• Serafine 84

Zonterapi

Krusenberg skrev 2013-02-16 17:37:41 följande:
    Är det någon som har erfarenhet av zonterapi som behandling för barnlöshet? Vi har försökt sen april och är därför inte välkomna på utredning på ett tag. Har kontaktat en zonterapeut som har hjälpt många barnlösa på vägen. Ska dit på måndag och vill därför veta om någon har erfarenhet av zonterapeut när det gäller detta? Har använt mig av zonterapi innan och det fungerade väl för mig. Hoppas det fungerar nu också!
    Ledsen att säga det, men zonterapi är med största sannolikhet bara slöseri med pengar och tid. Det finns inga vetenskapliga belägg för att det skulle funka för nån åkomma alls. Dessutom hade kineserna själva i princip övergivit zonterapin fram till 1960-talet, då Mao återinförde den för att han inte hade råd att ge ordentlig vård till alla. Själv använde han inte zonterapi.
  • Serafine 84
    Krusenberg skrev 2013-02-16 17:53:13 följande:
    Det har inte varit utslängda pengar innan och jag tycker inte att det är det nu heller.
    Har du erfarenhet av det eller är det vad andra säger du skriver?

Hoppet är det sista som överger mig!
    Jag har ingen egen erfarenhet av zonterapi, men jag har läst på om forskningsläget. Den effekt man kan uppleva av sån behandling är sannolikt placebo.

Däremot har jag själv fått kämpa mot barnlöshet och vet hur gärna man vill hitta nåt som funkar. Jag hoppas att du kan få komma på utredning snart och att det ordnar sig! Det finns medicinsk behandling som är jätteeffektiv, det gäller bara att hitta exakt vad som är fel.
  • Serafine 84
    Krusenberg skrev 2013-02-16 19:20:51 följande:

Gäller det all zonterapi eller endast zonterapeutisk behandling för barnlöshet?
    Har du länk till den forskningen? Vill gärna läsa då jag tycker sådant är intressant!
    Det gäller zonterapi överlag. Generellt är de studier som finns väldigt dåligt gjorda med för få patienter och dålig placebokontroll, vilket gör att de inte är tillförlitliga. Men ändå, man har testat zonterapi mot astma, ägglossningsproblem, ryggsmärta, demens, multipel skleros, klimakteriebesvär m.m. utan större framgång. I studien på kvinnor med ägglossningsproblem kunde man inte se nån signifikant skillnad i ägglossning och graviditet hos gruppen som fick riktig zonterapi och fejkad zonterapi.

En sammanfattande studie om olika åkommor kan du läsa här (kan dock vara svårt att komma åt hela artikeln om du inte sitter på en universitetsdator):

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19740047 

Är du intresserad av forskning är mitt tips att du gör lite egna sökningar i den databasen.  
  • Serafine 84

Kan tillägga att för mig själv så berodde infertiliteten på polyper i livmodern och skadade äggledare, vilket krävde två operationer samt IVF för att komma runt. Har svårt att tro att nån zonterapi i världen hade kunnat fixa det.

• Serafine 84
    Krusenberg skrev 2013-02-17 09:08:49 följande:

Tack!

Kan det inte bero på vad som är problemet?
    Har man en obalans i hormonflödet eller liknande tror jag absolut att zonterapi kan hjälpa. Är det däremot något medicinskt som behöver rättas till med kirurgi eller liknande så går det inte att behandla med zonterapi.

Jag har stora problem med mina bihålor och det enda som hjälper mig är zonterapi. Går jag till vårdcentralen får jag endast nässpray som tar bort symptomen samt råd om att vila. De gör inget åt att hitta orsaken till att jag blir så dålig.
    Zonterapin gör att värken hålls undan då jag har obalans i flödet med bihålorna. Svårt att förklara men det funkar.
    Nja, nu har det ju inte studerats så specifikt för olika typer av infertilitet, men för ägglossningsproblem (som ju oftast beror på fel i hormonflödet) hjälpte det ju inte. 

