saralisa123 skrev 2013-02-09 11:54:20 följande:
svar till Iam: Tack för ditt kloka svar.
Visst kan det vara så du säger. De har den vuxenkontakt som de vill ha med sin pappa just nu. Har inte behov av någon extended family. Det är inte heller det jag är ute efter. Bara efter lite mer avslappnade relationer.
Det jag gör är ligga lågt. Frågar min sambo ibland om de vill komma ner eller om vi kan hjälpa till med något.
Den ena dottern har jag på min FB men vi pratar aldrig där. Har blivit något enstaka mail i samband med att jag försökte bjuda ner henne.
Det där med uteslutning har väl inte direkt hänt så jagtvärsäkert kan säga att det varit så, men jag kan KÄNNA att jag inte direkt varit välkommen eller inbjuden när det varit saker som student, födelsedagar mm.
Vid ett tillfälle frågade fd frun min sambo om jag hade planer på att komma med på en student, men den frågan från henne var inte tillräckligt för att jag skulle vilja "tränga" mig på. Jag tror alla var lättade att jag inte kom:(, även jag...
Min sambo försöker numera alltid få mig med när det är något. Men på en familjehögtid för en tid sedan, var både jag och döttrarna där och ärligt talat kändes det bara som att de inte alls ville prata med mig. Man kunde liksom höra iskristallerna klirra i luften. Min sambo gjorde heller ingenting för att stämningen skulle bli bättre, utan lämnade oss åt oss själva efter bara ett par minuter.
Så vad gör man?
Jag antar att jag får väl leva med det här. Att min sambo har långa och många telefonsamtal med sina döttrar och träffar när jag inte är med. Ibland berättar han något litet om hur det står till i deras liv, men oftast har jag fråga själv om jag vill veta något, och då kan han nästan bli lite störd av det. Ungefär som jag "snokar"...
Vet inte om saker kan ändras när det själva får familjer, nej, jag tror nog inte det kommer ändras.
Det är bara så att det är så TRÅKIGT! Jag vill att det ska vara lättare och inte så uppstyltat i relationerna.
Det jag reagerar på är dels att du backar.. Så länge du gör det kan det ju aldrig bli bättre.
Och dels att din sambo beter sig som att du är en inkräktare.
Jag tycker att du ska prata med honom, alt visa honom denna tråden.
Han har valt leva med dig och därmed är du en del av hans liv och en del av hans familj, om du vill ingå i den. Och det tycker jag det verkar som att du vill.
Om han behandlar dig som en inkräktare så är det precis så döttrarna kommer att behandla dig oxå. Det är hans uppgift att visa vilken plats i er familj du har och sen är det din uppgift att leva upp till det.
Berätta för honom att du vill ha kunna ha en avspänd relation till hans barn och att du vill få vara delaktig i familjesammankomster. Fråga sen vad du kan göra för att det ska bli så, och hur han kan tänkas hjälpa dig.