Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Amazonas skrev 2013-04-01 16:18:16 följande:

Tycker du verkligen att det är så konstigt att när du skapar en tråd för att du anser att de råd och metoder AW står bakom är skadliga att du då får reaktioner av de människor som följer hennes råd och som inte håller med om den bild du ger? Jag instämmer i det ominte sade tidigare; "att den här diskussion blir så svartvit att man till slut (icke självmant) hamnar I den andra yttersta gränsen för att man inte når fram."

Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att ni reagerar på sådant ni anser rent av felaktigt eller tvivelaktigt. Ger er syn på saken. Ifrågasätt på! Visa gärna på källor. Själv finner jag det intressant att ni har visat på Anders Broberg och Sue Gerhardt hitintills som är personer som just redogör för den forskning inom närliggande områden som tar upp just effekterna av föräldrarnas bemötande, höga halter av  kortisol och anknytningens process och roll. Jag får inte ihop det då ni med detta snarare ger "oss" rätt än motbevisar något. Hur tänkte ni där?

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Amazonas skrev 2013-04-02 22:08:30 följande:

Ja, jag har förstått att SHN ur ditt perspektiv är misshandel och att du grundar det på att barnet gråter/skriker/frågor utan att alltid få fysisk närhet som svar.

Jag säger inte heller att du och forskningen har fel om kortisolpåslag under kuren. Jag skulle gärna se var på skadeskalan denna eventuella skada hamnar och framför allt skulle jag vilja se forskning som väger de eventuella skador det kortisolpåslag en korrekt genomförd kur kan anses medföra mot de skador barnet riskerar av sömnbrist under den period i sitt liv då utvecklingen är som snabbast. Mig veterligen finns det ingen forskning på kurade barn, annars hade det ju varit en klart intressant faktor för att kunna diskutera vidare.

Jag antar att du kommer att avfärda SHN-boken som en ogiltig källa, men kanske vi ändå kan enas om att det också föreligger en skaderisk för de barn som under sitt första levnadsår lider av kraftig sömnbrist (se s 105 i SHN-boken om lille Hans, åtta månader, om du vill ha alla detaljer till det exempel som följer). I detta fall trodde BVC först att det rörde sig om "en social kille med litet sömnbehov" och sen, i takt med att föräldrarnas mer och mer desperata vädjanden om hjälp (som tur var, säger jag, tog föräldrarna sitt barns alltmer desperata signaler på allvar och gjorde allt i deras makt för att hjälpa honom), blev rådet istället Theralen för nattsömnen samt en remiss för neurologisk undersökning, eftersom barnet inte greppade efter föremål eller höll dem i händerna, såsom åttamånaders normalt gör.
    OT-fråga, men ändå: hur ser du (och andra) på att medicinera spädbarn för att de ska sova?

När detta åtta månader gamla barn väl började sova sammanhängande (mikrouppvaken krävde ingen insats, som jag var uttryckte tidigare idag) gjorde barnet så enorma utvecklingssprång att varken medicinering eller neurologiska undersökningar längre var aktuella. Sömnen i sig var alltså det som behövdes för att detta barn skulle utvecklas normalt.

Ibland kan jag tycka att det är synd att barn är så tåliga som de är. Även det barn som inte på långa vägar får den sömn det behöver har också glada stunder, vilket gör att man lätt kan lockas att tro att allt är som det ska. Särskilt om man när man ber om hjälp får svar i stil med "det är heeeelt normalt, små barn behöver inte sova sammanhängande, skaffa avlastning du så att du får den sömn du behöver" (de vuxnas behov av sömn ifrågasätts sällan). Som tur är det relativt sällsynt (hoppas jag!) att sömnbrist får så allvarliga konsekvenser som i Hans fall, men jag har många exempel på familjer som under hela det första året (ibland mer) aldrig någonsin är utvilade. Och som tappert ryggdunkar varandra; ja det är ju så här det är att ha småbarn, vi får sova i kapp när de blir tonåringar!

Det skulle vara intressant att få höra hur dessa små barn egentligen mår, när de under sitt första år aldrig får njuta av god sömn. Uppenbarligen klarar sig de flesta utan men, men under denna första tid hinner man dessutom "lära" barnet att det inte kan somna själv. Vissa barn visar vid en viss ålder att de nu föredrar att somna och sova själva och sover tryggt och bra. Andra har svårare att släppa föräldrarnas närvaro och i vissa fall förblir själva insomnandet och sömnen ett orosmoment långt upp i åldrarna.

