Inlägg från: Mysan0411 |Visa alla inlägg
  • Mysan0411

Flaskmatning, magont med mera

Hej!

Har en 1 månaders lilltjoppa som flaskmatas på grund av att amningen inte fungerade, inte tillräckligt med bröstmjölk.

Nu får hon ersättning istället och hon ökar fint i vikt. Dock stöter man på en del som magknip, hård mage, funderingar kring tillagning av ersättning, flaskor m.m när man flaskmatar.

Tänkte starta denna tråd för att kunna diskutera allt kring detta. Kan vara skönt att höra hur andra gör och dela med sig av bra tips osv. Kanske vi kan stötta varandra genom vakna nätter med magknip och glädjas åt de stunder då allt flyter på bra.

Magknip och andra problem blir ju bättre med tiden men det är jobbigt när man är mitt upp i det ........

• Svar på tråden Flaskmatning, magont med mera
  • Mysan0411

Inatt var det inte roligt. Missnöjd, grät och kom inte alls till ro. Halv 4 somnade liten och sov då 4 timmar. Hon har inte fått bajsa på en dag och funderar på om det kanske gör magknipen värre?? Hon spyr mycket också. Hur ofta bajsar era små? Någon som har problem med hård mage? Något tips för att få igång "bajseriet"?

• Mysan0411
    zbaby skrev 2013-02-21 12:23:26 följande:
    Testa Avents nappflaska som gör att de inte får ont i magen.. Om du inte redan gjort det förståss.. ;0)
    Jag kör DR Brown´s antikolikflaska.
  • Mysan0411
    Aileen Allannah skrev 2013-02-21 12:41:01 följande:
    Vad ger ni för ersättning?
    Gav först Baby semp men nu ger vi NAN pro 1 för jag hörde att många bebisar mått bättre i magen av det. Har dock inte märkt någon skillnad. Tycker NAN är lättare att tillaga eftersom det blandas i 40 grader istället för 70 som Baby semp.
  • Mysan0411
    Aileen Allannah skrev 2013-02-21 12:46:39 följande:
    Äsch, du kan blanda i kallt vatten och micra till ättemperatur i stället för att trassla en massa. Mina har inte tålt Nan pro. Ger ni magdroppar?
    Jag tillhör de som inte vill micra, jag vet kanske löjligt men vill vänta till lillan är större. Jag ger både Minifom och magdroppar. Kanske ska testa att gå tillbaka till Baby semp då? Har du testat Lemolac el Bifidus mot hård mage?
  • Mysan0411
    Aileen Allannah skrev 2013-02-21 12:52:24 följande:
    Hoppa över Minifom, det kan ge magknip. Helt okej om du inte vill micra, det väljer du såklart själv, men bara så du vet att man inte MÅSTE ha exakt rätt temperatur på vattnet.

Lemolac har fungerat bra för oss när vi haft hårda magar. Och eventuellt lite rapsolja i flaskan. Men om ni nyligen börjat med gröt så kan det vara det som gör henne hård i magen. Gröten ska ju vara så lös som ersättningen, nästan.
    Hon är bara 4 veckor så ger bara ersättning.
  • Mysan0411
    lyckaokarlek skrev 2013-02-21 18:21:08 följande:
    Är gärna oxå med i den här tråden. Precis dom dig Mysan har jag en dotter på 4v som både ammas o får ersättning (tror dock att mjölken är på väg bort tyvärr...) Även vi ger Nan1 och senaste veckan har hon haft ont till o från. Blir betydligt bättre med semperdroppar och magmassage.
    Hur mycket ersättning dricker din tjej?
    Hon äter ca 100 ml var 3-4 timme.

Varierar dock lite, ibland bara 70-80 ml och ibland kan det gå 2½ timme mellan och ibland 5 timmar (oftast mot morgonen).

