Inlägg från: pellepelle |Visa alla inlägg
  • pellepelle

Negerboll..

Cal XVI Gustf skrev 2013-08-24 01:25:17 följande:
    Hur många uppskattar du att det är som känner sig kränkta av ordet neger?

Spelar antalet egentligen någon roll. Är det fler än noll mörkhyade som rättmätigt känner sig kränkta av det så räcker det väl?
  • pellepelle
    JonteTheSon skrev 2013-08-24 00:42:57 följande:
    vad kommer härnäst!? ingen gris i skolan pga någon fantasi snubbe säger att det är en synd!?

Det har inget med varandra att göra.

Det ena handlar om ett ord som använts och används för att förtrycka och nedvärdera människor av en viss hudfärg. Det andra om huruvida skolor ska erbjuda särskild mat för barn med religiösa eller moraliska betänkligheter kring vissa råvaror och då i förlängningen av praktiska och ekonomiska skäl därmed exkludera den råvaran för samtliga. Två extremt åtskilda saker. Så håll dig on topic!
  • pellepelle
    saltgurka skrev 2013-08-24 11:10:16 följande:
    Att säga "negerboll" skadar folk lika mycket som att säga "vit choklad".

Kan du förklara hur du menar då du likställer ordet neger med ordet vit? Du tycker inte att de har olika laddning?
  • pellepelle
    saltgurka skrev 2013-08-24 13:23:32 följande:
    Den laddningen blir vad man gör den till. Vill vi att ordet "neger" ska vara negativt laddat så blir det negativt laddat också.

Ta ett ord som white trash. Det är PK att säga, men inte neger. Och vet du varför? För att vi kan skämta om white trash, men inte om neger.

Vill och vill, det är negativt laddat och har varit det i 300 år! Men du menar att genom att vi som tillhör den "förtryckande" vita gruppen fortsätter att använda det nedvärderande ordet istället för neutrala eller positiva ord om mörkhyade så blir det plötsligt ett neutralt ord? Hur tänker du där, det blir intressant att höra.

Japp, vi kan skämta om WT dels för att vi själva är vita och dels för att det negativa i ordet är trash, inte vit.
  • pellepelle
    saltgurka skrev 2013-08-24 13:59:32 följande:
    Jag känner inte någon som säger negerboll på ett sätt för att förtrycka svarta.

Men varför säger vi då inte bara trash, istället för white trash? För övrigt kan man höra ganska många negrer säga white trash också (i negativt syfte dessutom), men ingen reagerar för det. Det är ju PK.

Att använda ordet neger i stället för de neutrala orden är per definition ett sätt att nedvärdera, oavsett om man tycker att mörkhyade är mindre värda eller ej.

På grund av att ursprunget kommer från de vita fattiga husvagnsfamiljerna i USA. Men det är fortfarande trash som är det negativa. Jag själv skulle ta illa upp om någon kallade mig WT, oavsett hudfärg på den som sa det. Huruvida det är PK eller ej vill jag inte säga då jag inte har koll på det, men i mina ögon är ju WT en förolämpning.
  • pellepelle
    Inpius skrev 2013-08-24 15:06:41 följande:
    Det är väl inte direkt respektlöst? Det heter nergerboll. Som sagt var det nog inte avsett som ett sätt att vara smygrasist eller så... Det är något som smakar gott, något folk tycker om, borde inte det väga mer än att folk inte gillar ordet neger? Jag tycker att det är urfånigt att samhället vill censurera till och med namn på bakverk! Det är så otroligt patetiskt, alla vill vara åh så politiskt korrekta och verkar få för sig att det då är viktigt vad man kallar fikat. Jag lovar dig att i den här takten kommer folk snart få onda blickar efter sig för att de säger att de hatar svart kaffe... Det är så fruktansvärt hysteriskt och idiotiskt, på allvar. Lite som att de tog bort scener ut Kalle Anka på julafton för att det var en svart docka och kinesiska dockor. Är det inte mer rasistiskt att ta bort det då? På samma sätt känns det mer rasistiskt flr mig att undvika att säga negerboll, som om det vore nåt negativt. Det är inte på något sätt negativt. Skulle de heta "jävlaäckelnegerslavbollar" vore det en sak, men nu är det ju så att det inte är nedsättande eller diskriminerande alls....