Som jag förstår dig (och andra) så menar ni att den kortisolnivå ni eventuellt bemästrar genom att akut trösta en gång i timmen under barnets första år (om så behövs) inte kan jämföras med de konsekvenser själva sömnbristen kan få dels på barnet och dels på hela familjen som sådan. Skilsmässostatistiken för småbarnsföräldrar är som sagt förundrande hög. Eller som Anders Broberg uttrycker det: - Inget barn är betjänt av att föräldern försöker göra en heroisk insats mot alla odds om allt brakar samman efter ett och ett halvt år.

Nu menar jag alltså inte att samsovning är av ondo eller att det är fel att ta upp och trösta vid minsta pip. För många lägger det grunden till god sömn och alla mår bra. Men, i de fall där just närhet och tröstande istället förstärker sömnproblemen tycker jag att det är ett tecken på sunt och ansvarstagande föräldraskap att söka hjälp. Så långt kanske vi är överens?

Nu kanske jag missminner mig, men jag har för mig att jag läst i just den här tråden (orkar tyvärr inte kolla alla inlägg) att det inte är kuren som sådan ni egentligen är emot, men de råd som ges på AW-forum.

Jag vill påminna om att AW-forum bedrivs helt ideellt, att de som svarar är sådana som själva blivit hjälpta av AWs råd och som nu vill hjälpa andra. Eftersom dessa personer blivit hjälpta av kuren såsom AW beskriver den så är det råd i den andan som ges. Det finns inget som hindrar att man gör kuren till sin, men ställer man frågor på AW-forum kan man inte vänta sig något annat än AW-svar. För inte så länge sen berättade bloggaren UnderbaraClara att hon hjälpt sin familj till goda nätter med "en egen variant" av SHN-kuren (www.underbaraclaras.com/claras-bebisliv/sova-.../). Läs gärna hela hennes inlägg, jag tycker att det sammanfattar hela den här debatten ypperligt. Klistrar in sista stycket (där jag fetat slutklämmen som jag helt och fullt instämmer i):

"Jag tror att det viktigaste i barnuppfostran är att förstå att det kan bli bra på många olika sätt. Det finns inte en sanning som stämmer för alla. Det viktigaste är att hela familjen mår bra och står ut. Gillar man att sova med sina barn så gör för all del det! Tids nog slutar dem. Jag vet inga artonåringar som vill ligga mellan mamma och pappa och tryna om nätterna. Men blir du störd och knäpp i huvudet av att ligga och trängas hela familjen? Se då för all del till att få bukt med det. Barn tar inte skada av att föräldrar sätter gränser. Det är liksom det föräldrar är till för. Och pigga, utsövda föräldrar är bra för sina barn! Hur man sedan försöker nå dit är upp till varje familj att lista ut och inte något för andra morsor att förfasa sig över."

Jag har mig veterligen inte anklagat någon för att smutskasta AW som person, hela den här diskussionen handlar ju om hennes råd. Jag har däremot antytt att hennes råd kanske inte skulle diskuteras så intensivt om hon haft en annan "stil", ledsen om det för dig landar i offerkofta. Som jag sade i det inlägget, det är en annan debatt.

Jag håller inte med i det du markerar med svart text och jag undrar om du verkligen gör det själv om det skulle handla om ett annat ämne och du tänkte ett steg längre. Du kritiserar själv 5-minutersmetoden och att theralen skrivs ut till spädbarn. Varför blundar du inte istället om du du instämmer fullt i denna bloggerskas text?

