• Mysan0411

Flaskmatning, magont med mera

Hej!

Har en 1 månaders lilltjoppa som flaskmatas på grund av att amningen inte fungerade, inte tillräckligt med bröstmjölk.

Nu får hon ersättning istället och hon ökar fint i vikt. Dock stöter man på en del som magknip, hård mage, funderingar kring tillagning av ersättning, flaskor m.m när man flaskmatar.

Tänkte starta denna tråd för att kunna diskutera allt kring detta. Kan vara skönt att höra hur andra gör och dela med sig av bra tips osv. Kanske vi kan stötta varandra genom vakna nätter med magknip och glädjas åt de stunder då allt flyter på bra.

Magknip och andra problem blir ju bättre med tiden men det är jobbigt när man är mitt upp i det ........

• Svar på tråden Flaskmatning, magont med mera
  • Mysan0411

Inatt var det inte roligt. Missnöjd, grät och kom inte alls till ro. Halv 4 somnade liten och sov då 4 timmar. Hon har inte fått bajsa på en dag och funderar på om det kanske gör magknipen värre?? Hon spyr mycket också. Hur ofta bajsar era små? Någon som har problem med hård mage? Något tips för att få igång "bajseriet"?

• zbaby

Testa Avents nappflaska som gör att de inte får ont i magen.. Om du inte redan gjort det förståss.. ;0)

• Mysan0411
    zbaby skrev 2013-02-21 12:23:26 följande:
    Testa Avents nappflaska som gör att de inte får ont i magen.. Om du inte redan gjort det förståss.. ;0)
    Jag kör DR Brown´s antikolikflaska.
  • Mysan0411
    Aileen Allannah skrev 2013-02-21 12:41:01 följande:
    Vad ger ni för ersättning?
    Gav först Baby semp men nu ger vi NAN pro 1 för jag hörde att många bebisar mått bättre i magen av det. Har dock inte märkt någon skillnad. Tycker NAN är lättare att tillaga eftersom det blandas i 40 grader istället för 70 som Baby semp.
  • Aileen Allannah
    Mysan0411 skrev 2013-02-21 12:44:32 följande:
    Gav först Baby semp men nu ger vi NAN pro 1 för jag hörde att många bebisar mått bättre i magen av det. Har dock inte märkt någon skillnad. Tycker NAN är lättare att tillaga eftersom det blandas i 40 grader istället för 70 som Baby semp.
    Äsch, du kan blanda i kallt vatten och micra till ättemperatur i stället för att trassla en massa. Mina har inte tålt Nan pro. Ger ni magdroppar?
  • Mysan0411
    Aileen Allannah skrev 2013-02-21 12:46:39 följande:
    Äsch, du kan blanda i kallt vatten och micra till ättemperatur i stället för att trassla en massa. Mina har inte tålt Nan pro. Ger ni magdroppar?
    Jag tillhör de som inte vill micra, jag vet kanske löjligt men vill vänta till lillan är större. Jag ger både Minifom och magdroppar. Kanske ska testa att gå tillbaka till Baby semp då? Har du testat Lemolac el Bifidus mot hård mage?
  • Aileen Allannah
    Mysan0411 skrev 2013-02-21 12:50:02 följande:
    Jag tillhör de som inte vill micra, jag vet kanske löjligt men vill vänta till lillan är större. Jag ger både Minifom och magdroppar. Kanske ska testa att gå tillbaka till Baby semp då? Har du testat Lemolac el Bifidus mot hård mage?
    Hoppa över Minifom, det kan ge magknip. Helt okej om du inte vill micra, det väljer du såklart själv, men bara så du vet att man inte MÅSTE ha exakt rätt temperatur på vattnet.

Lemolac har fungerat bra för oss när vi haft hårda magar. Och eventuellt lite rapsolja i flaskan. Men om ni nyligen börjat med gröt så kan det vara det som gör henne hård i magen. Gröten ska ju vara så lös som ersättningen, nästan.
  • Mysan0411
    Aileen Allannah skrev 2013-02-21 12:52:24 följande:
    Hoppa över Minifom, det kan ge magknip. Helt okej om du inte vill micra, det väljer du såklart själv, men bara så du vet att man inte MÅSTE ha exakt rätt temperatur på vattnet.

Lemolac har fungerat bra för oss när vi haft hårda magar. Och eventuellt lite rapsolja i flaskan. Men om ni nyligen börjat med gröt så kan det vara det som gör henne hård i magen. Gröten ska ju vara så lös som ersättningen, nästan.
    Hon är bara 4 veckor så ger bara ersättning.
  • lyckaokarlek

Är gärna oxå med i den här tråden. Precis dom dig Mysan har jag en dotter på 4v som både ammas o får ersättning (tror dock att mjölken är på väg bort tyvärr...) Även vi ger Nan1 och senaste veckan har hon haft ont till o från. Blir betydligt bättre med semperdroppar och magmassage.
    Hur mycket ersättning dricker din tjej?

Svar på tråden Flaskmatning, magont med mera