Inlägg från: pellepelle |Visa alla inlägg
  • pellepelle

Negerboll..

Inpius skrev 2013-08-25 19:47:17 följande:
    Det är skillnad på en egentlig betydelse och vad det betyder i folkmun. Ungefär som att gay betyder glad eller homosexuell men det används sätt negativt. Att folk sedan hittat på en massa skit som faktiskt inte hör till definitionen, det är deras problem.

Tja, solkorset ser ju annorlunda ut än hakkorset (vänt åt ett annat håll) så jag reagerar inte, helt ärligt. Dock bryr jag mig inte så mycket om jag ser ett hakkors heller, jag är inte så påverkad av symbolik och sånt. Jag skulle reagera mer om jag såg någon bli misshandlad för sin hudfärg/religion/samhällsstatus/whatever.

Jag ser det som en uppoffring för trots att jag inte är liten längre så är Kalle Ankas jul i princip heligt, ingen får röra det! Som jag nämnde tidigare så tycker jag inte alls om förändringar, oavsett om det är att flytta till andra änden av Sverige eller bara att byta märke på filen från Arla till Icas egna... Jag känner att herregud, låt bli att sabba julen!

Hade för mig att jag läst att kineserna under en period var bortklippta, kanske jag mindes fel...

Precis min poäng. Det är skillnad på faktisk betydelse och symbolisk betydelse. Och i de fall där den symboliska betydelsen är obestridbart gemensam för en stor majoritet av en kultur (ex den svenska) så är ju den viktigare än den faktiska. Typ hakkorset, Nike-pilen och ordet neger.

Ordet Gay är däremot uppenbart inte obestridbart - jag trodde det var vedertaget som ett neutralt eller positivt ord bland alla. Men enligt dig verkar det finnas en minoritet som ser en negativ laddning i det. Min fråga är då- använder du själv ordet gay? Varför eller varför inte?

Om du nu använder det trots att du läser in negativ laddning i det, bryr du dig inte om att du kränker andra ( nu läser jag själv inte in negativitet i det ordet så det blir svårt att formulera mig vettigt...)

Om du nu inte använder det för att du lägger in negativ laddning i det. Varför använder du då ordet neger som ju utan någon betänklighet är negativt laddat?

Gällande julfilmen så ska vi nog avsluta den diskussionen, det finns en särskild tråd för det ämnet. Jag kan inte tillräckligt mycket om USA:s förhållande till black face-bilder och judars roll i samhället och kulturen historiskt för att diskutera det närmare. För min del räcker det med att det finns stora grupper mörkhyade och judar som blir kränkta av det för att jag gärna ändrar 2x2 sekunder av min julafton av ren respekt för dem.

Men för vissa är dessa 4sekynder per år värda mer än respekten för andra människor.

PS off topic: solkorset användes åt båda håll. Du har dock rätt i att det håll hakkorset är vänt inte var det vanliga. Men det är ju ett välkänt och fastslaget fakta att Hitler hade just solkorset som modell då han "uppfann" den nazistiska flaggan.
  • pellepelle
    Frontline skrev 2013-08-25 22:23:40 följande:
    Nja det tycker jag inte, vi vuxna säger ju negerboll och har alltid gjort det så därför får barnen med lära sig det...

Precis, det de får lära sig är att man tydligen ska konservera språket och inte låta vetskapen om att andra kränks spela någon roll. Den egna oviljan att förbättra sig väger tyngre än respekten för andra människor. Borde nästan skrivas in i skolplanen. Kan bli verklighet om partisympatiriktningen fortsätter i samma tragiska riktning som de gör idag...
  • pellepelle
    ica skrev 2013-08-26 15:26:29 följande:

Men chokladboll är ett vidare begrepp. Så vad ska man säga för att det ska vara samma sak? Och det var inte ett kränkande ord förr. Så eftersom vi är många som har gamla kokböcker så lever ordet.
    Jag förstår inte riktigt din fråga. Men om jag svarar som jag tror du menar din fråga så är svaret självklart chokladboll.

Neger har alltid varit ett kränkande ord för mörkhyade, vi har dock inte haft den förståelsen i Sverige (eller andra länder för den delen). På samma sätt som vi övergivit ord som tattare, mongo och andra ord om grupper av människor för att vi nu förstår att det kränker dem så har vi idag övergivit (eller alla med sinne för respekt då) även det ordet.

