• pluvdo

Ansöka om dator från soc?

Ja, kan man det? Eller rättare sagt: får man en dator beviljad från soc ifall man har försörjningsstöd?

En kompis och jag pratade om det häromdagen. Jag har försörjningsstöd och han har inte det. Han beklagade sig över att hans dator var så dålig och att jag hade sådan tur att om min dator kraschade så skulle jag bara kunna gå till soc. och be om en ny. Men det kan väl inte stämma? Han trodde att det nog säkert anses vara någonting som "behövs" i dagens samhälle medan jag sade att soc. säkert bara hänvisar en till bibliotekets datorer ifall man inte har en egen.

Så, vem har rätt?

• Svar på tråden Ansöka om dator från soc?
  • pluvdo

Okej, då verkar det inte vara så svart eller vitt då, med andra ord.

• pluvdo
    Dr Mupp skrev 2013-02-28 06:20:43 följande:
    Om du har en sjukersättning som gör att du ligger under socnormen så har du ju rätt till socialbidrag och alla de saker som du påstår att man får. 

Kan ju säga att här får man inte senaste mobiler, fina möbler osv. Här förväntas man köpa allt begagnat om man får bidrag vilket man kan få för nödvändiga saker som möbler (de får man köpa på loppis), dator (om man har skolbarn) TV om man har barn.

De summor vi fått under åren.

Soffan gick sönder. 750 kr till soffa. (begagnad på loppis)
    Köksbordet blev för litet och stolarna var rangliga - 750 kr för bord och 5 stolar vi fick inte bidrag till en sjätte stol eftersom vår då 2,5 åring förväntades sitta i sin matstol, (begagnad på loppis, vi fick lägga extra för att ha råd)
    Madrass till dotterns säng 350 kr (vi fick tag i den billigaste skumgummi madrassen på jysk).
    Madrass till sonen 350 kr (vi fick som tur resårbotten gratis så vi kunde köpa ny bäddmadrass).
    Fast åtminstone när jag ansökte om pengar till lite möbler för några år sedan så sade min socialsekreterare att de har listor att gå efter som grundas på priser på ställen som Ikea och sådär. Så det är inte alls så att de bara ger en pengar till att köpa begagnat. När jag behövde en ny säng så fick jag nästan 2000 har jag för mig.

Fast en soffa för 750 känns i och för sig inte särskilt realistiskt ens om man skulle gå efter Ikeapriser. För deras billigaste kostar runt 1000 och är en tvåsitsare. Så det kanske varierar beroende på var man bor.
  • pluvdo
    Anonym (Ojdå) skrev 2013-02-27 23:39:43 följande:

Det är säkert olika i olika kommuner, men jag har grannar som fått betald resa.

Allt nästan jag har hemma är från blocket och secondhand. Tjock tv hämtade jag nästan gratis och jag vill inte ens ha platt tv.

Jag kommer aldrig mer att öppna dörrarna till socialen för när sist hade bokat en tid där så fick jag inte ett rum att gå till utan handläggaren tog mitt ärende i väntrummet bland allt folk vilket gjorde mig så arg att jag sa att jag aldrig mer skulle utsätta mig för det igen. Jag vet att jag borde ha anmält detta, men jag var så lessen i flera dagar att jag inte orkade göra det.
    Nu kanske jag bara haft tur när jag sökt hjälp hos socialen och så, men... på något sätt känns det ändå som att det är någonting du inte berättar, för om du/ditt hushåll verkligen haft så ont om pengar att du/ni ligger under existensminimum så hade ju du/ni fått hjälp.
  • pluvdo
    Anonym skrev 2013-02-28 10:12:05 följande:
    Ska dator och internet ingå så får det nog vara en begagnad dator av billigare variant. Ingen ny bärbar direkt.
    Fast om man köper en billig, ny laptop så är ju det billigare än en ny, billig stationär så då borde detsamma gälla andrahandspriser.

Samtidigt så vet jag inte direkt om man i längden "tjänar" på att köpa en begagnad dator för kanske 1000-1500 när man kan få en ny laptop för 2500 eller stationär för 3000.
  • pluvdo
    Anonym skrev 2013-02-28 11:55:54 följande:

En laptop idag för 3000 fungerar bara några år sedan är den för seg för tekniken som råder då. Tekniken går framåt för fort, vi har köpt flera nya vartefter, 10 000:- klassen och tyvärr klara dem sig inte.
    Jag frågade försäljaren i butiken vilken dator som skulle klara sig om några år, ingen svarade han.

Jag är ingen expert på området, men utifrån vad han sa och hur våra relativt påkostade datorer klarar sig idag så kan jag inte annat än tro att det stämmer.
    Vilket alltså bör innebära att en ny dator är vettigare i längden än en billig.

Förresten så måste väl det där ändå hänga på lite tur och vilket märke man valt också. Datorn jag sitter vi nu som jag fått låna av mamma eftersom mina pajat köpte hon 2006 eller något sådant. Den fungerar fint. Blir inte ens överhettad eller något sådant trots att den aldrig rengjorts. Och det var ingen jättedyr dator från början.

Däremot kan jag hålla med om att den inte klarar av en del program och så som finns nu. Spel är inte att tänka på och e-legitimation och sådana saker kan krångla. Men det sistnämnda beror nog mycket på vad för operativsystem man har också. En äldre dator kan ju uppdateras med mer minne och ett lite nyare operativsystem så fungerar den åtminstone till att betala räkningar, läsa tidningen, kolla Facebook, streama videos på Youtube och så vidare.
Svar på tråden Ansöka om dator från soc?