Negerboll..
Inpius skrev 2013-08-25 19:47:17 följande:
Det är skillnad på en egentlig betydelse och vad det betyder i folkmun. Ungefär som att gay betyder glad eller homosexuell men det används sätt negativt. Att folk sedan hittat på en massa skit som faktiskt inte hör till definitionen, det är deras problem. Tja, solkorset ser ju annorlunda ut än hakkorset (vänt åt ett annat håll) så jag reagerar inte, helt ärligt. Dock bryr jag mig inte så mycket om jag ser ett hakkors heller, jag är inte så påverkad av symbolik och sånt. Jag skulle reagera mer om jag såg någon bli misshandlad för sin hudfärg/religion/samhällsstatus/whatever.
Jag ser det som en uppoffring för trots att jag inte är liten längre så är Kalle Ankas jul i princip heligt, ingen får röra det! Som jag nämnde tidigare så tycker jag inte alls om förändringar, oavsett om det är att flytta till andra änden av Sverige eller bara att byta märke på filen från Arla till Icas egna... Jag känner att herregud, låt bli att sabba julen!
Hade för mig att jag läst att kineserna under en period var bortklippta, kanske jag mindes fel...
Precis min poäng. Det är skillnad på faktisk betydelse och symbolisk betydelse. Och i de fall där den symboliska betydelsen är obestridbart gemensam för en stor majoritet av en kultur (ex den svenska) så är ju den viktigare än den faktiska. Typ hakkorset, Nike-pilen och ordet neger.
Ordet Gay är däremot uppenbart inte obestridbart - jag trodde det var vedertaget som ett neutralt eller positivt ord bland alla. Men enligt dig verkar det finnas en minoritet som ser en negativ laddning i det. Min fråga är då- använder du själv ordet gay? Varför eller varför inte?
Om du nu använder det trots att du läser in negativ laddning i det, bryr du dig inte om att du kränker andra ( nu läser jag själv inte in negativitet i det ordet så det blir svårt att formulera mig vettigt...)
Om du nu inte använder det för att du lägger in negativ laddning i det. Varför använder du då ordet neger som ju utan någon betänklighet är negativt laddat?
Gällande julfilmen så ska vi nog avsluta den diskussionen, det finns en särskild tråd för det ämnet. Jag kan inte tillräckligt mycket om USA:s förhållande till black face-bilder och judars roll i samhället och kulturen historiskt för att diskutera det närmare. För min del räcker det med att det finns stora grupper mörkhyade och judar som blir kränkta av det för att jag gärna ändrar 2x2 sekunder av min julafton av ren respekt för dem.
Men för vissa är dessa 4sekynder per år värda mer än respekten för andra människor.
PS off topic: solkorset användes åt båda håll. Du har dock rätt i att det håll hakkorset är vänt inte var det vanliga. Men det är ju ett välkänt och fastslaget fakta att Hitler hade just solkorset som modell då han "uppfann" den nazistiska flaggan.