Jag är inte för sömnmedel till spädbarn. Jag är också emot andra CIO-metoder, dit räknas givetvis 5-minutersmetoden som du drar upp gång på gång. Jag har debatterat också denna metod många gånger och kommer fortsätta göra så när tillfälle ges. Jag märker att du gärna vill diskutera extremsituationer här där det finns verkliga problem och inte där barnet snuttar två gånger per natt och därför ska kuras så jag hänger på. Jag har redan skrivit detta tidigare att ett barn som uppenbart lider och/eller dess föräldrar bör få hjälp utan tvekan. Något jag fastande för i ett tidigare inlägg som jag verkligen håller med om (för en gångs skull) är att BVC brister. Inom flera områden, inte bara sömn. Föräldrar som söker hjälp ges allt för ofta en broschyr som beskriver 5-minutersmetoden trots att de inte ska rekommendera denna metod längre och har helt andra riktlinjer att följa. Om inte detta sker får de ett "stå ut, det går över". Jag må vara negativ men jag tror inte många ges det som enligt min mening är rätt hjälp. Den hjälp som fokuserar på att finna orsaken och hitta sätt för att underlätta för den enskilda familjen. Jag tvivlar inte någonstans på att bristerna inom BVC bidrar till att föräldrar söker sig vidare och hamnar hos AW. Där är man förstående inför de problem föräldrarna upplever. Barnet är dock bara ett av alla barn i mängden. Detta barn som skriker oavsett ska börja sova och föräldrarna ska få sin välbehövliga sömn. Vägen dit kan vara svår men tänk resultat, se njutningen framför dig! Inget kan gå fel med en attityd av självklarhet och en påläst förälder! Också där är det strunt samma av vilken orsak barnet är missnöjt. Jag har pratat med föräldrar som var så nära att vända sig till AW men fann att barnet hade fått skador vid förlossningen vilket de senare fick hjälp med och var då så glada att de aldrig ens öppnade boken. Jag har pratat med föräldrar som var nära att hamna där men senare fann att deras barn var allergiska där en annan kost förändrade allt. Jag har pratat med föräldrar som av andra fysiska orsaker hos barnet var nära att hamna där men som sedan fick rätt hjälp via barnmottagningen. Troligtvis hade också dessa barn börjat "sova" efter några nätter av buffning/solfjäder till en början och sedan ramsor, husljud, musik som överröstar dess protester men hade de fått rätt hjälp? Svaret är nej. Barnen hade känt samma sak och troligtvis försök uttrycka det vidare men fått svar i olika former med betydelsen PÅ NATTEN SOVER MAN och inget mer.

Jag har förstått du med andra främst ser resultatet som något slags bevis och här tror jag att vi skiljer oss åt mest. Jag har sett att du vill få mig och andra att läsa "livet efter kuren" och helt ärligt, jag har läst men till skillnad från dig och andra ser jag vägen dit som viktigare än det resultat man sedan uppnår efter sådan behandling av barn.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Amazonas skrev 2013-04-03 15:47:21 följande

Lämna barnet i sin egen avföring om att det finns bajs i blöjan eller utanför på barnets lakan.

AW-forums ordförande: "Som ordförande vill jag bara klargöra. Vi rekommenderar INTE att någon ligger med bajsblöja (...). Utan man byter snabbt under tystnad i mörkret med ledljus utifrån så gott man kan."

Jag vet att som sagt att AW ger ett annat råd i boken. Jag vet att det är eller var ett forumråd och att det gäller vargtimmen. Jag vet att ordföranden (efter att ha googlat på dit citat, ta gärna med källan nästan gång) gav denna kommentar som svar på en annan forummedlems råd att inte byta den bajsiga blöjan efter 21.00. Jag kan hjälpa dig också med hela citatet:
    "Som ordförande vill jag bara klargöra. Vi rekommenderar INTE att någon ligger med bajsblöja från kl. 21 till morgon, oavsett hur mycket salva man har. Utan man byter snabbt under tystnad i mörkret med ledljus utifrån så gott man kan. 8)"
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&t=24890&start=15
    Jag vet att samma ordförande har gett tummen upp till andra forummedlemmar och föräldrar som följer rådet i vargtimmen. Här är ett exempel på det:
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php
    Samma person gav tråden nedanför som pepp här:
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&view=previous
    För att ta några exempel på var AW säger detta också:
    "Det är mycket känsligt att trafikera, att alls göra någonting (annat än möjligen upplysningsramsa, förebyggande, utifrån), under vargtimmen mellan 4 och 6. Barnet tycker ju, med viss rätt, att han har sovit både länge och väl, så nu är det väl morgon

Springer ni in då och byter och klappar och talar lugnande etc etc, bekräftar ni just detta. Morgonen har kommit. Eller också - om ni hemfaller åt tröstande - talar ni om, i ord och handling, att det arma barnet måste räddas från Farliga Vargen.

