Mindre byråkrati i skolan,
Det är kanon! Som det är nu tas mycket tid från eleverna för att vi ska hinna med allt det administrativa.
Dokumentation finns i form av matriser, men att skriva omdömen är utöver matriserna.
Det är kanon! Som det är nu tas mycket tid från eleverna för att vi ska hinna med allt det administrativa.
Dokumentation finns i form av matriser, men att skriva omdömen är utöver matriserna.
Varför skulle en utvecklingsplan vara viktigare än betyg? Kan säga att många skiter i sin utvecklingsplaner ändå..
Och hur skulle det gå till? Jag är ensam lärare i mitt.ämne på skolan. Har 11 klasser i det ämnet, 270 elever. Undervisar i ett annat ämne också, så mitt elevantal kommer väl upp till 360 eller något. Det hade kunnat vara så att jag undervisat i mitt ena ämne 100% och då hade jag kunnat ha 500 elever..
Min erfarenhet är att många struntar i utvecklingsplanerna och då sitter vi och skriver sådana i onödan.
Var ska de pengarna tas ifrån? Redan nu sägs lärare upp på flera håll i.landet.
Jag tror istället att utvecklingssamtalen i framtiden kommer innebära att alla lärare är på plats en kväll och så får elever och föräldrar gå runt och prata med den enskilda läraren istället.
Jag tycker det här förslaget som kommit är kanon, ja!
Så klart har vi skrivit omdömen och utvecklingsplaner på bekostnad av tiden med eleverna och det har ändå varit så de veckorna det ska göras att vi jobbat många fler timmar än vi ska.. Det tar tid att skriva omdömen på 360 elever (där jag träffar 270 av dem 40 minuter/vecka)
Jag tycker att det är bra med.betyg från sexan, framför allt i mitt ämne!
Så klart kommer det finnas dokumentation ändå! Vi har matriser på min skola och med matriser blir det väldigt tydligt. Mycket tydligare än de skriftliga omdömena!
Våra matriser utgår från kunskapskraven och sen skriver vi även en rad om vad eleven behöver utveckla. Detta görs efter varje arbetsområde.
Tack! Du skrev allt det där jag försökt få fram här i tråden!