Jag tycker det här förslaget som kommit är kanon, ja!
Så klart har vi skrivit omdömen och utvecklingsplaner på bekostnad av tiden med eleverna och det har ändå varit så de veckorna det ska göras att vi jobbat många fler timmar än vi ska.. Det tar tid att skriva omdömen på 360 elever (där jag träffar 270 av dem 40 minuter/vecka)
Jag tycker att det är bra med.betyg från sexan, framför allt i mitt ämne!
skogsvitter skrev 2013-02-07 17:03:45 följande:
Håller helt med lena. Lärare idag har alldeles för lite tid för varje enskild elev. Denna lilla tid för individuella utvecklingsplaner och för utvecklingssamtalen har redan idag minskat till ett minimum och det är ju liksom ett av de stora problemen! Det borde bli mer tid för sådant som är viktigt (dvs eleven) istället för tvärt
om. Färre elever per lärare är den givna lösningen på det. Fler lärare och mindre klasser.
Fattar inte alls hur du resonerar "älskarlivet81". Tycker du verkligen att det är ok att ha så många elever att man måste skita i deras individuella utvecklingsplaner?! På skolan där jag arbetat skiter man inte i dem trots hög arbetsbelastning, man tar sig den tiden ändå för elevernas skull.
Betyg däremot är statiska och ger ingen som helst vägledning om vidare utveckling för barnen, det skapar bara press och högre oro så betygen kan man absolut ta bort igen tycker jag. Vi var bättre i skolan på min tid och ändå hade vi bara betyg från 8:an. Förstår inte varför man tror att tidiga betyg skulle lösa alla problem, så är det självklart inte. Fick själv ge betyg till pyttesmå 6or innan jul och tycker att det var rent förjävligt att utsätta dem för det...