• Dr Mupp

Ansöka om dator från soc?

I vissa kommuner kan man få det ja. 

I min kommun kan man få det om man har skolbarn som behöver dator i skolarbetet. Då får man bidrag till en billig dator.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Anonym (Ojdå) skrev 2013-02-27 23:20:21 följande:

Ja när man har en låg ersättning som är lägre än det som får försörjningsstöd då får man ingen hjälp. Det som har försörjningsstöd har allt från platt tv, senaste mobiler, bil, fina möbler, busskort, bra kläder och skor, men vi som har det verkligen svårt vi får ingen hjälp. Har även hört att socialen betalar resor utomlands för dem som går på socialen. Verkligen konstig värld vi lever i.
    Om du har en sjukersättning som gör att du ligger under socnormen så har du ju rätt till socialbidrag och alla de saker som du påstår att man får. 

Kan ju säga att här får man inte senaste mobiler, fina möbler osv. Här förväntas man köpa allt begagnat om man får bidrag vilket man kan få för nödvändiga saker som möbler (de får man köpa på loppis), dator (om man har skolbarn) TV om man har barn.

De summor vi fått under åren.

Soffan gick sönder. 750 kr till soffa. (begagnad på loppis)
    Köksbordet blev för litet och stolarna var rangliga - 750 kr för bord och 5 stolar vi fick inte bidrag till en sjätte stol eftersom vår då 2,5 åring förväntades sitta i sin matstol, (begagnad på loppis, vi fick lägga extra för att ha råd)
    Madrass till dotterns säng 350 kr (vi fick tag i den billigaste skumgummi madrassen på jysk).
    Madrass till sonen 350 kr (vi fick som tur resårbotten gratis så vi kunde köpa ny bäddmadrass).
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    pluvdo skrev 2013-02-28 10:07:19 följande:
    Fast åtminstone när jag ansökte om pengar till lite möbler för några år sedan så sade min socialsekreterare att de har listor att gå efter som grundas på priser på ställen som Ikea och sådär. Så det är inte alls så att de bara ger en pengar till att köpa begagnat. När jag behövde en ny säng så fick jag nästan 2000 har jag för mig.

Fast en soffa för 750 känns i och för sig inte särskilt realistiskt ens om man skulle gå efter Ikeapriser. För deras billigaste kostar runt 1000 och är en tvåsitsare. Så det kanske varierar beroende på var man bor.
    Vi fick 750 för att vi är så pass många. Är man ensam så räknar de på 500 för en soffa. Samma sak med bord och stolar 500 om du är ensam, vi fick 750 för vi är såpass många och behöver större. De räknasr helt klart med att man ska köpa allt begagnat. 
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2013-02-28 11:55:54 följande:

En laptop idag för 3000 fungerar bara några år sedan är den för seg för tekniken som råder då. Tekniken går framåt för fort, vi har köpt flera nya vartefter, 10 000:- klassen och tyvärr klara dem sig inte.
    Jag frågade försäljaren i butiken vilken dator som skulle klara sig om några år, ingen svarade han.

Jag är ingen expert på området, men utifrån vad han sa och hur våra relativt påkostade datorer klarar sig idag så kan jag inte annat än tro att det stämmer.
    Köper man en stationär så man lättare uppdatera den. Vi har två stationära. Den ena är 5 år och går som en klockan, den andra är 11 och är lite seg.
Svar på tråden Ansöka om dator från soc?