• saralisa123

Hans barn gillar inte mig

Jag och min sambo lever tillsammans med min dotter 8 år. Han är på många sätt en bra bonuspappa. Nu till det som inte funkar. Han har två stora döttrar från ett tidigare äktenskap som bor i en annan stad, ganska långt härifrån. Problemet är att de aldrig kommer och hälsar på oss. De har aldrig varit i vårt hem och hälsat på.
     Trots att vi bjudit in dem flera gånger och erbjuder oss att betala resan. Döttrarna har inte egna familjer än men pojkvänner och de gånger vi setts under de här sex åren är lätträknade. Tre, fyra gånger max.
    Till saken hör också att vi varit ett par i fem år men bara sambos i cirka ett år. Så de har haft tid på sig att "smälta" mig om man säger så.

Min fråga är hur jag ska göra?

Ska jag försöka övertala tjejerna att komma hit eller ska jag bara släppa det  här?
    Min sambo och döttrarna har nästan dagligen kontakt på telefon och ses kanske fyra gånger per år. Då oftast hos gemensam släkting på annan ort..
    Döttrarna har bra kontakt med sin mamma som bor i samma stad som dem. Till saken hör också att min sambo lämnade sin fd fru, dock kom jag senare in i bilden.
    Tacksam för alla svar! Jag vill ju att vi ska kunna träffas naturligt. Inte som en familj, det inbillar jag mig inte, men ha en schysst kontakt.

• Svar på tråden Hans barn gillar inte mig
  • fläta

Jag skulle fortsätta att bjuda in dem, men släppa det för övrigt. Jag ser inte vad mer du skulle kunna göra? Övertala dem hur? 

Vet du att de inte gillar dig och att det är därför de inte vill komma? Eller är det bara något du får för dig? Det kan ju vara så att de är så upptagna av sina egna liv som unga vuxna att det räcker för dem att hålla kontakten med sin pappa per telefon. De är kanske nöjda med att träffa honom på det sätt de gör? 

• saralisa123

Svar till fläta:
    Tack för ditt svar.
    Det kan mycket väl vara som du säger.  Att de är upptagna av sina egna liv som unga vuxna.
    Och att det är nöjda med att hålla kontakt med sin pappa på telefon.
    Det som talar emot det är att det är så stelt när vi väl ses och att de inte verkar vilja fördjupa kontakten.

En skidsemester för några år sedan var yngsta dottern med. Hon var väldigt osjälvständig trots att hon då var 18, och det uppkom då en situation då jag ställde lite krav på henne och hon kan ha uppfattat det som att jag blev arg. Jag bad om ursäkt förstås efteråt och förklarade min reaktion, och har verkligen försökt att vara snäll mot henne på alla sätt: ge henne fina presenter eller skickat upp pengar när hon behövt det.
    Men ibland tror jag att det var ett "test" från hennes sida som jag förlorade. Och att den andra dottern sympatidömerut.

Ja, jag vet inte om jag ska fortsätta att bjuda in dem. Men tack för dina kloka synpunkter!

• saralisa123

ps relationen mellan sambon och hans döttrar är väldigt varm. Jag är övertygad om att de skulle ses oftare om jag inte fanns med i bilden.
     Han gör allt för dem vilket är helt fantastiskt. Kanske för att han har dåligt samvete för att ha lämnat familjen?. Han är verkligen en sådan pappa man kan ringa mitt i natten om man behöver hjälp eller råd.

• saralisa123

Jag ser att det är många som har läst. Kanske väcker min fråga någon liten tanke? Lämna gärna en synpunkt. Den behöver inte vara långGlad

• Iam

Det kan ju helt enkelt vara så att dom är så gamla att relationen med pappa är som dom vill ha den.. och det är bara pappa dom vill ha, och har inte behov av en ny bonusfamilj. Det behöver ju inte betyda att dom inte tycker om dig, utan bara att dom inte har något större behov av en relation till dig. Sen har ni ju bara träffats ett fåtal gånger, och det är ju då inte så konstigt om det blir spänt. Ni är ju främmande för varandra även om ni ingår i samma familj så att säga. Så länge dom inte behandlar dig illa, eller medvetet försöker utesluta dig tycker jag att du ska försöka ta det för vad det är. Fortsätt att bjuda in när du känner för det men lägg ingen energi på att försöka lista ut vad dom tycker, tänker eller känner.. För det kommer ändå inte att bli rätt. 