Som ju faktiskt inte är där... Man får inte luras

Så sluta ömka, minns att hans goda, obrutna, sammanhängande nattsömn är en GÅVA för honom och ingen plåga, och respektera hans behov av att få vara i fred (som ju också är ert eget) och sova gott på natten

Att ha bajs i blöjan så nära inpå morgonen ställer till mindre skada än er vilseledande trafik nu

När trafiken upphör, kommer det att ta vid pass 3-4 morgnar - sedan bajsar han kl 10 på förmiddagen i stället. Mitt heta tips "
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&view=previous
    Tycker nog du ska vara lite brutal här.

"Träna på ramsan. Ge honom den så fort du lagt honom och gör det med magstöd, som verkligen sätter punkt. Den hör storasyster också och det är verkligen meningen. Då hajar hon att det inte är hennes sak att bekymra sig för lillebror utan att du och ni - överlevnadsgaranterna, med er beskyddarinstinkt aktiv i handling - tar hand om problemet. Hon ska bara precis sova så gott, och det kan hon då. Sluta alltså oroa dig för att han väcker henne och ramsa dem båda över en kam. Det tar inte många kvällar / nätter förrän hon inte vaknar längre, när hon bara vet - av den effektiva ramsan - att hon kan sova lugnt.

Spring sedan inte och byt och härja på natten. Bädda med plastad frotté under lakanet så madrassen skyddas och låt honom hålla på bäst han vill, tills han tröttnar (för det gör han, om ingenting händer). Budskapet är PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Ramsa honom till den informationen med en attityd av självklarhet. Vill kan kissa och bajsa i sängen - vilket han naturligtvis inte vill, egentligen - så får det vara upp till honom. Tråkigt, men ingenting du kan avhjälpa genom att ständigt bekräfta eländet, dvs springa där och försöka lösa "problemet" åt honom, vilket är, och blir, underhållning. Det får han ta hand om själv. För på natten händer ingenting, som sagt.

Då ska det räcka med att du byter lakan en gång om dagen "
    php5.web-3.crystone.se/annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&highlight=

Vi var ju tidigare överens om att detta råd har getts på forumet gång på gång på gång under åren och du såg inga problem med det då. Jag har inte förnekat att andra också råd ges men menar att de bättre råden inte gör att man ska blunda för så här pass extrema råd av den anledningen. Du kan dra upp hur många godbitar du vill ur AW böcker (jag har inte förnekat dem) men fortfarande har de råd jag tar upp i TS getts och i vissa fall ges i var och varannan tråd. Jag kommer posta detta inlägg och sedan fortsätta svara på ditt inlägg för att detta inlägg inte ska bli längre än man orkar läsa.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Amazonas skrev 2013-04-03 15:47:21 följande:

Vänta med att torka upp kräks som är ett resultat av kuren tills det att barnet har somnat.

AW rekommenderar att bädda med "draglakan" så att man enkelt kan vika fram en ren sida. Det hela handlar om att inte göra en stor sak av det hela utan att, som ordföranden uttryckte det angående bajsblöjan: "man byter snabbt under tystnad i mörkret".

Ja absolut, jag håller med dig. Det finns ett flertal exempel på barn som skriker tills de kräks under kuren där föräldrarna får just detta råd för att sedan fortsätta med exakt samma sak. Fint så länge det finns ett smidigt sätt att göra rent tycker du, hemskt tycker jag att inte ens denna reaktion hos barnet får någon och säga "avbryt". Jag ljuger dock inte någonstans i TS utan AW har gett detta råd vilket vi redan diskuterat men vi kan väl börja om..

"Gå inte in mer. Hulkar han och t o m kräks, så får han faktiskt göra det - låter hårt, men det är, som du vet, inte hela världen. Han "använder" det nu som väg till underhållning (låter också hårt). Jag drar den slutsatsen därför att ramsan plötsligt inte "tar" - ni ska stå och solfjädra i evigheter, tycks han mena - enligt minsta motståndets lag - vilket hjälper för stunden men inte för sedan.

