsom en mer naturlig del utan att det är ett ord som man tagit utifrån t ex som nu neger. För inte kan du väll påstå att svart allmänt är negativ i dessa språk? Hur ska man då bära sig åt att då förklara eller säga färgen svart på dessa språk? Själv tycker jag svart är vackert sexigt och urläckert precis som brorsan.

Det handlar om kontext. Varför man säger ordet.

Skulle det finnas ett spanskt bakverk som bakats sedan innan det fanns svarta människor i Spanien med som fått sitt namn för att det innehåll ex sot som färgade mörkt hade det inte varit något konstigt att kalla det bola negro där. För då hade det syftat till enbart färgen på bakverket. Men ordet neger i svenskan har enkomt en enda betydelse och den är kränkande. Negerbollen har fått sitt namn från det kränkande ordet neger och inte från ordet för mörk (även om det rent språkvetenskapligt har samma ursprung).

Du kan jämföra med exempelvis vinet Gato Negro. Om det skulle bli lika försvenskat som smartphone eller PC och räknas som ett svenskt ord skulle det inte vara kränkande eftersom kontexten skulle vara att ordet negro syftar på färgen på katten och inte det kränkande ordet neger.

Det är alltså inte bokstavskombinationen i sig som kränker. Det är kontexten. Och en negerboll har fått sitt namn från ett kränkande användande av den bokstavskombinationen och kan därför aldrig likställas med de latinska språkens ord för svart som är fria från den kontexten i allmänhet.

Förstod du?
  • pellepelle
    Persbrandtinnan skrev 2014-09-27 21:22:33 följande:

Jag säger negerboll om bakelsen - men jag skulle ALDRIG kalla en svart person för neger.

Neger kan ett bakverk kallas för, men inte en människa.

(Hade jag tänkt på en svart person när jag sa negerboll, så hade jag aldrig sagt negerboll. Snacka om att tappa suget på fika).

Nu är det ju inte din uppfattning av ordet som är det viktiga utan uppfattningen hos de som kränks av att ordet används.

Men vill dy vara empatilös och osympatisk och egoistisk och lat - så fine. Så länge du är medveten om att du är det och tycker det är värt att vara det!
Svar på tråden Negerboll..