• nine05

    Mindre byråkrati i skolan,

    Läste att Björklund har förslag om att elever i 6-9 där ska läraren inte behöva göra upp individuella utvecklingsplan. Bra eller dåligt? Måste spara tid för läraren, men hur vill ni lärare göra istället, nån dokumentation måste man väl ändå ha för varje elev, med tanke på betyg etc?


  • Svar på tråden Mindre byråkrati i skolan,
  • Lena

    dåligt då barnen lär sig mer om de behandlas som individer

  • älskarlivet81

    Det är kanon! Som det är nu tas mycket tid från eleverna för att vi ska hinna med allt det administrativa.

    Dokumentation finns i form av matriser, men att skriva omdömen är utöver matriserna.

  • Lena

    Jag håller med om att lärare har för lite tid att ägna sig åt eleverna men jag anser att en personlig utvecklingsplan är att ägna sig åt eleverna. Omdömmen och betyg däremot kan man strunta i.

  • älskarlivet81

    Varför skulle en utvecklingsplan vara viktigare än betyg? Kan säga att många skiter i sin utvecklingsplaner ändå..


    Lena skrev 2013-02-07 07:11:48 följande:
    Jag håller med om att lärare har för lite tid att ägna sig åt eleverna men jag anser att en personlig utvecklingsplan är att ägna sig åt eleverna. Omdömmen och betyg däremot kan man strunta i.

  • Lena

    En utvecklingsplan ska beskriva hur man går frammåt. Betyg och omdömmen visar bara historik.

    Jag tycker varje lärare bör ha färre elever

  • älskarlivet81

    Och hur skulle det gå till? Jag är ensam lärare i mitt.ämne på skolan. Har 11 klasser i det ämnet, 270 elever. Undervisar i ett annat ämne också, så mitt elevantal kommer väl upp till 360 eller något. Det hade kunnat vara så att jag undervisat i mitt ena ämne 100% och då hade jag kunnat ha 500 elever..

    Min erfarenhet är att många struntar i utvecklingsplanerna och då sitter vi och skriver sådana i onödan.


    Lena skrev 2013-02-07 16:23:20 följande:
    En utvecklingsplan ska beskriva hur man går frammåt. Betyg och omdömmen visar bara historik.

    Jag tycker varje lärare bör ha färre elever

  • Lena

    Mer pengar till skolan kan ge färre elever per lärare. Läraren ska självklart följa upp den med eleven regelbundet.

  • älskarlivet81

    Var ska de pengarna tas ifrån? Redan nu sägs lärare upp på flera håll i.landet.

    Jag tror istället att utvecklingssamtalen i framtiden kommer innebära att alla lärare är på plats en kväll och så får elever och föräldrar gå runt och prata med den enskilda läraren istället.


    Lena skrev 2013-02-07 16:45:45 följande:
    Mer pengar till skolan kan ge färre elever per lärare. Läraren ska självklart följa upp den med eleven regelbundet.

  • skogsvitter

    Håller helt med lena. Lärare idag har alldeles för lite tid för varje enskild elev. Denna lilla tid för individuella utvecklingsplaner och för utvecklingssamtalen har redan idag minskat till ett minimum och det är ju liksom ett av de stora problemen! Det borde bli mer tid för sådant som är viktigt (dvs eleven) istället för tvärtom. Färre elever per lärare är den givna lösningen på det. Fler lärare och mindre klasser.

    Fattar inte alls hur du resonerar "älskarlivet81". Tycker du verkligen att det är ok att ha så många elever att man måste skita i deras individuella utvecklingsplaner?! På skolan där jag arbetat skiter man inte i dem trots hög arbetsbelastning, man tar sig den tiden ändå för elevernas skull.

    Betyg däremot är statiska och ger ingen som helst vägledning om vidare utveckling för barnen, det skapar bara press och högre oro så betygen kan man absolut ta bort igen tycker jag. Vi var bättre i skolan på min tid och ändå hade vi bara betyg från 8:an. Förstår inte varför man tror att tidiga betyg skulle lösa alla problem, så är det självklart inte. Fick själv ge betyg till pyttesmå 6or innan jul och tycker att det var rent förjävligt att utsätta dem för det...

  • älskarlivet81

    Jag tycker det här förslaget som kommit är kanon, ja!

    Så klart har vi skrivit omdömen och utvecklingsplaner på bekostnad av tiden med eleverna och det har ändå varit så de veckorna det ska göras att vi jobbat många fler timmar än vi ska.. Det tar tid att skriva omdömen på 360 elever (där jag träffar 270 av dem 40 minuter/vecka)

    Jag tycker att det är bra med.betyg från sexan, framför allt i mitt ämne!


    skogsvitter skrev 2013-02-07 17:03:45 följande:
    Håller helt med lena. Lärare idag har alldeles för lite tid för varje enskild elev. Denna lilla tid för individuella utvecklingsplaner och för utvecklingssamtalen har redan idag minskat till ett minimum och det är ju liksom ett av de stora problemen! Det borde bli mer tid för sådant som är viktigt (dvs eleven) istället för tvärt

    om. Färre elever per lärare är den givna lösningen på det. Fler lärare och mindre klasser.

    Fattar inte alls hur du resonerar "älskarlivet81". Tycker du verkligen att det är ok att ha så många elever att man måste skita i deras individuella utvecklingsplaner?! På skolan där jag arbetat skiter man inte i dem trots hög arbetsbelastning, man tar sig den tiden ändå för elevernas skull.

    Betyg däremot är statiska och ger ingen som helst vägledning om vidare utveckling för barnen, det skapar bara press och högre oro så betygen kan man absolut ta bort igen tycker jag. Vi var bättre i skolan på min tid och ändå hade vi bara betyg från 8:an. Förstår inte varför man tror att tidiga betyg skulle lösa alla problem, så är det självklart inte. Fick själv ge betyg till pyttesmå 6or innan jul och tycker att det var rent förjävligt att utsätta dem för det...

