-
Äsch det var inget viktigt. Bara några tramsposter (förlåt Rak Banan!).MalinEddie skrev 2013-02-17 22:40:36 följande:Vad var det nu?
-
Och ifall det är så hon tycker, så borde alla föräldrar rusa iväg åt andra hållet!!MalinEddie skrev 2013-02-18 22:38:12 följande:Eller det måste faktiskt vara så att AW tycker anknytningsteori är rent trams, annars skulle hon aldrig någonsin förespråka vad hon gör.Jag håller med dig här. Jag tycker det handlar om föräldrar som är, som du säger, osäkra, men också med ett enormt (abnormt?) kontrollbehov.Höghus skrev 2013-02-19 08:36:52 följande:De människor i min närhet som tagit till AW är antingen osäkra föräldrar som inte känner sig trygga med att höra saker som "anpassa er efter bebisen" "ta det som det kommer" "håll ut" etc. De vill ha en manual, helst huggen i sten för att inte känna sig helt vilsna. AW ger dem det. Eller så handlar det om personer som redan innan de blev föräldrar var extremt jagcentrerade och noga med sig och sitt. Att en ny människa kommer ändrar inte på det faktum att de behöver egentid, 12 timmars oavbruten sömn och frihet att komma och gå som de vill. Och AW ger dem en metod att uppnå det och som inte skuldbelägger den förälder som sätter sig själv först enligt devisen "mår jag bra mår bebisen bra". I grunden tror jag absolut inte att de vill sina barn illa, däremot kan man misstänka att deras empatiska förmåga inte är fullt utvecklad. Kanske beroende på att de själva har en otrygg anknytning i bagaget?
Ni vet typen, som inte klarar av att resa i flygplan, för att det inte är de som sitter i cockpit själva... osv.
Det du skriver om jagcentrerade föräldrar får mig att må illa, jag får faktiskt ont i hjärtat. Det är väl därför jag tyckt i hela mitt vuxna liv att de föräldrar - OBS - som JAG känt - som tycker att AW-metoder är bra är sådana som faktiskt tyvärr är elaka människor, eller åtminstone egocentrerade, själviska. De ser barnet som ännu en sak i deras liv fyllt med prylar...
-
Så låter det ju inte när man läser AWforum...purple box skrev 2013-02-19 15:16:50 följande:Efter att ha läst ikapp undrar jag om det enbart är min bvc som informera att "hela natten" för en bebis är 5-6 timmar för en bebis?
Jag blir ju allvarligt störd när jag läser sånt här på AWforum, i tråden som Malin länkade:
"Lillen börjar bli övertrött. Han får ju inte alls så många timmar som han behöver. Han sover ju bara 10-11 timmar per natt. "
Vänta, va?
Och eftermiddagsluren hade de tagit bort. Hjälp. -
Åh, du satte ord på det. Precis så känner jag också. PRECIS så. "Varför fortsätter man göra nåt som den initiala instinkten säger en är fel?"purple box skrev 2013-02-19 21:38:10 följande:Någonstans har jag ändå riktigt riktigt RIKTIGT svårt att förstå varför man gör något man så själv tydligt känner är fel... Om man är innästlad djupt i sekten känns det som att det är en annan femma men den där mamman verkade vara ny.
Och så beröms de som starka för att de står emot gråten.. Det är inte styrka för mig. För mig är en stark förälder den som försöker milt att söva sitt barn även om gränsen är nådd. För att det känns rätt.