Om dom däremot behandlar dig illa eller försöker utesluta dig.. då borde du kanske prata med din sambo om saken.  

• saralisa123

svar till Iam: Tack för ditt kloka svar.

Visst kan det vara så du säger. De har den vuxenkontakt som de vill ha med sin pappa just nu. Har inte behov av någon extended family. Det är inte heller det jag är ute efter. Bara efter lite mer avslappnade relationer.

Det jag gör är ligga lågt. Frågar min sambo ibland om de vill komma ner eller om vi kan hjälpa till med något.
    Den ena dottern har jag på min FB men vi pratar aldrig där. Har blivit något enstaka mail i samband med att jag försökte bjuda ner henne.

Det där med uteslutning har väl inte direkt hänt så jagtvärsäkert  kan säga att det varit så, men jag kan KÄNNA att jag inte direkt  varit välkommen eller inbjuden när det varit saker som student, födelsedagar mm.

Vid ett tillfälle frågade fd frun min sambo om jag hade planer på att komma med på en student, men den frågan från henne var inte tillräckligt för att jag skulle vilja "tränga" mig på. Jag tror alla var lättade att jag inte kom:(, även jag...

Min sambo försöker numera alltid få mig med när det är något. Men på en familjehögtid för en tid sedan, var både jag och döttrarna där och ärligt talat kändes det bara som att de inte alls ville prata med mig. Man kunde liksom höra iskristallerna klirra i luften. Min sambo  gjorde heller ingenting för att stämningen skulle bli bättre, utan lämnade oss åt oss själva efter bara ett par minuter.

Så vad gör man?

Jag  antar att jag får väl leva med det här. Att min sambo har långa och många telefonsamtal med sina döttrar och träffar när jag inte är med. Ibland berättar han något litet om hur det står till i deras liv, men oftast har jag fråga själv om jag vill veta något, och då kan han nästan bli lite störd av det. Ungefär som jag "snokar"...

Vet inte om saker kan ändras när det själva får familjer, nej, jag tror nog inte det kommer ändras.

Det är bara så att det är så TRÅKIGT!  Jag vill att det ska vara lättare och inte så uppstyltat i relationerna.

• Iam
    saralisa123 skrev 2013-02-09 11:54:20 följande:
    svar till Iam: Tack för ditt kloka svar.

Visst kan det vara så du säger. De har den vuxenkontakt som de vill ha med sin pappa just nu. Har inte behov av någon extended family. Det är inte heller det jag är ute efter. Bara efter lite mer avslappnade relationer.

Det jag gör är ligga lågt. Frågar min sambo ibland om de vill komma ner eller om vi kan hjälpa till med något.
    Den ena dottern har jag på min FB men vi pratar aldrig där. Har blivit något enstaka mail i samband med att jag försökte bjuda ner henne.

Det där med uteslutning har väl inte direkt hänt så jagtvärsäkert  kan säga att det varit så, men jag kan KÄNNA att jag inte direkt  varit välkommen eller inbjuden när det varit saker som student, födelsedagar mm.

Vid ett tillfälle frågade fd frun min sambo om jag hade planer på att komma med på en student, men den frågan från henne var inte tillräckligt för att jag skulle vilja "tränga" mig på. Jag tror alla var lättade att jag inte kom:(, även jag...

Min sambo försöker numera alltid få mig med när det är något. Men på en familjehögtid för en tid sedan, var både jag och döttrarna där och ärligt talat kändes det bara som att de inte alls ville prata med mig. Man kunde liksom höra iskristallerna klirra i luften. Min sambo  gjorde heller ingenting för att stämningen skulle bli bättre, utan lämnade oss åt oss själva efter bara ett par minuter.

Så vad gör man?

Jag  antar att jag får väl leva med det här. Att min sambo har långa och många telefonsamtal med sina döttrar och träffar när jag inte är med. Ibland berättar han något litet om hur det står till i deras liv, men oftast har jag fråga själv om jag vill veta något, och då kan han nästan bli lite störd av det. Ungefär som jag "snokar"...

Vet inte om saker kan ändras när det själva får familjer, nej, jag tror nog inte det kommer ändras.