Så sluta med det. Kräks han så kräks han och det får man naturligtvis ta hand om, men vänta en stund och gör det sedan snabbt - torka av med fuktig handdduk, byt lakan/draglakan med barnet kvar i sängen - med ytterlig saklighet och utan minsta "efterbehandling" annat än ramsan!

Jag skulle tro att ni slipper eländet när det inte "tar" längre. Sedan vet man inte vad som kommer i stället, men kanske ett och annat vredesutbrott på dagarna... Hellre det, får man säga

Du ska verkligen inte klandra dig själv för att du tog upp honom de där två gångerna eftersom du gjorde det för DIN skull, inte för att trösta eller rädda lille E. Det gör all skillnad och han "köper" det. Därmed inte sagt att det bör bli en vana!

Som sagt, inskränk trafiken till ett ingenting alls. Riktigt brutalt kan man alltså vänta, efter det eventuella kräket, tills barnet somnat om och först då (efter tio minuter) gå in och fixa till sängen. På så vis går det fortast förbi."

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Se på när på barnet skadar sig själv utan att ingripa när det har fastnat i spjälorna med ett ben eller dunkar sitt huvud hårt i väggen.

AW har redan svarat på detta i sin Newsmill-artikel (för fyra år sen!) och i mina tidigare inlägg har jag kommenterat detta till absurdum.

Fastna i spjälorna (AWs svar i Newsmill: www.newsmill.se/artikel/2009/06/0 2/barnl-karna-saknar-sunt-f-rnuft)

Angående den lilla 17-månaders pojken som fastnade med benet mellan spjälorna och mitt brutala svar: "Kan han få in lilla låret så det fastnar, kan han också få ut det." Gräsligt!! Och varför ska han alls syssla med ensamlek, övergiven åt sitt öde där i sängen till tonerna av musik "för att barnet ska tro att de inte hör hans skrik på HJÄLP" som DN uttrycker saken? Jo, för att "barnet ska lära sig om livet på egen hand". Jaså? Det gör han väl bättre på dagis, där han verkligen blir övergiven åt sitt öde? Jag gör alla pudlar i världen här. I dag skulle jag direkt sagt åt föräldrarna att lägga ner. Ensamleken ska nämligen vara en tillgång för barnet, och är dessutom ingenting jag beordrar någon (hur skulle jag kunna det? Jag envisas med att tro på människans fria val).

Det skulle vara intressant att höra hur du tolkar detta svar. Varför dra in föräldrarnas fria val att följa hennes råd (blir hennes råd här bättre för det?) eller usla förskolor som motsats till ensamlek under protest (finns det inga mellanting?) i det hela? Varför inte bara säga "jag ångrar mig" utan att dra in en mängd försvarsmekanismer i ett litet citat och låta vad i alla fall jag uppfattar som sarkastisk snarare än ångerfull?

Nu önskar jag verkligen att jag hade Barnaboken här och kunde citera ur det kapitel hon skriver om "livskriser" vid ensamlek. Du vet precis som jag att det att AW också ger rådet i boken att inte gå in trots protester. Nu har vi bara diskuterat två exempel i tråden där barn skadar sig själva där ingen ber föräldrarna avbryta utan snarare hejar på en fortsättning med "läs boken en omgång till" " hitta den rätta attityden" osv men det finns fler. Här t.ex:
    "Jag vet inte hur jag ska beskriva det jag känner just nu men jag känner mig riktigt traumatiserad. Denna sista lur slutade i det mest obehagliga jag vart med om hittills med mitt barn. När det var 50 minuter kvar av luren så vaknade hon och var ledsen. Så det blev in och ut flera gånger och buffa då knappt det funkade heller. Hon spjärnade emot så jag hade knappt möjlighet att kunna buffa. Till slut efter mycket hjärtskärande skrik så tystnade hon och gnällde till ett antal gånger varpå jag gav mjuka bekräftelser varje gång. Hon sov då kanske ytterligare fem minuter innan helvetet brakade lös. Hon skrek så hon kräktes upp slem och det var dags att gå in och väcka men hon var otrösterlig. Jag får ju inte plocka upp henne när hon är ledsen men jag kunde inte lugna henne. Hon betedde sig mycket märkligt. Hon skrek så rösten brast, slem kom upp, hon vände sig om och dunkade sitt lilla huvud i spjälorna, medvetet. For runt i spjälsängen som en besatt. När jag försökte lyta i henne för att sätta henne eller ställa henne upp i spjälsängen så vred hon sig ur mitt grepp. Hon såg sig omkring i spjälsängen och blev bara mer hysterisk när hon såg vart hon var, det känns inte osm att hon ser sin spjälsäng som en trygg plats efter detta. Det låter kanske inte så farligt när jag beskriver men jag blev nästan paralyserad av det för det var så hemskt och jag var tvungen att hämta min man för jag visste inte hur jag skulle bära mig åt. Nu är jag på riktigt rädd att detta skadar mitt barn, vad ska jag göra??!!

