Emma1983 skrev 2013-02-05 22:42:25 följande:
Ett kjejsarsnitt är ingen liten fjuttig operation. Det är inget man bör välja eller ska få välja för att man är rädd. Det tycker inte jag. Det är nåt man ska göra för att man MÅSTE. Det kostar pengar och tar en massa resurser från sjukhusen.
Du måste lita på att din kropp klarar detta.
Är det ditt första barn? Då vet du ju inte hur det är att föda eller hur? Då får du ju försöka lösa problemet och rädslan istället. En av mina närmaste vänner är barnmorska och här är en bok hon tipsar om. Hon har fått massa positiv feedback för att hon ger så bra råd, som härstammar från denna boken.
www.junoprofylax.se/sida2.html
Jag kan trösta dej med att jag har förlossningsskräck och är världens vekaste när det gäller smärta. Väntar mitt andra barn och är räddare än förra gången. Men jag tror verkligen att detta är det bästa sättet och har gett mej fan på att klara det. Tre veckor kvar till bf och det börjar lugna sig. Till slut vet hela du att det finns EN uppgift som du ska fixa och kommer att fixa.
Tack för ditt svar:)
Alla är vi olika och vad skönt för dig att du känner så att du gett dig fan på att klara det! :)
Synd att du tycker att vi som vill kunna välja pågrund av rädsla tar pengar från vården. Hur ser du på folk som röker/ är överviktiga med mera. Ska de nekas vård för att "de tar pengar från vården"?
Ja, kejsarsnitt är en operation men det finns risker med både vaginalt och kejsarsnitt.
"Riskökningen vid kejsarsnitt tycktes vara markant, men det måste framhållas att det rör sig om ovanliga komplikationer (mindre än 2 per 1000 kejsarsnittsförlösta kvinnor). Det finns alltså ingen anledning att oroa den enskilda kvinnan, även om förlossningsvårdspersonal, mot bakgrund av en ökande kejsarsnittsfrekvens, bör vara medveten om riskökningen för allvarliga tromboemboliska komplikationer."
Källa:
www.socialstyrelsen.se/publikationer2005/2005-112-3
Kan jämföras med den nya rapporten angående risker för vaginala förlossningar, procenten är lite högre..
Källa:
www.sahlgrenska.se/sv/SU/Aktuellt/Nyheter/suNytt/Okad-risk-for-backenbottenskador-efter-vaginal-forlossning/