Det är inte styrka, det är en förälder som försöker få sitt barn att passa in i SITT, den vuxnes, schema. -
Vilken tänkande individ gör något sådant mot sitt barn? Jag kan inte låta bli att tänka att det är en fin gräns mellan en sovrutin och en lättare form av barnmisshandel!MalinEddie skrev 2013-02-22 21:55:37 följande:1969 skrev tidigare att vissa trådar slutar med AW svar och då kom jag rent spontant att tänka på en tråd där jag hoppas att föräldrarna tog sitt förnuft till fånga. Citat och svar ur den:
"Hej
Har börjat kura min 2-åring. Han har sovit bra tidigare men har efter ca 1månad med diverse sjukdomar nu sovit ganska oroligt en tid så jag började kura igen. Mitt problem är att han är fruktansvärt arg både på kvällen och natten. Skriket bemöts med ramsa och jag har ett minimun med trafik i rummet. Problemet är att han står och skakar spjälsängen. Dels låter det som om någon står och hamrar i väggen(stackar grannar) och ikväll har han skakat så att sängen har gått sönder. Min fråga är således, kan jag kura honom i en växa-säng?? Uppskattar svar då jag och min man har lite olika uppfattningar om detta för tillfället. Jag vill ha kvar spjälsängen, men hur om han skakar sönder den. Mycket tacksam för svar."
Svar:
"Ge spjälsängen (och er själva) en chans till, tycker jag. Annars har ni honom uppe trafikerandes och härjandes innan ni vet ordet av. Spjälsängen gör i alla fall lite motstånd mot första bästa impuls att sprida ilskan vidare, om man säger
Jag skulle mota Olle i grind. Lägga honom tillrätta distinkt och tydligt (och det krävs förmodligen kroppskrafter) och sedan solfjädra, statiskt och rakt uppifrån och evinnerligen. Solfjädra mig över hela tröskeln av ilska och protester och kråmanden och kränganden och vänta ut honom. Utan ett ord. Och utan att rubba mig en tum.
Inte förrän evigheten var över och han var lugn, tyst, avslappnad i hela lilla kroppen och sömntung - eller rentav hade hunnit somna - skulle jag ramsa mig ut. mjukt men punktsättande x4, utan att vända mig om.
Det gäller att bryta ett trist mönster här som han fastnat i och det gör inte ett sängbyte."
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10...
För övrigt undrar jag om någon läste intervjun idag i Expressen? (papperstidningen bara)
AW ojar sig igen med att FF:s bok gjort ner hennes bokkarriär så hon måste bo i en etta nu, med folkpension.
Vad hände med alla skrivarpengarna? -
Ja det var naturligtvis en aspekt som jag nästan missat. Förfärligt så klart!MalinEddie skrev 2013-02-22 22:35:35 följande:Det jag tänker på när jag läser detta är vilken kraft som måste krävas av en 2-åring för att ska sönder en spjälsäng. Vilken ångest och frustration barnet måste uppleva och hur långt det tillåts gå innan någon höjer på ögonbrynen där på forumet när föräldrarna söker råd. Spjälsängen måste väl vara det sista barnet förknippar med trygghet i det läget och att då be föräldrarna ge det en chans till? Att hålla fast barnet? Det är hemskt.
Alla föräldrar bör väl kunna hitta sina egna sätt att få sömnen att fungera. UTAN tvång, fasthållande, kränkning av den personliga integriteten och rädslan för att "mamma blivit en robot!"
För barnen kan ju inte få ta över och bestämma, detta är ju självklart. Men att använda AW:s tips...
Allt bara låter konstigt. Allt från att robotlikt gå och ramsa, istället för att bara VARA "mamma", till hennes konstiga "system" med buffningar, vagningar, tryckpressar och solfjädrar.
Rutor och hjärtan, sa Alfons. -
Det fetade ovan: Jag håller helt med dig.MalinEddie skrev 2013-02-23 22:26:44 följande:Ja, ibland känns det nästan som att träda in i en annan värld.
För att svara på din andra fråga, jag har inte läst gårdagens expressen. Såg löpsedeln och det verkade vara samma gamla vanliga..Hur upplevde du artikeln? Var låg fokus?
Jag är som sagt inte ledsen att hon säljer färre böcker. Det ser jag bara positivt på (konstigt vore det väl annars?) med tanke på mycket av det hon förespråkar och hur det kan komma och påverka barn av idag. Det resulterar också i att färre föräldrar söker sig till forumet vilket är positivt.