Jag blir också så förvirrad märker jag av de råd jag får kontra det som står i boken, så jag vet knappt in eller ut ](*,) . I boken står det att man ska avvakta avvakta avvakta...och när man känner att man vill in och buffa DÅ först ska man RAMSA...detta innebär ju att man ska vara ganska mycket tyst. Samtidigt får jag uppfattningen av råden jag fått här att man inte får lämna de med sin gråt, vilket såklart är sant, men jag blir så himla förvirrad att jag inte längre vet hur jag ska bete mig Jag ska avvakta avvakta avvakta samtidigt som hon hela tiden ska ha svar, jag får inte ihop det! Förlåt att jag är så jobbig men detta håller på att ta knäcken på mig alltså
    Kram "
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&t=24214&start=45
    " VAD gör jag för fel???

Har precis fått hjärtat att somna efter 2 timmar och 10 minuter.

Vet inte vad jag ska ta mig till -hon gör verkligen sig själv illa! Hon dunkar sitt lilla huvud i spjälsängen gång på gång helt ohejdat. Kastar hela sig själv baklänges så att hon slår i huvudet. Skriker aj aj.

Så här kan man ju inte hålla på....jag är rädd att hon skadar sig allvarligt.

Nu är det så pass att hon rycker till så fort jag tar bort solfjädern, sen är hon beredd på att jag går. Hon tar inte till sig ramsan (brukar väl inte göra första natten). Blir bara jätte ledsen och hysterisk.

Fick nu igen sitta hos henne tills hon somnade. "

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Både dessa exempel är talande också i övrigt.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Låt barnet skrika länge om det krävs (det är av ilska!), ibland krävs timmar, med en ramsa eller musik som överröstar barnets skrik i bakgrunden. 

Ni tror som sagt inte på att man kan kommunicera med små barn med rösten (ramsan). Jag respekterar det, men ber er också respektera att jag (och andra) är av motsatt åsikt. Skulle ett barn skrika i timmar har något gått fel. Bland kurverktygen finns som sagt även buff/solfjäder osv vilket gör att föräldern alltid kan gå in och lugna barnet på plats. Hela kurfilosofin handlar om att lyssna på barnet (HUR skriker det?) och svara i enlighet. Det handlar om kommunikation och dialog.

Arga barn är inte mottagliga för något enligt AW. Arga barn ska ignoreras. Det håller du väl med om? Det säger hon gång på gång. Också i böckerna.
    Jag vet att kurfilosofin går ut på vad du beskriver vad gäller barn man uppfattar som ledsna och att ni menar att ni kommunicerar med barnet genom ramsan från er säng eller tv-soffan. Jag vet att ni menar att man med husljud ska visa att man är där för det skrikande spädbarnet och vaktar och inte släpper in vargen. Att barn är rädda för sitt eget skrikande och att hög musik ger barnet något annat lyssna på än sitt eget skrikande och att mozart sällan är fel enligt AW. Vid KRIS kan man gå in men då endast för att använda solfjäder eller buffning (verktyg som också tåls att diskuteras om man använder dem på så sätt som AW beskriver dem i sina böcker och demonstrerar via videoklipp) men aldrig ska du inte ta upp barnet ur sängen..om det inte behöver åka till akuten förstås.
    Du vill veta vad jag vänder mig mot här? Först och främst, så små spädbarn är inte arga. De är inte heller vanestyrda. De är behovsstyrda. De har inte alls kommit så långt utvecklingsmässigt som "ni" vill få det till. De kan inte ta hand om och bör inte ta om det som AW gärna kallar livskriser på egen hand om man överhuvudtaget ser till barnets anknytning. Så små barn har inga utvecklade försvar och vet inte att det är "du" som är dammsugarljudet utanför. Du kan likaväl vara i en tvättstuga längre bort som att upprepa samma fras från ditt sovrum gång på gång, göra husljud eller slå på hög musik för att överösta barnets skrik. Barnet får inte sina verkliga behov tillfredsställda oavsett.  Ni kallar spädbarn skrik för frågor som ska ges de rätta svaren och så tokigt är det väl egentligen inte om det hade handlat om att tillfredsställa barnet egentliga behov där och då men det gör det ju inte här.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

