Dr Mupp skrev 2013-02-28 06:20:43 följande:
Om du har en sjukersättning som gör att du ligger under socnormen så har du ju rätt till socialbidrag och alla de saker som du påstår att man får.
Kan ju säga att här får man inte senaste mobiler, fina möbler osv. Här förväntas man köpa allt begagnat om man får bidrag vilket man kan få för nödvändiga saker som möbler (de får man köpa på loppis), dator (om man har skolbarn) TV om man har barn.
De summor vi fått under åren.
Soffan gick sönder. 750 kr till soffa. (begagnad på loppis)
Köksbordet blev för litet och stolarna var rangliga - 750 kr för bord och 5 stolar vi fick inte bidrag till en sjätte stol eftersom vår då 2,5 åring förväntades sitta i sin matstol, (begagnad på loppis, vi fick lägga extra för att ha råd)
Madrass till dotterns säng 350 kr (vi fick tag i den billigaste skumgummi madrassen på jysk).
Madrass till sonen 350 kr (vi fick som tur resårbotten gratis så vi kunde köpa ny bäddmadrass).
Fast åtminstone när jag ansökte om pengar till lite möbler för några år sedan så sade min socialsekreterare att de har listor att gå efter som grundas på priser på ställen som Ikea och sådär. Så det är inte alls så att de bara ger en pengar till att köpa begagnat. När jag behövde en ny säng så fick jag nästan 2000 har jag för mig.
Fast en soffa för 750 känns i och för sig inte särskilt realistiskt ens om man skulle gå efter Ikeapriser. För deras billigaste kostar runt 1000 och är en tvåsitsare. Så det kanske varierar beroende på var man bor.