Hur mycket äter din? 
  • Mysan0411
    CarolineL skrev 2013-02-21 19:34:59 följande:
    Hänger gärna med i denna tråd... Min son är strax över tre veckor och vi hade det väldigt kämpigt med storebror, ersättning, magknip och sömn. Därför gjorde vi allt för att få amning att fungera nu men mjölken sinade och nu är vi på "helspänn" vill inte gärna genomgå samma första år som med storebror Vi har haft ett dygn då lillebror bara blivit buren, det har verkligen inte gått att lägga ifrån sig honom. Även i famnen har det knorrats en hel del, mycket gaser och knorr i magen. Vi kör BabySemp och Minifom, det har fungerat fint tills idag och på direkten blir jag "nojjig" och rädd att vi skall hamna i en ond cykel. Era små knorrar väl och är missnöjda emellanåt också? Hur länge sover era i sträck som längst? Sonen sover 2,5-3 h som längst men jag hade inte tackat nej till någon timme till under natten.
    Här knorras det konstant, även när hon sover. Skriker till i sömnen också. Benen växlar mellan att dras ihop mot magen eller utsträckta. Sedan igår har hon varit i stort sett missnöjd hela tiden. Ibland funkar det inte ens att bära henne, väldigt frustrerande och jobbigt att inte kunna trösta eller lugna henne Älskar ju min lilla plupp och det gör ont att se henne så. Som längst sover hon 5 timmar och det brukar ofta vara på morgonkvisten (efter en vaken natt).

Jag har en son på snart 10 år som också hade problem med magen då även han var tvungen att äta ersättning så jag bävade också nu när lillan måste äta ersättning och tyvärr har hon nog större problem än sonen, eller så har jag bara glömt hur jobbigt det var. Men jag minns ej att han knorrade så som hon gör. 
  • Mysan0411

Jag köpte bifidus igår på apoteket och gav henne ett mål med det (BVC sa att man kan ge 1 mål om dagen med det om hon skulle bli hård i magen) och vid 12 inatt bajsade hon och sedan sov hon 5 timmar, fick väcka henne. Sedan åt hon och somnade om direkt och sov 2 timmar till. Helt underbart! Hon har varit rätt nöjd nu på morgonen så jag hoppas det fortsätter så här nu.....hoppas hoppas. Har inte gett henne något minifom el magdroppar. Hon äter NAN pro 1.

Min tjoppa låter/pratar mycket, mycket konstiga ljud. Ibland låter hon som att hon tar i och ska bajsa, ibland som en hostning nästan och ibland låter hon som hon kippar efter luft. Låter era bebisar så?

• Mysan0411

Hej!

Vilken underbar natt! Matade lillan vid 00.00 och sedan sov hon från ca 00.30 till 05, åt och somnade om och sov till 8.30.

Jag ger henne NAN pro 1 och hon äter nu mellan 100-120 per mål oftast var 3:e timme på dagen. Någon sväng kan det gå 4 timmar emellan. Ger henne minifom vid behov då jag märker att hon haft mycket magknip efter målet innan. Gav henne semper bifidus 1 mål/dagen i några dagar men nu har jag inte gett henne nått av det på ett par dar och hon har fått bajsa en gång per dag ändå.

Hon är mycket nöjdare nu, jollrar och pratar och ler med hela ansiktet (inte magknipsleende). Hoppas det fortsätter så här!

Ibland har hon svårt att somna och då vill hon bli buren eller bara sova i famnen men det är helt ok tycker jag bara det är på dagen. På natten har vi bara en liten nattlampa tänd i sovrummet och även nedsläckt i resten av lägenheten för att göra skillnad på dag och natt. Jag försöker även att inte prata med henne för mycket om hon nu inte är klarvaken förstås.

Det är ju väldigt olika från dag till dag hur hon är i magen och hur natten blir så man får ta tillvara på de dagar då allt fungerar perfekt och hämta kraft och energi dessa dagar. De växer ju trots allt fort och magknip och sömnproblemen minskar.  

Svar på tråden Flaskmatning, magont med mera