Att det står negerboll i gamla kokböcker är ju helt OK. De var skrivna under en tid då vi inte visste bättre och då är det ett tidsdokument precis som skrifterna som pratar om att jorden är platt också ska få finnas kvar.

• pellepelle
    ica skrev 2013-08-26 15:28:47 följande:

Det är ju det riktigt intressanta att vi kan skämta om det ena medans det andra får vi inte nämna! För inte är det nån som vill vara white trash! Men de ska tåla det.
    White trash är egenskapsgrundat, vilket neger inte är.

Sen tycker jag inte heller att man ska kalla någon för white trash heller, men det är en annan sak.
  • pellepelle
    ica skrev 2013-08-26 15:53:58 följande:
    Om jag beställer en chokladboll får jag lika gärna en arraksboll eller nåt annat! Tattare läste jag för övrigt i en tidning nyligen. Och mongo hör man ibland.

En arraksboll är ju en arraksboll, inte en chokladboll... Men som sagt -alla har rätt att döpa sina bakverket som de vill...

I vilket sammanhang stod det tattare? Det måste ju varit i historiskt perspektiv eller på Avpixlat...

Mongo används ju såklart fortfarande (liksom tattare) men min poäng var att dess laddning blivit annorlunda idag jämfört med den dag ordet "uppfanns".

Ingen modern människa med normal intelligens och sinne för respekt skulle idag säga tattare om den romska befolkningen eller Mongo om en person med funktionsnedsättning. (Eller neger om en mörkhyad)
  • pellepelle
    Inpius skrev 2013-08-26 19:28:20 följande:
    Jag själv föredrar att alltid ha rätten på min sida och använda ord i den korrekta definitionen, sen om folk feltolkar det så är det inte mitt problem utan deras. Jag brukar själv också uppmärksamma folk på deras felanvändning av ord, t.ex. det alltför ofta förekommande felanvändandet av ordet pedofil (eller "peddo").

Jag hör då aldrig folk säga gay som något positivt... Antingen neutralt (men det är sällan) eller nedsättande, för att inte tala om alla omogna idioter som använder det som skällsord (tillsammans med ord för prostituerade kvinnor och individer med mindre än 70 i IQ).  Jag själv använder inte ordet gay, på grund av att det är ett engelskt ord. Skriver/talar jag engelska så kanske jag använder det någon gång, men jag brukar ändå hålla mig till att säga homosexuell (precis som att jag säger heterosexuell, bisexuell och så vidare).

Jag använder inte heller ordet neger, som sagt så talar jag om varifrån folk kommer istället för att använda rasbenämningar. Om jag talar om en  tysk så säger jag ju inget om hudfärgen, så varför säga det om jag talar om en afrikan? Jag säger negerbollar (och jag kan säga det rätt mycket eftersom det är en av mina favoriter vid fikat och de är lättbakade så jag gör dom ganska ofta, jag älskar negerbollar och har alltid gjort det, vilket förmodligen bidrar till att jag absolut inte vill byta namn på dom), eftersom de heter så, men jag använder i övrigt inte ordet neger. När jag handlar i affärer/tar en fika så säger jag chokladbollar, eftersom de är helt annorlunda där (ljusa, "blaskigare" smak och rullade i kokos). Negerbollar är gjorda av kakao, havregryn, kaffe osv, de är mörka med intensiv chokladsmak (och såklart kaffesmak) och rullade i pärlsocker, punkt. De ljusa som säljs i affärer och konditorier är helt annorlunda.
    Blandar du inte ihop användandet av gay och exempelvis bög eller flata? De två sistnämnda är ju negativt laddade.
    Gay är ju det uttryck som många homosexuella använder om de inte använder just ordet homosexuell, och detta utan att försöka "vinna tillbaka" det som ju är fallet med exempelvis en del mörkhyade, främst i USA som säger "nigger" till varandra. (det har vi ju diskuterat ovan)
    Men som sagt- alla konnoterar ju olika kring ord. Det finns inget rätt eller fel, bara mer eller mindre vedertagna konnotationer.

Till kärnfrågan:
    Jag tycker att det är bra att du inte använder ordet neger. Det är ju det första steget att ta för att visa respekt. Men frågan är då varför du inte använder ordet neger. Om du nu skall tala om mörkhyade av alla nationaliteter som grupp, exempelvis i meningen: "I Afrika är den största delen av befolkningen negrer". Väljer du då ett annat alternativ som exempelvis mörkhyade. I så fall varför om du nu inte tycker att neger är negativt laddat? Det är ju ett ord som använts längre än ordet negerboll och är dessutom både kortare och mer kärnfullt än det långa krångliga mörkhyade?