Jag tror att den smärtlindring man kan få av zonterapi funkar genom placebo på samma sätt som akupunktur. I välgjorda studier med fejk-akupunktur (nålar som inte tränger genom huden) har man sett att det har gett samma effekt som riktig akupunktur. Givetvis är det positivt om man får smärtlindring, även om det bara beror på placebo, men det är antagligen inte zonterapin/akupunkturen som sådan som hjälper.

Nu vill jag ju inte uttala mig tvärsäkert, men eftersom zonterapin varken har nån fysiologisk förklaringsmekanism som håller, eller nån trovärdig forskning bakom sig, så skulle jag personligen inte lägga några pengar på det. 
  • Serafine 84
    Krusenberg skrev 2013-02-17 18:28:37 följande:
    Hittade denna information:
    takingcharge.csh.umn.edu/explore-healing-prac...

Ska leta mer.
    Jag skummade igenom den lite snabbt. I början av texten låter det ju ganska positivt om effekterna av zonterapi men om man läser längre ner så verkar slutsatsen vara ungefär detsamma som i artikeln jag länkade till tidigare. Alltså att de positiva studier som finns är för dåligt gjorda för att vara tillförlitliga. Värt att notera, tycker jag, är att de symtom man har försökt bota ofta är såna som är subjektiva (t.ex. smärta, oro, illamående) och därmed väldigt placebo-påverkbara (till skillnad från t.ex. infektioner, benbrott, cancer och infertilitet som är mer objektiva). 
  • Serafine 84
    Krusenberg skrev 2013-02-17 21:25:37 följande:

Precis som denna text också beskriver:
    CONCLUSION: The best evidence available to date does not demonstrate convincingly that reflexology is an effective treatment for any medical condition.

Vi är inne på samma spår!

Om jag nu har en obalans med "energierna" kan jag inte få hjälp medicinskt. Däremot kan zonterapin hjälpa, även om det är placebo. Mina energier kan balanseras genom "rätt tänk".

Om det är något medicinskt vet jag att zonterapi inte hjälper. Men iom att jag/vi inte är välkomna på utredning än på några månader så tar jag chansen och provar.

Mycket intressant läsning!
    Vad menar du med "energier"? I min tankevärld är alla processer i kroppen medicinska.
  • Serafine 84
    Krusenberg skrev 2013-02-17 21:48:11 följande:

Medicinskt för mig är sådant som endast kan läka med medicin eller medicinska ingrepp.
    I kroppen flödar energier som kan vara fria eller blockerade. Dessa energier kan ej få hjälp medicinskt om de är blockerade. Därav använder man zonerna som påverkar flödet.
    Är fock ingen zonterapeut utan endast blivit behandlad av zonterapeut för mina bihålor. Tack vare zonterapin försvannmina problem med bihålorna och tog flera år innan det kom tillbaka. Vårdcentralerna och sjukhusen kunde inte hjälpa mig då jag inte hade bihåleinflammationer, endast väldigt påverkad som gjorde mig sängliggandes i dagar.

Vi kan summera att du inte tror på det och jag tror på det! :)
    Nu tror jag ju inte på några såna energier heller, eftersom det inte finns några som helst vetenskapliga bevis på att de skulle existera. Men men, vi kan summera det hela som du sa! :)

Lycka till med bebisverkstan och uppdatera gärna om hur det går! 
  • Serafine 84
    Krusenberg skrev 2013-03-08 20:24:24 följande:
    Mensen är beräknad imorgon.
    Ingen mens ännu, ingen kramp imorse, minimalt med brunrosa flytningar.
    Allt känns kanon än så länge. Väntar med spänning på mensen!
    Tänk att man kan vara lycklig för det lilla!
    Låter ju bra, hoppas att det fortsätter åt rätt håll!
Svar på tråden Zonterapi