Inlägg från: Jellybeanbaby |Visa alla inlägg
  • Jellybeanbaby

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

skogsvitter skrev 2013-02-12 09:22:38 följande:
    Och det märks ju tydligt åt vilket håll hon vill vinkla uppmärksamheten, då allt numera handlar om hennes "personliga kris" med sina förlorade barn. Inget om hennes "expertis"

Det är väl hennes sista livlina då hon redan vet att hennes metoder är kraftigt kritiserade från alla håll. Men svårt att hålla en saklig diskussion om endast hennes metoder när hon själv väljer att styra in allt pådrag till hennes privatliv och privata konflikter.
    Japp, håller med om allt.
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Jellybeanbaby
    Litet My skrev 2013-02-12 10:04:46 följande:

PINSAMT, var det inte hon som önskade att allt skulle hållts inom familjen? Just nu ser jag bara en som försöker vinna sympatier i media genom att älta,älta och älta.
    Mina tankar exakt. Hon skäms inte en sekund, och hon kan inte ens säga att hon har misslyckats, utan hon väljer det tolkningsbara "har brustit" som förälder.
    Hon borde verkligen inte ha suttit och sagt det hon sa i Skavlan. När hon sa att Felicias bok "VAR ETT MORDFÖRSÖK!" med uppspärrade ögon så ....  *censur*
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Jellybeanbaby
    skogsvitter skrev 2013-02-12 10:19:44 följande:
    Kan absolut hålla med i detta. Det farliga är ju när andra mer eller mindre "skadade" föräldrar får tillgång till sådana här farliga strategier och dessutom blir HURRADE att fortsätta in i absurdum istället för att få hjälp till sunda och friska värderingar.
    Det är sånt som får det att vända sig i magen...
  • Jellybeanbaby

Just så.

• Jellybeanbaby

PS Malin du fick mitt pm va?

• Jellybeanbaby

De borde byta namnet från "Kura" till "Lura"!

• Jellybeanbaby
    Litet My skrev 2013-02-12 10:57:44 följande:
    Jellybeanbaby: det förklarar ju varför spädbarnen blir så förbannade, vem vill bli lurad liksom ;)
    Haha ja precis.
    Är inne och läser i den länkade tråden. Gudars, vad är det för dumheter som Anna09 kastar ur sig?
    DISCLAIMER FÖR MODSEN: DET HANDLAR OM EN MEDLEM PÅ AW FORUM INTE FL!
  • Jellybeanbaby

En broschyr om strategier och affärsplaner för föräldrar.

"Är du en mamma som har "fastnat mellan stjärnorna"?
    Har ditt barn 8 månadersångest?
    Det är mitt i en frågeperiod då små juveler förstår att de är egna individer!
    Välj en målmedveten strategi!!
    Bjud på en uppmuntrande ramsa direkt vid uppvak!
    Kör nu in den här båten i hamn igen! Du kan detta och det är du som skall ge barnet svaren, inte låta barnets  frågor stjälpa dig över ända, visst?
    Nu kan mamma somna om!"

OBS mods -  har ändrat i texten så det handlar ICKE om ett rakt av klipp-o-klistra. Så det är inte stulna texter det handlar om även om vissa av formuleringarna känns igen.

Och btw, fan vad löjligt det känns att jag måste skriva disclaimers för moderatorerna...

• Jellybeanbaby
    Rani skrev 2013-02-12 11:43:56 följande:
    Kan någon förklara för mig vad detta "ramsa" betyder. Ska man alltså sägs typ "pirum parum äppelskrutt sov till min lilla truddelutt"?
    Ungefär så. Deras favorit är "Gonatti med sig sov så gott". Drömmer
    Det är som med Pavlovs hundar. Bara de hör klockan ringa så vet de vad de ska göra.
    Barnen ska "veta" att "nu är det dags att sova".

Ramsa gör man alltså för att visa att "ja mamma finns här, men utom räckhåll, och du får inte mera blöjbyte, gos, bröstmjölk eller tröst för nu är det sovdags."
    För att dra det till sin spets.

Fortsätter barnet "trilskas" efter "ramsning" ska man sätta igång hög musik eller dammsugare för att överrösta barnets skrik.

Barnet ska lära sig att "resistance is futile" och slutligen knäckas.
  • Jellybeanbaby
    Natulcien skrev 2013-02-12 12:54:16 följande:
    Ja, det är löpande-band-princip. Bebisar är små krävande robotar som ska programmeras så att de stör sina föräldrar så lite som möjligt. Det är så hemskt.
    Det är den tonen som får mig att må illa, och det var det jag inte klarade av med 'Barnaboken', även om det visst finns ett och annat vettigt i den. Men just den tonen, attityden, att alla bebisar är små individlösa objekt, fick det att vända sig i min mage.

Och hur man ens kan motivera att lämna sitt spädbarn ensam, skrikandes, för att man "måste visa att man litar på att bebisen kan somna själv" är så okunnigt och så ologiskt så jag begriper inte att så många människor faktiskt köpte allt detta...och gör än i dag.

Samma här. Det är pga sådant som jag ogillar AW, inte (bara) för dotterns bok. Boken hjälpte bara till att måla in lite färger som man redan misstänkte fanns där.

Jag kommer ihåg när jag var liten på 80talet och AW var på tv. Till och med då och där fattade jag en misstanke och ett otycke för henne. Hon verkade hård och kall.
    Kommer ihåg lite vagt att min mamma sa att "Folk pratar om att hon ska vara så bra. Men hon tycker inte man ska trösta eller ta upp små barn som skriker, Usch."
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..