• Mysan0411

Flaskmatning, magont med mera

Hej!

Har en 1 månaders lilltjoppa som flaskmatas på grund av att amningen inte fungerade, inte tillräckligt med bröstmjölk.

Nu får hon ersättning istället och hon ökar fint i vikt. Dock stöter man på en del som magknip, hård mage, funderingar kring tillagning av ersättning, flaskor m.m när man flaskmatar.

Tänkte starta denna tråd för att kunna diskutera allt kring detta. Kan vara skönt att höra hur andra gör och dela med sig av bra tips osv. Kanske vi kan stötta varandra genom vakna nätter med magknip och glädjas åt de stunder då allt flyter på bra.

Magknip och andra problem blir ju bättre med tiden men det är jobbigt när man är mitt upp i det ........

• Svar på tråden Flaskmatning, magont med mera
  • lyckaokarlek

Här knorras, pratas och fäktas det en hel del! Ibland låter det till o med som att hon skäller på bröstet för att det inte kommer tillräckligt med mjölk, supergulligt! Men gissar att det betyder att den lilla amningen jag kan ge snart är över... Nu får hon i dig runt 20-30ml av mig och äter 120-140 i ersättning.

• CarolineL

Hur har det varit för er i helgen? Knorrats mindre? Lillebror har varit lite mer tillfreds men jag hoppas fortfarande på att få sove något längre än två st tvåtimmars pass/ natt. Är det någon som ger sin enmånaders ersättning medan de fortfarande ligger kvar i sängen? Tänkte att det kanske minskar risken för klarvaken bebis halv tre på natten

• mrs Vilja

Hej
    Hoppar in här jag med. Har en liten flicka som är 4 veckor nu. Ammar lite lite (ingen vidare mjölkproduktion) och får ersättning. Hon får nan PRO 1. Läste att ngn skrev om nan 1. Är det ngn skillnad mellan dessa?

Efter inrådan från BVC får tösen lactulosdroppar för sin hårda mage. Hon har det rätt kämpigt just nu med magen :(

Vad är semperdtoppar och var köper man dem?

• annox

Semperdroppar köper du på Apoteket (en liten flaska kostar typ 170kr) och jag vet inte riktigt men det är någon oljebaserad vätska...
    Enligt nestles hemsida så har vanliga Nan utgått och ersatts av en PRO Nan och det ska tydligen vara likvärdigt!

• Aileen Allannah
    annox skrev 2013-02-24 20:06:29 följande:
    Semperdroppar köper du på Apoteket (en liten flaska kostar typ 170kr) och jag vet inte riktigt men det är någon oljebaserad vätska...
    Enligt nestles hemsida så har vanliga Nan utgått och ersatts av en PRO Nan och det ska tydligen vara likvärdigt!
    Och det är det INTE. Många har fått problem i bytet, mina fick diarré, andra blir hårda i magen...
  • annox

Skumt! Det var vad de informerade iallafall! När jag tänker efter så har jag fått dra ner på bifidusen och magdropparna sedan ett par veckor tillbaka... För hans mage fungerade mycket bättre och blev lös men fungerar nu bra och han bajsar utan problem vilket han Inte gjort förr., känns dåligt att inte nestle gått ut med mer info!

• Lillapiamia

Hej, hittade in i tråden och började läsa lite. Har en son som är två månader som äter ersättning, han äter runt 150 ml varje mål och dagtid ca var 3-4: e timme och sen somnar han för natten vid 19 och sover fram till 5 ( sedan ett par nätter tillbaka ). Han får Nan, vilket även hans syster fick, och den har fungerat bäst för våra små. Får även semper magdroppar varje morgon och basar i regel en gång per dag. Är väldigt noga med att rapa honom när han äter och märker att när han inte rapar blir han lite knarrig och det är som om något stör honom. Rapar ni era små? Tänkte det kan vara ett bra tips annars att se till att få ur de små en rap efter typ halva flaskan och sen efter det sista.

• Aileen Allannah
    annox skrev 2013-02-24 21:30:12 följande:
    Skumt! Det var vad de informerade iallafall! När jag tänker efter så har jag fått dra ner på bifidusen och magdropparna sedan ett par veckor tillbaka... För hans mage fungerade mycket bättre och blev lös men fungerar nu bra och han bajsar utan problem vilket han Inte gjort förr., känns dåligt att inte nestle gått ut med mer info!
    Jag vet, de påstår att man lugnt kan byta utan att oroa sig, men om det inte var någon skillnad från början, varför har de då haft två sorter? Äh, tycker inte man får några vettiga svar från dem heller, vi har haft ett litet helsicke att hitta rätt sort igen, vi får blanda Babysemp och Babysemp Lemolac för att magarna ska fungera bra.
  • 7879

[quote=68932613][quote-nick]CarolineL skrev 2013-02-24 18:16:03 följande:[/quote-nick]Hur har det varit för er i helgen? Knorrats mindre? Lillebror har varit lite mer tillfreds men jag hoppas fortfarande på att få sove något längre än två st tvåtimmars pass/ natt. Är det någon som ger sin enmånaders ersättning medan de fortfarande ligger kvar i sängen? Tänkte att det kanske minskar risken för klarvaken bebis halv tre på natten [/quot

Ja låter lite lite med sömn. Min tjej på 5 veckor sov och åt så i början, men aldrig varit vaken. Det enda tipset jag kan ge är att vara så tyst som möjligt, göra skillnad på dag och natt. Du kan ju prova att ge flaska liggandes och se om det gör någon skillnad, gav min första tjej ersättning så sovandes när jag själv la mig för att få längre sömn och det fungerade bra.

• 7879

Började mwd semper Lemolac i helgen för att hon inte bajsat på tre dygn och var riktigt hård i magen, släppte nästan direkt- skönt. Nu har hon däremot börjat kräkas mera och jag försöker hitta en balans hur mycket jag ska ge, blandar med vanliga baby semp. Iallafall mera nöjd tjej som sovit från 20.00- 03.00 idag mot att ha som mest sovit fyra timmar en veva på natten. Får se om det håller i sig

Svar på tråden Flaskmatning, magont med mera