Du får gärna förklara varför du väljer bort ordet i det fallet om du nu inte tycker att det är negativt. Och om du nu ändå trots allt väljer bort det för att det just är negativt. Varför väljer du då inte bort det i chokladbollsbenämnandet?
  • pellepelle
    ica skrev 2013-08-27 13:56:52 följande:

Jag kommer inte ihåg. Sen har jag för mig att tattare och zigenare inte är samma sak. Det är nån skillnad. Mongo hör jag unga säga men de verkar kalla varandra det.

Och jag har fått arraksboll istället för chokladboll mer än en gång. 
    Du har rätt i att tattare och zigenare inte var exakt samma sak. Men förr i tiden benämndes romer som tattare. Det fanns dock även andra grupper som gick in under det begreppet. Tattare var ett vidare begrepp än det efterföljande zigenare och då numera vedertaget neutrala romer.

Och precis- mongo är en förolämpning och därför kallar man inte någon för det, inte funktionshindrade heller (om man är respektfull).

Fanns det chokladbollar utan arraks också i utbudet?

• pellepelle
    Inpius skrev 2013-08-27 14:31:32 följande:
    Nope, folk säger ofta just gay (även om de svenska orden också är välanvända - eller snarare överanvända för att inte tala om felanvända). Det lär väl vara olika i olika delar av landet skulle jag tro. Folk använder ju olika uttryck på vissa ställen.

Tja, jag har aldrig stött på nåt sammanhang där jag behövt säga nåt sånt (det är också väldigt sällan jag över huvud taget behöver nämna någons ursprung; när jag berättar om någon ser jag ingen anledning till att nämna hudfärg, läggning, eventuella handikapp osv om det inte är relevant i sammanhanget) men om jag skulle det så skulle jag inte heller använda ordet neger, ännu en gång för att jag föredrar mer "korrekta" ord. Säger ju ljus hy/vit om man har det, och därför också mörk hy/svart/brun om man ser ut på det viset. Sen är det också för att undvika när jag inte kan ord - jag har inte en aning om vad det kallas när man är mellanbrun till exempel. Det vore ju konstigt att säga typ "Jag träffade några utlänningar idag, alla var från England men några vad ljushyade och några var negrer". Det blir konstigt, känns lika fel som att byta tidsform mitt i en mening eller nåt sånt.
    OK, Det är nog som du säger att gay kan ha en mindre entydig konnotation än andra ord vi dskuterat. Kanske geografiskt, kanske socialt, kanske kulturellt. Svårt att veta.

Jag tycker du undflyr min fråga lite. Jag förstår att du gärna undviker att benämna människor i grupper, det gör jag också och tycker att det är lovvärt att du gör det.

Men jag kan ställa min fråga mer rakt och koncist, utan möjligheter att slingra sig ur: Om du hypotetiskt med pistolen mot tinningen var tvungen att säga meningen: "I Afrika bor det mestadels negrer" alternativt " I Afrika bor det mestadels mörkhyade". Inga andra alternativ finns, alla andra alternativ eller tystnad innebär pistolskott.

Vilket skulle du välja och varför?
  • pellepelle
    Hunters Gaze skrev 2013-08-27 15:16:05 följande:
    Jag hade blivit tokgalen om mitt barn hade fått skäll för att hon sa negerboll !!

Har alltid hetat och kommer alltid heta negerboll... Hur sen folk tolkar och bedömer ordet är upp till dom, lägger dom negativa värderingar i det så är det dom som har problem, inte den som njuter av en negerboll till kaffet !
    Du är inte mörkhyad själv antar jag?

Neger är ett ord som av respekt för andra människor inte används och därmed kan man enkelt ersätta de ord där neger traditionellt ingått, exempelvis negerboll.

Sen ska inget barn någonsin få skäll för det språkbruk de använder. Det är föräldrarna som ska ansvara för att uppfostra sina barn till att respektera andra människor och att använda ett språk som inte kränker andra. Det är ju omöjligt för barn att veta om ordet negers innebörd då ens egen förälder inte själv gör det!
  • pellepelle
    Hunters Gaze skrev 2013-08-27 15:47:37 följande:
    Det är du som drar paralleller till negativ klang i ordet... du tänker direkt på en mörkhyad.. jag tänker på en god kaka...

Jag drar inga paralleller till kakor då jag hör ordet neger. Det stämmer.
Svar på tråden Negerboll..