Jag gissar att hon som många andra ( men som då inte har sålt miljoner böcker och ärvt miljoner) inte planerade speciellt väl för framtiden. Oavsett finner jag hennes ekonomiska situation ganska ointressant. Jag ogillar att överhuvudtaget prata om hennes person egentligen men visst, jag tycker synd om henne för att hon inte ser vad hon faktiskt råder andra föräldrar till. Jag tycker synd om henne för att hon inte ser hur fel det är, hur långt hon går i sina råd. Vilket ansvar hon tar på sig med den självutnämnda titeln..
Artikeln? Det var samma gamla martyrkofta på som vanligt. Hon pratar inte med de tre mellanbarnen, blablabla.
Men fokus låg på hennes dåliga ekonomi.
Rubrikerna var "AW:s rike bror ger henne pengar" och "Räddad av sin bror".
Hennes företag har gått back de senaste åren. Så konsthandlar-brorsan (Sven-Harry) med stora plånkan ska träda in och hjälpa henne ekonomiskt. Hon bor i en etta på Söder med 7500:- i folkpension. (Vad hände med Gastsjön?) Tyske förläggaren har tydligen varit nära ett sammanbrott, men B-boken är fortfarande gångbar i vissa delar av Europa och en uppfräschad förlaga på tyska kommer ut. (Jubileumsutgåva kallar de det för.)
Hon skyller sina boksiffror på FF:s bok. "Försäljningen har sjunkit som en sten" ... "Efter lanseringen av FF..."
Två saker som jag reagerade på med artikeln.
AW beställer middag åt sig själv när hon träffar reportern (som säkerligen plockade upp notan!) på en enkel indisk kvarterskrog. Så beställer hon även en extra rätt som hon ska bjuda barnbarnet på - som ska besöka henne dagen efter. Då tänkte jag "Lagar hon ingen egen mat? Riktig mat?"
Sen står det i marginalen: "Om stödet från läsarna". AW: "Jag sitter ungefär tolv timmar om dagen framför datorn. Jag är väldigt nerskriven med mejl och kommentarer. Jag sätter en ära i att svara på allt. Jag har ett väldigt stöd från läsarna, det är det jag lever på."
Du kan ju gissa vad jag tänkte när jag läste detta. -
Hej "Anna". Varför påstår sektmedle.... jag menar folk som är aktiva på ditt forum att detta konto på FL är fejk?Anna Wahlgren skrev 2013-02-26 22:25:35 följande:Jag kommer på mig själv med att titta in här då och då, eftersom "Linn" kontaktade mig via Gästboken på min hemsida och hänvisade hit. Det är jätteintressant att läsa om hur bra ni har det med era små. Fortsätt med det! Den som inte är sjuk behöver ju inte gå till doktorn. Glada barn och ett problemfritt föräldraskap är en nåd att stilla bedja om!.Så njut! Med varma hälsningar, Anna.
-
Tummar era inlägg #745-749 samt förstås MalinEddies samlade "guldklimpar" i inlägg #744.
Man får ju illamående och huvudvärk av att läsa. Undrar också varför föräldrarna lämnar de egna föräldrainstinkterna vind för våg för att istället följa AW:s rent elaka och eskalerande våldsråd.
-
Det är ju fantastiskt roligt att läsa Gerd123:s kommentarer i tråden när hon verkar ha glömt vad Anna skrivit själv i sina memoarer.
Du säger att det är så otroligt att AW klarade av att ha "fyra barn under fem år hemma och ta hand om dem själv."
Är du då medveten om det faktum att AW satt i åtta timmar i sitt skrivarrum och skrev? Och lämnade barnen att klara sig själva i lägenheten/huset? Känner du till hur barnpassning à la AW gick till?
Hon ställde en stor skål med gröt på köksbordet som alla barn fick ta av själva. När hon hörde att det var lite mer plarm än vanligt ute öppnade hon dörren, kokade mer gröt, fyllde på, och så in igen.
För att slippa höra sina barns skrik satte hon på hög musik skrivarlyan. Gärna klassiskt, om jag inte minns fel.
Japp serru, jag sitter och läser AW:s memoarer nu istället för att läsa den där erbarmligt fåniga hämndboken "Sanning..."