Det är bara så att det är så TRÅKIGT!  Jag vill att det ska vara lättare och inte så uppstyltat i relationerna.
    Det jag reagerar på är dels att du backar.. Så länge du gör det kan det ju aldrig bli bättre. 
    Och dels att din sambo beter sig som att du är en inkräktare.
    Jag tycker att du ska prata med honom, alt visa honom denna tråden.
    Han har valt leva med dig och därmed är du en del av hans liv och en del av hans familj, om du vill ingå i den. Och det tycker jag det verkar som att du vill. 
    Om han behandlar dig som en inkräktare så är det precis så döttrarna kommer att behandla dig oxå. Det är hans uppgift att visa vilken plats i er familj du har och sen är det din uppgift att leva upp till det.

Berätta för honom att du vill ha kunna ha en avspänd relation till hans barn och att du vill få vara delaktig i familjesammankomster. Fråga sen vad du kan göra för att det ska bli så, och hur han kan tänkas hjälpa dig.  
  • saralisa123

svar till Iam:
    Det kan nog låta som jag backar. Men det har jag inte gjort innan. Och jag har verkligen pratat med honom. Flera gånger och varit värsta familjeterapeuten för att få min sambo att förstå. Men han har mest blivit trött på mig.

Till saken hör också att han under ganska lång tid i början av vår relation mörkade inför dem att han träffat mig dvs gått vidare i ett nytt förhållande. Medan han till mig sa att de såg framemot att träffa mig. Vilket altlså inte var sant. Så vår kontakt fick lite tråkig stad.

Nu har han blivit bättre tack och lov. Han säger till dem att "vi vill att ni kommer och hälsa på oss" osv.
    Men som sagt, att säga lite så där ibland är inte tillräckligt.
    Han skulle behöva göra ganska mycket tror jag för att förbättra relationerna. Men jag är inte helt säker på att han vill det... Han verkar ibland vara rätt nöjd att det är som det är. Att jag liksom inte är delaktig i allt i hans liv, medan han har full kontakt och insyn i mitt och med mina släktingar.

Nu senast har jag sagt till honom flera gånger redan "se nu till att de vet att de är välkomna hit i påsk. Även om de inte kommer så ska de veta att de är välkomna". Jag vet fortfarande inte om han bjudit ner dem..

• saralisa123

......men det var en bra idé att kanske visa honom tråden. Jag ska nog inte ge mig på den här punkten. Tack för dina tips!!

• Iam
    saralisa123 skrev 2013-02-09 15:42:39 följande:
    svar till Iam:
    Det kan nog låta som jag backar. Men det har jag inte gjort innan. Och jag har verkligen pratat med honom. Flera gånger och varit värsta familjeterapeuten för att få min sambo att förstå. Men han har mest blivit trött på mig.

Till saken hör också att han under ganska lång tid i början av vår relation mörkade inför dem att han träffat mig dvs gått vidare i ett nytt förhållande. Medan han till mig sa att de såg framemot att träffa mig. Vilket altlså inte var sant. Så vår kontakt fick lite tråkig stad.

Nu har han blivit bättre tack och lov. Han säger till dem att "vi vill att ni kommer och hälsa på oss" osv.
    Men som sagt, att säga lite så där ibland är inte tillräckligt.
    Han skulle behöva göra ganska mycket tror jag för att förbättra relationerna. Men jag är inte helt säker på att han vill det... Han verkar ibland vara rätt nöjd att det är som det är. Att jag liksom inte är delaktig i allt i hans liv, medan han har full kontakt och insyn i mitt och med mina släktingar.

Nu senast har jag sagt till honom flera gånger redan "se nu till att de vet att de är välkomna hit i påsk. Även om de inte kommer så ska de veta att de är välkomna". Jag vet fortfarande inte om han bjudit ner dem..
    Jag personligen hade inte accepterat att ha det så.. Att ha så uppdelade liv mellan mig och den jag lever med. 
    Å andra sidan vet jag flera här inne som har det mer åt det hållet, som exempelvis Ess. Så hon kan kanske ge dig mer råd om hur du ska förhålla dig till detta om du vill känna dig nöjd med hur det är.
    Jag hade som sagt inte gjort det, och om  min partner hade sagt till mig att jag är tjatig för att jag vill vara en del av hans liv som han inte släpper in mig i.. Då hade jag rakt ut frågat vad det är han vill ha ut av ert förhållande och er familj.  
Svar på tråden Hans barn gillar inte mig