  • nine05

    Tack för alla synpunkter, men ni måste väl ändå ha någon typ av dokumentation även om det i framtiden inte är utvecklingsplaner. Hur ska man annars hålla koll på varje elevs lärande/utveckling?

  • älskarlivet81

    Så klart kommer det finnas dokumentation ändå! Vi har matriser på min skola och med matriser blir det väldigt tydligt. Mycket tydligare än de skriftliga omdömena!


    nine05 skrev 2013-02-07 18:28:42 följande:
    Tack för alla synpunkter, men ni måste väl ändå ha någon typ av dokumentation även om det i framtiden inte är utvecklingsplaner. Hur ska man annars hålla koll på varje elevs lärande/utveckling?

  • nine05

    Matrisernas innehåll är det ex. Kalle behöver träna på ??? Har uppnått målen i ??. Det känns som ind. utvecklingsplan är en förlängning på dokumentation som redan finns?

  • älskarlivet81

    Våra matriser utgår från kunskapskraven och sen skriver vi även en rad om vad eleven behöver utveckla. Detta görs efter varje arbetsområde.


    nine05 skrev 2013-02-07 19:03:08 följande:
    Matrisernas innehåll är det ex. Kalle behöver träna på ??? Har uppnått målen i ??. Det känns som ind. utvecklingsplan är en förlängning på dokumentation som redan finns?

  • Lena
    älskarlivet81 skrev 2013-02-07 16:50:51 följande:
    Var ska de pengarna tas ifrån? Redan nu sägs lärare upp på flera håll i.landet.

    Jag tror istället att utvecklingssamtalen i framtiden kommer innebära att alla lärare är på plats en kväll och så får elever och föräldrar gå runt och prata med den enskilda läraren istället.
    Satsar man på barn och ungdommar behövs mindre pengar till rättsväsendet, socialtjänsten och vuxenskolor...
  • Flickan och kråkan

    TACK GODE GUD! var min spontana tanke

    Jag jobbar på högstadiet och om ni som inte jobbar som lärare visste hur oerhört mycket dokumentation jag (och alla andra högstadielärare) har på var och en av de elever jag undervisar. Det måste jag ha eftersom jag bedömer och betygsätter de elever jag undervisar i i fem ämnen (jag undervisar i svenska och alla SO-ämnena) och elever och föräldrar ofta kräver motivering för varenda kunskapskrav - och det är ett och annat. Jag upprättar dessutom åtgärdsprogram för ett inte alltför litet antal elever som av olika anledningar inte når kunskapskraven. Ett dokument ska anmäla. Ett dokument ska utreda. Därefter ska åtgärdsprogrammet upprättas tillsammans med specialpedagog. Åtgärdsprogrammet ska efter någon vecka följas upp och sedan minst var 6:e vecka tillsammans med föräldrar etc etc. IUP:n har minimal betydelse för såväl elever, föräldrar som lärare i dagsläget på högstadiet. Enbart ett byråkratiskt dokument. Ge lärarna tid till det som är väsentligt - att undervisa och möta elever. Jag och de flesta andra lärare jag känner är mycket positiva. 

  • älskarlivet81

    Tack! Du skrev allt det där jag försökt få fram här i tråden!


    Flickan och kråkan skrev 2013-02-08 06:10:24 följande:
    TACK GODE GUD! var min spontana tanke

    Jag jobbar på högstadiet och om ni som inte jobbar som lärare visste hur oerhört mycket dokumentation jag (och alla andra högstadielärare) har på var och en av de elever jag undervisar. Det måste jag ha eftersom jag bedömer och betygsätter de elever jag undervisar i i fem ämnen (jag undervisar i svenska och alla SO-ämnena) och elever och föräldrar ofta kräver motivering för varenda kunskapskrav - och det är ett och annat. Jag upprättar dessutom åtgärdsprogram för ett inte alltför litet antal elever som av olika anledningar inte når kunskapskraven. Ett dokument ska anmäla. Ett dokument ska utreda. Därefter ska åtgärdsprogrammet upprättas tillsammans med specialpedagog. Åtgärdsprogrammet ska efter någon vecka följas upp och sedan minst var 6:e vecka tillsammans med föräldrar etc etc. IUP:n har minimal betydelse för såväl elever, föräldrar som lärare i dagsläget på högstadiet. Enbart ett byråkratiskt dokument. Ge lärarna tid till det som är väsentligt - att undervisa och möta elever. Jag och de flesta andra lärare jag känner är mycket positiva. 

  • Flickan och kråkan
    nine05 skrev 2013-02-07 19:03:08 följande:
    Matrisernas innehåll är det ex. Kalle behöver träna på ??? Har uppnått målen i ??. Det känns som ind. utvecklingsplan är en förlängning på dokumentation som redan finns?
    Mål finns inte längre utan kunskapskrav. Om du tar och tittar på kursplanerna för varje specifikt ämne så är det ett och annat kunskapskrav och dessa ska dessutom vägas i förhållande till betygen F, E, D, C, B och A. Eleverna får efter varje slutförd uppgift ett dokument som visar vilka av kunskapskraven som han/hon uppnått, vilka av kunskapskraven han/hon är på gång att uppfylla men inte når hela vägen. Eleven får dessutom en kommentar kring vad han/hon bör tänka på nästa gång. Och så ser det ut i de flesta ämnen. 

    Grundtanken med en IUP är inte dum alls, men den är inte alls förankrad i den verklighet som vi vanliga dödliga i högstadieskolan (lärare och elever huvudsakligen) lever i. 
Svar på tråden Mindre byråkrati i skolan,