• Krusenberg

Zonterapi

Är det någon som har erfarenhet av zonterapi som behandling för barnlöshet?

Vi har försökt sen april och är därför inte välkomna på utredning på ett tag. Har kontaktat en zonterapeut som har hjälpt många barnlösa på vägen. Ska dit på måndag och vill därför veta om någon har erfarenhet av zonterapeut när det gäller detta?
    Har använt mig av zonterapi innan och det fungerade väl för mig. Hoppas det fungerar nu också!

• Svar på tråden Zonterapi
  • Serafine 84
    Krusenberg skrev 2013-02-16 17:37:41 följande:
    Är det någon som har erfarenhet av zonterapi som behandling för barnlöshet? Vi har försökt sen april och är därför inte välkomna på utredning på ett tag. Har kontaktat en zonterapeut som har hjälpt många barnlösa på vägen. Ska dit på måndag och vill därför veta om någon har erfarenhet av zonterapeut när det gäller detta? Har använt mig av zonterapi innan och det fungerade väl för mig. Hoppas det fungerar nu också!
    Ledsen att säga det, men zonterapi är med största sannolikhet bara slöseri med pengar och tid. Det finns inga vetenskapliga belägg för att det skulle funka för nån åkomma alls. Dessutom hade kineserna själva i princip övergivit zonterapin fram till 1960-talet, då Mao återinförde den för att han inte hade råd att ge ordentlig vård till alla. Själv använde han inte zonterapi.
  • Krusenberg

Det har inte varit utslängda pengar innan och jag tycker inte att det är det nu heller.

Har du erfarenhet av det eller är det vad andra säger du skriver?

Hoppet är det sista som överger mig!

• Serafine 84
    Krusenberg skrev 2013-02-16 17:53:13 följande:
    Det har inte varit utslängda pengar innan och jag tycker inte att det är det nu heller.
    Har du erfarenhet av det eller är det vad andra säger du skriver?

Hoppet är det sista som överger mig!
    Jag har ingen egen erfarenhet av zonterapi, men jag har läst på om forskningsläget. Den effekt man kan uppleva av sån behandling är sannolikt placebo.

Däremot har jag själv fått kämpa mot barnlöshet och vet hur gärna man vill hitta nåt som funkar. Jag hoppas att du kan få komma på utredning snart och att det ordnar sig! Det finns medicinsk behandling som är jätteeffektiv, det gäller bara att hitta exakt vad som är fel.
  • susa

Inte vet jag om det var zonterapin som hjälpte till men efter att ha försökt bli gravid i fyra år och gått på utredning och ätit pergotime under ett år så var jag med en kompis till en av hennes vänner som startat eget som zonterapeut ville visa sin nya lokal. Hon klämde även på våra fötter i 10 minuter var. Jag hade aldrig träffat zonterapeuten tidigare och när hon klämmer på mina fötter frågade hon om mig och jag sade att jag åt pergotime för att bli gravid. Hon sa "förstår det" precis som om hon känt något på fötterna... Jag trodde inte ett dugg på det där, oerhört skeptisk och deppig för att jag aldrig blev gravid, men två veckor senare hade jag ägglossning och blev gravid...

• susa

Kan tillägga att jag då inte hade en aning om att zonterapi var något som kunde användas som hjälpmedel vid barnlöshet heller. Det var inte därför jag var där.. Jag skulle bara kolla in stället

• Krusenberg
    Serafine 84 skrev 2013-02-16 18:03:24 följande:
    Jag har ingen egen erfarenhet av zonterapi, men jag har läst på om forskningsläget. Den effekt man kan uppleva av sån behandling är sannolikt placebo.

Däremot har jag själv fått kämpa mot barnlöshet och vet hur gärna man vill hitta nåt som funkar. Jag hoppas att du kan få komma på utredning snart och att det ordnar sig! Det finns medicinsk behandling som är jätteeffektiv, det gäller bara att hitta exakt vad som är fel.

Gäller det all zonterapi eller endast zonterapeutisk behandling för barnlöshet?

Har du länk till den forskningen? Vill gärna läsa då jag tycker sådant är intressant!
  • Krusenberg
    susa skrev 2013-02-16 18:12:21 följande:
    Kan tillägga att jag då inte hade en aning om att zonterapi var något som kunde användas som hjälpmedel vid barnlöshet heller. Det var inte därför jag var där.. Jag skulle bara kolla in stället

Intressant!
  • susa
    Krusenberg skrev 2013-02-16 19:21:24 följande:

Intressant!
    Ja, jag tycker också att det är intressant! :)

Eftersom vi kämpat så länge utan resultat och så klämmer en främmande människa på mina fötter och sedan blir jag gravid två veckor senare...

Det var först 5-7 år senare som jag fick reda på att zonterapi var en metod man kan använda sig av som hjälp vid barnlöshet. Om det nu var zonterapin som hjälpte mig eller om det bara tog sig ändå kan ju inte jag säga men tog sig gjorde det och en välskapt liten bebis kom till världen :)
  • Serafine 84
    Krusenberg skrev 2013-02-16 19:20:51 följande:

Gäller det all zonterapi eller endast zonterapeutisk behandling för barnlöshet?
    Har du länk till den forskningen? Vill gärna läsa då jag tycker sådant är intressant!
    Det gäller zonterapi överlag. Generellt är de studier som finns väldigt dåligt gjorda med för få patienter och dålig placebokontroll, vilket gör att de inte är tillförlitliga. Men ändå, man har testat zonterapi mot astma, ägglossningsproblem, ryggsmärta, demens, multipel skleros, klimakteriebesvär m.m. utan större framgång. I studien på kvinnor med ägglossningsproblem kunde man inte se nån signifikant skillnad i ägglossning och graviditet hos gruppen som fick riktig zonterapi och fejkad zonterapi.

En sammanfattande studie om olika åkommor kan du läsa här (kan dock vara svårt att komma åt hela artikeln om du inte sitter på en universitetsdator):

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19740047 

Är du intresserad av forskning är mitt tips att du gör lite egna sökningar i den databasen.  
  • Serafine 84

Kan tillägga att för mig själv så berodde infertiliteten på polyper i livmodern och skadade äggledare, vilket krävde två operationer samt IVF för att komma runt. Har svårt att tro att nån zonterapi i världen hade kunnat fixa det.

Svar på tråden Zonterapi