• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur sitter ditt barn född 2008 i bilen?
  • 20082011

Jag har två stycken 2008:or och de sitter fortfarande bakåtvända i baksätet, tillsammans med sitt lillasyskon. Jobbigt att spänna fast alla så, men det får gå

• Ova

Vi har tre barn, november -08, oktober -10 och dec -12
     -08 sitter framåt i bältesstol då vi använder två bilar och tyckte att det blev för dyrt och bökigt att ha dubbel uppsättning av den bakåtvända stolen och nu får vi inte plats när lillasyster har kommit.

-10an ifrågasätter dock inte varför hon sitter baklänges och -08an hade nog tyckt att det var ok att fortsätta med det. 

• straw2008

Född aug 08 o har suttit framåt i över ett år. Inget annat funkar med bil o honom. Även syster på 3 sitter framåt sen 6 mån.

I kinamockaskogen.....
  • Cecese
    mammma skrev 2013-02-11 20:51:51 följande:
    hur gör ni att era barn trivs bakåtvända så länge?
    Min andra dotter satt bakåtvänd tills hon var 5 år 8 månader. Hon hade kunnat sitta bakåtvänd längre men det blev för krångligt när vi fick 4e barnet så därför vändes hon tidigare än hon behövt. Hon klagade aldrig eller hade det minsta trångt utan det gick hur bra som helst även på långkörningar. 
  • pigglet

Inget alternativ erbjuds.
    När barnen har varit ca 5 år har de vänts framåt (utom yngsta, som är 6 och fortfarande sitter bakåtvänd, eftersom vi inte har löst hur det ska funka med 3 framåtvända stolar). Om då ett yngre syskon har frågat varför inte hen också får sitta framåt berättar jag bara att det är mycket säkrare att sitta bakåtvänd och att man inte får vändas före man är 5 år för att kroppen inte klarar det vid en krock. Så det har aldrig varit något problem faktiskt. 
  • Höghus

Min -08 sitter framåtvänd i bältesstol. Hon är 115 cm och väger 19 kg. Storasyskonet född -05 (140 cm/35 kg) sitter på kudde och lillasyskonet född -12 åker bakåtvänd.

• så mycket bättre

Det är bara självklart.
  • så mycket bättre

Min son är 4.5 år, sitter i en Brio Zento och lär kunna sitta där tills han är 5 år i augusti om han inte drar iväg som sjutton på längden. Vi har en bil med trångt baksäte men böjda ben är inte farligt och han har aldrig klagat.

Han är ca 104 cm. 

• tinis77

Hampus född sept 08 sitter bakåt i en axkid, men ska byta till en two-way (bakåt) nu. Hoppas att han kan sitta bakåt minst ett år till. Storebror vändes när han var 6 år och 3 månader.

• Sisisisi
    tinis77 skrev 2013-02-13 13:12:28 följande:
    Hampus född sept 08 sitter bakåt i en axkid, men ska byta till en two-way (bakåt) nu. Hoppas att han kan sitta bakåt minst ett år till. Storebror vändes när han var 6 år och 3 månader.

Tycker du att twowayen funkar längre tid än axkid?
  • tinis77

T-w är högre, huvudet sticker upp över kanten på axkiden nu men inte på t-w. Han och lillasyster får byta stolar.

Svar på tråden Hur sitter ditt barn född 2008 i bilen?