Krusenberg skrev 2013-02-17 09:08:49 följande:
Tack!
Kan det inte bero på vad som är problemet?
Har man en obalans i hormonflödet eller liknande tror jag absolut att zonterapi kan hjälpa. Är det däremot något medicinskt som behöver rättas till med kirurgi eller liknande så går det inte att behandla med zonterapi.
Jag har stora problem med mina bihålor och det enda som hjälper mig är zonterapi. Går jag till vårdcentralen får jag endast nässpray som tar bort symptomen samt råd om att vila. De gör inget åt att hitta orsaken till att jag blir så dålig.
Zonterapin gör att värken hålls undan då jag har obalans i flödet med bihålorna. Svårt att förklara men det funkar.
Nja, nu har det ju inte studerats så specifikt för olika typer av infertilitet, men för ägglossningsproblem (som ju oftast beror på fel i hormonflödet) hjälpte det ju inte.
Jag tror att den smärtlindring man kan få av zonterapi funkar genom placebo på samma sätt som akupunktur. I välgjorda studier med fejk-akupunktur (nålar som inte tränger genom huden) har man sett att det har gett samma effekt som riktig akupunktur. Givetvis är det positivt om man får smärtlindring, även om det bara beror på placebo, men det är antagligen inte zonterapin/akupunkturen som sådan som hjälper.
Nu vill jag ju inte uttala mig tvärsäkert, men eftersom zonterapin varken har nån fysiologisk förklaringsmekanism som håller, eller nån trovärdig forskning bakom sig, så skulle jag personligen inte lägga några pengar på det.