En av favoriterna på AW forum som man länkar till gång på gång när det gäller vargtimmesuppvak;
    1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&highlight=#90119

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Amma efter schema. Runt en månad ska det första nattmålet bort, vid 2 månader det andra. Förvåningen är större än hungern när barnet skriker..

Nu är vi tydligen inne på standardmodellen, som är mycket mer än ett schema. Den som vill veta mer rekommenderas att läsa Barnaboken. Standardmodellen är alltså inte en del av SHN. Jag påminner igen om Barnabokens förord: "Du behåller det du kan använda. Du förkastar det du inte vill ha."

Om standardmodellen kan man bland annat läsa följande (s 88): 

Ja, tråden handlade som sagt om råd som AW ger och har gett och inte enbart SHN. Oavsett vad AW säger i förordet till barnaboken står hon bakom något som kallas trenätterskuren:
    "Trenätterskuren:

Avvakta några nätter kring månadsskiftet och se om barnet visar tendenser till att sova över. Om inte, bestäm en natt då nattmålet ska bort. Bestäm det på morgonen - så att dagen verkligen blir fullmatad, i ordets rätta bemärkelse!

Lägg den lilla att sova i vagn för natten. När hon så vaknar och skriker på mat, sätt igång och vagna. Säg ingenting och undvik att röra vid barnet.

Dra med både långa och snabba, stadiga tag, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Hela din arms fulla längd ska nyttjas när du skjuter armen ifrån dig och tempot vara snabbt. Det är alltså inte fråga om några små snåla, försiktiga, gulliga rörelser (då kan du få stå där hela natten. Barnet tycker det är underbart! Men vi vill att den lilla älsklingen ska få korn på sin förmåga att sova och somna om själv). Skriker barnet rejält, får du också ta i rejält. En ordentlig knyck ska påbörja varje drag, ungefär som om du högg vagnen i sista sekunden för att hindra den från att trilla nerför ett stup.

Det tar en stund innan barnet somnar om, eftersom det aldrig hänt förut i hela långa lilla livet att man inte fått mat så fort man bett om det. Förvåningen är större än hungern. Dra på stadigt, rytmiskt! Framhärda. Det skär i hjärtat på dig, men betänk att det spädbarn som inte av sig självt sover över vid månadsskarven sällan gör det senare heller. Nattklubben sträcks ut i det oändliga, därför att barnet kommer att fortsätta att vänta på din hjälp.

Efter ca tjugo minuter, så här allra första gången, sover den lilla igen. Då har du slutat dra vagnen strax innan, dvs så fort den lilla tystnat och blivit stilla. Sluta mjukt, med några små, snabba skakningar i handtaget.

Första natten får du gå upp och dra minst två, antagligen tre gånger. Andra natten får du dra vagnen mist en, antagligen två gånger. Tredje natten får du dra en gång. Eller ingen. Sedan sänker sig friden."

www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/verktygsladan-standardmodellen-sammanfattning

Detta är så fruktansvärt och om jag skulle börja utveckla skulle det ta lång tid och det är sent. Jag gör det gärna en annan gång. Det jag ville visa på idag var att jag inte far med osanningar.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Litet My skrev 2013-02-04 00:47:48 följande:
    Att ADHD bara är ett påhitt från läkare som vill tjäna pengar på medicin och att det handlar om bättre uppfostran, och harn man ett barn med ADHD och läkaren börjar prata om medicinering skall man ta barnet och gå därifrån.

Spädbarn kan lära sig att kräkas för att få uppmärksamhet, vilket inte skall uppmuntras
    I TS skev jag att andra fick lägga till så jag tänka posta dessa inlägg nu. Vad har du eller någon annan att säga om det ovan?
    Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..