Neger är nedsättande utan att lägga till djävla eller äckel. Det är skillnaden mig t.ex viting eller jude. Det nedlåtande finns i själva ordet.

Det många inte verkar fattar är att det handlar om just själva ordvalet där det nedvärderande neger finns med. Hade det hetat mörkhyadboll hade det inte varit nedvärderande alls. Det faktum att själva bakverket är omtyckt spelar ingen roll. Det är inte en fråga om ATT hänvisa till en folkgrupp utan HUR man gör det och då är ordet neger under alla omständigheter fel eftersom det i sig är nedlåtande.

Gällande Kalle Anka handlade det åter inte om ATT en mörkhyad docka och en judisk docka visades utan HUR de visades. Nidbild i stället för skämtsamt kärleksfullt. I det fallet är jag dock lite mer tveksam eftersom det är ett "konstverk" där tidsandan måste få synas. Men eftersom det enkelt gick att ta bort dessa två förolämpande sekunder utan att kvalitén minskades alls och därmed ta in konstverket i dagens mer medvetna och respektfulla sammanhang så är det ju bra eftersom vissa uppenbarligen tog illa vid sig.
  • pellepelle
    saltgurka skrev 2013-08-25 09:52:35 följande:
    Dumheter, vem har sagt det?

Allt beror väl på HUR man säger det.

Det stämmer. Och HUR du än använder ordet neger är det ett nedvärderande ord i sig. Även "älskade negrer" är nedvärderande.
  • pellepelle
    Inpius skrev 2013-08-25 10:51:22 följande:
    Ordet neger är faktiskt inte ett nedsättande ord, utan det har i modern tid börjat uppfattas som nedsättande. Definitionen av ordet är enbart "person med mörk hy", vilket i sig inte är kränkande, utan det är som sagt folk som hittat på att det ska vara negativt. Jag personligen skiter fullständigt i folks åsikter och håller mig till fakta, vilket är att neger betyder mörkhyad människa och det i sig är inte på något sätt negativt. Att folk sedan hittat på en massa skit som faktiskt inte hör till definitionen, det är deras problem.

"Mörkhyadboll" funkar inte eftersom den inte har någon hud, dessutom låter det korkat. Och snälla, använd inte ordet "fel", jag orkar inte dra igång en diskussion om moral och rätt och fel igen. Låt oss bara säga att ord är ord, de är inte "rätt" eller "fel" för de är bara ord, allt ligger i hur folk tolkar det.

"Nidbild i stället för skämtsamt kärleksfullt" Jaså, på vilket sätt? Den svarta dockan är hur gullig som helst, den är bara svart, och jätterolig och charmig. Juden ser jag ännu mindre problem i, den ser ju hur normal ut som helst?

Neger har sedan slaveriets tid haft innebörden att kategoriers mörkhyade som mindre värda. Ja rent semantiskt betyder det svart, men ordet har inte på 300 år haft den enbara betydelsen.

När du idag ser solkorset, konnoterar du det på samma sätt som de som levde innan 2:a världskriget gjorde? Har det samma betydelse för dig idag som på säg 20-talet? Definition måste också adderas med konnotation. Annars skulle det inte finnas några symboler eller tecken som har en större betydelse än sin faktiska definition.

Jag är varken mörkhyad eller jude så jag tar personligen inte illa upp av dessa sekvenser, men eftersom det finns mörkhyade och judar som gör det så tycker jag att man ska respektera detta då det inte är någon som helst uppoffring för en.

Nu kan jag ju inte svara för Disneys räkning med kineserna, men hag kan väl misstänka att det har att göra med att kineser aldrig varit förföljda i västvärlden. De har aldrig setts som mindre värda och att det kanske gör tröskeln högre.
  • pellepelle
    saltgurka skrev 2013-08-25 13:18:37 följande:
    Vem har sagt det? Försök inte tvinga på mig dina åsikter.

Ursäkta jag använde "du" i stället för "man", ser att det kunde missuppfattad nu.
  • pellepelle
    Frontline skrev 2013-08-25 12:28:47 följande:
    Vi var på 3 års och 6 års kalas och där bjöds det på negerbollar och det var barnen själva som sa det 

Ja visst är det tragiskt att vissa föräldrar inte lär sina barn respekt för alla redan i unga år...
Svar på tråden Negerboll..