• pluvdo

Ansöka om dator från soc?

Ja, kan man det? Eller rättare sagt: får man en dator beviljad från soc ifall man har försörjningsstöd?

En kompis och jag pratade om det häromdagen. Jag har försörjningsstöd och han har inte det. Han beklagade sig över att hans dator var så dålig och att jag hade sådan tur att om min dator kraschade så skulle jag bara kunna gå till soc. och be om en ny. Men det kan väl inte stämma? Han trodde att det nog säkert anses vara någonting som "behövs" i dagens samhälle medan jag sade att soc. säkert bara hänvisar en till bibliotekets datorer ifall man inte har en egen.

Så, vem har rätt?

• Svar på tråden Ansöka om dator från soc?
  • Anonym
    Anonym (Ojdå) skrev 2013-02-27 23:10:36 följande:

När jag ringde och bad om en tid hos socialen så sa dem att dem inte kommer ens och ge tid för en sån sak. Hon sa även att dom inte skaffar hushålls artiklar till folk oavsett hur man mår.  
    Ok så du har inte försörjningsstöd i normala fall? Då kan de neka en beviljning av dammsugare ja.
  • Anonym (Ojdå)
    Anonym skrev 2013-02-27 23:14:39 följande:
    Ok så du har inte försörjningsstöd i normala fall? Då kan de neka en beviljning av dammsugare ja.

Ja när man har en låg ersättning som är lägre än det som får försörjningsstöd då får man ingen hjälp. Det som har försörjningsstöd har allt från platt tv, senaste mobiler, bil, fina möbler, busskort, bra kläder och skor, men vi som har det verkligen svårt vi får ingen hjälp. Har även hört att socialen betalar resor utomlands för dem som går på socialen. Verkligen konstig värld vi lever i.
  • Anonym
    Anonym (Ojdå) skrev 2013-02-27 23:20:21 följande:

Ja när man har en låg ersättning som är lägre än det som får försörjningsstöd då får man ingen hjälp. Det som har försörjningsstöd har allt från platt tv, senaste mobiler, bil, fina möbler, busskort, bra kläder och skor, men vi som har det verkligen svårt vi får ingen hjälp. Har även hört att socialen betalar resor utomlands för dem som går på socialen. Verkligen konstig värld vi lever i.
    Jo man hör så mycket konstigt om vad folk får från socialen Drömmer resor...

Jag har försörjningsstöd och lever verkligen inte rikt men har lärt mig att handla saker smart. Second hand är ypperligt. Köp eller få saker från vänner som flyttar ihop med någon. Jag har dock ingen platt-tv, tycker mina tjock-tvs funkar kanon och fyller ut hemmet mer.

Och du kan väl ansöka om normutfyllnad hos socialen så du kommer upp till existensminimum. Socialen kan inte neka dig att söka det iaf så de är tvungna att ge dig en tid för det iaf.
  • Anonym (Ojdå)
    Anonym skrev 2013-02-27 23:25:29 följande:
    Jo man hör så mycket konstigt om vad folk får från socialen Drömmer resor...

Jag har försörjningsstöd och lever verkligen inte rikt men har lärt mig att handla saker smart. Second hand är ypperligt. Köp eller få saker från vänner som flyttar ihop med någon. Jag har dock ingen platt-tv, tycker mina tjock-tvs funkar kanon och fyller ut hemmet mer.

Och du kan väl ansöka om normutfyllnad hos socialen så du kommer upp till existensminimum. Socialen kan inte neka dig att söka det iaf så de är tvungna att ge dig en tid för det iaf.

Det är säkert olika i olika kommuner, men jag har grannar som fått betald resa.

Allt nästan jag har hemma är från blocket och secondhand. Tjock tv hämtade jag nästan gratis och jag vill inte ens ha platt tv.

Jag kommer aldrig mer att öppna dörrarna till socialen för när sist hade bokat en tid där så fick jag inte ett rum att gå till utan handläggaren tog mitt ärende i väntrummet bland allt folk vilket gjorde mig så arg att jag sa att jag aldrig mer skulle utsätta mig för det igen. Jag vet att jag borde ha anmält detta, men jag var så lessen i flera dagar att jag inte orkade göra det.
  • Dr Mupp
    Anonym (Ojdå) skrev 2013-02-27 23:20:21 följande:

Om du har en sjukersättning som gör att du ligger under socnormen så har du ju rätt till socialbidrag och alla de saker som du påstår att man får. 

Kan ju säga att här får man inte senaste mobiler, fina möbler osv. Här förväntas man köpa allt begagnat om man får bidrag vilket man kan få för nödvändiga saker som möbler (de får man köpa på loppis), dator (om man har skolbarn) TV om man har barn.

De summor vi fått under åren.

Soffan gick sönder. 750 kr till soffa. (begagnad på loppis)
    Köksbordet blev för litet och stolarna var rangliga - 750 kr för bord och 5 stolar vi fick inte bidrag till en sjätte stol eftersom vår då 2,5 åring förväntades sitta i sin matstol, (begagnad på loppis, vi fick lägga extra för att ha råd)
    Madrass till dotterns säng 350 kr (vi fick tag i den billigaste skumgummi madrassen på jysk).
    Madrass till sonen 350 kr (vi fick som tur resårbotten gratis så vi kunde köpa ny bäddmadrass).
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym
    Gunilla 044 skrev 2013-02-28 06:23:35 följande:
    Fast det nya är att dator ska ingå i normen,bra tycker jag.
    Det ingår väl inte själva datorn i normen utan det är internetuppkoppling som jämförs med tv-licens?
  • Gunilla 044
    Anonym skrev 2013-02-28 06:39:23 följande:
    Det ingår väl inte själva datorn i normen utan det är internetuppkoppling som jämförs med tv-licens?
    Det har sagts att själva datorn.
  • Anonym (Fattig mamma)

Har haft försörjningsstöd i många år. Kan inte tänka mig att soc skulle bevilja mig en ny dator eller diskmaskin. Här i Östergötland är kommunen stenhård och snål.

• Anonym
    Anonym (Ojdå) skrev 2013-02-27 23:03:39 följande:
    Skulle vara trevligt och veta vilka kommuner som ger bidrag till datorer. Även diskmaskin för som sagt jag har intyg på att jag är sjuk. Har sådan smärta i hela kroppen så jag ibland inte kan ta mig upp ur sängen. I vart enda hem idag finns en dammsugare i alla fall hos dem som inte vill ha dammråttor hos sig.
    Du har inga barn eller sambo?
Svar på tråden Ansöka om dator från soc?