• Anonym

Hjälp mig återfå hoppet efter upprepade missfall!!

Har nu genomgått tre missfall och är med om ett väldigt utdraget utomkvedshavandeskap just nu. Var hos kk och fick en spruta som ska ta död på det som finns kvar och som de inte hittar. Medan jag var där pratade vi om mina misslyckanden och läkaren påpekade att fyra gånger så här är inte otur utan att någonting var definitivt fel. Frågan är om det är något man kan göra något åt eller inte. Sedan började hon prata om adoption, och där tappade jag allt hopp. Blev så ledsen och slet med att hålla tillbaka tårarna. Det var som att hon sa till mig att det är kört, börja planera för alternativen. Är så ledsen nu. Allt känns hopplöst.

Snälla!! finns det någon där ute med upprepade missfall som lyckats få barn till slut. Jag behöver hopp!!

• Svar på tråden Hjälp mig återfå hoppet efter upprepade missfall!!
  • Pimpinellan

Tyvärr har inte vi lyckats,men jag vet många andra som gjort det. Har ni inte ens fått göra en missfallsutredning? Det ska ju göras efter tre m.f för då är det oftast nåt fel hos kvinnan som gör att man får upprepade m.f. Och det finns hjälp att få! Glad Levaxin,Trombyl,Progesteron,Fragmin,Folacin,Innohep och Prednisolon är de vanligaste,men det finns starkare doningar också. D- och e-vitamin kan också hjälpa. Ge dig inte förrän ni fått hjälp!

• Anonym (jossan)

En rätt så ny studie pekade på att kvinnor som får många missfall är "överfertila" och blir med barn och låter embryon som egentligen inte är livsdugliga utvecklas. Andra kvinnor blir inte gravida, men missfallskvinnorna låter sådana embryon "slå rot".

Jag har haft två missfall och är gravid för tredje gången nu (så håll tummarna!) och jag tror att det är så för mig. Jag har blivit gravid på en gång vid de enstaka oskyddade samlag jag haft flera dagar före ägglossning.

Såå, du kan mycket väl vara superfertil! Det finns flera bra trådar om vad man bör utreda om man får upprepade missfall, men de flesta som får många missfall får barn till slut. Det vittnar faktiskt trådarna här på FL om.

När har du fått dina missfall? Har du haft något MA?

Kram 

• Anonym
    Anonym (jossan) skrev 2013-01-30 00:42:54 följande:
    En rätt så ny studie pekade på att kvinnor som får många missfall är "överfertila" och blir med barn och låter embryon som egentligen inte är livsdugliga utvecklas. Andra kvinnor blir inte gravida, men missfallskvinnorna låter sådana embryon "slå rot".

Jag har haft två missfall och är gravid för tredje gången nu (så håll tummarna!) och jag tror att det är så för mig. Jag har blivit gravid på en gång vid de enstaka oskyddade samlag jag haft flera dagar före ägglossning.

Såå, du kan mycket väl vara superfertil! Det finns flera bra trådar om vad man bör utreda om man får upprepade missfall, men de flesta som får många missfall får barn till slut. Det vittnar faktiskt trådarna här på FL om.

När har du fått dina missfall? Har du haft något MA?

Kram 
    Ja undra om det kan vara så. Jag blir ju väldigt lätt gravid ändå. Typ nästan var tredje månad kan man säga. Jag har fått alla missfallen i v 5-6 (vilken är tur om man nu måste få missfall så de inte hinner gå längre) Nää inget MA men jag vet nog inte helt och hållet vad det är för något. Tre missfall och ett utomkveds är jag uppe i hittills.

Jag håller alla tummar jag har. Det är din tur nu!!

Kram
  • Anonym (jossan)
    Anonym skrev 2013-02-01 17:49:34 följande:
    Ja undra om det kan vara så. Jag blir ju väldigt lätt gravid ändå. Typ nästan var tredje månad kan man säga. Jag har fått alla missfallen i v 5-6 (vilken är tur om man nu måste få missfall så de inte hinner gå längre) Nää inget MA men jag vet nog inte helt och hållet vad det är för något. Tre missfall och ett utomkveds är jag uppe i hittills.

Jag håller alla tummar jag har. Det är din tur nu!!

Kram  
    Ok, ja det är ju bra eller vad man skall säga, det låter ju som "överfertilitet". För genomsnittskvinnan är chansen 20% att bli gravid när man har ägglossning, för dig verkar den vara 100%Skrattande

Har du gjort någon utredning? Vad jag har förstått så ger den oftast inte så mycket, men jag har sett i flera trådar här att folk har ätit progesteron eller acetylsalicylsyra, typ Trombyl 75mg och det har gått bra då.
    Kanske värt att prova, men du skall nog byta läkare då...

Hur upptäckte du utomkveds, var det som ett missfall? Har du fått behålla äggstocken?
    (Sorry jag är frågvis, men man blir ju minst sagt nojig och måste veta allt.) 
  • Anonym
    Anonym (jossan) skrev 2013-02-02 09:44:55 följande:
    Ok, ja det är ju bra eller vad man skall säga, det låter ju som "överfertilitet". För genomsnittskvinnan är chansen 20% att bli gravid när man har ägglossning, för dig verkar den vara 100%Skrattande

Har du gjort någon utredning? Vad jag har förstått så ger den oftast inte så mycket, men jag har sett i flera trådar här att folk har ätit progesteron eller acetylsalicylsyra, typ Trombyl 75mg och det har gått bra då.
    Kanske värt att prova, men du skall nog byta läkare då...

Hur upptäckte du utomkveds, var det som ett missfall? Har du fått behålla äggstocken?
    (Sorry jag är frågvis, men man blir ju minst sagt nojig och måste veta allt.) 
    Ja de låter som nog som de. Vi har inte hunnit prova något. Vi började utredningen i september, lämnat prover men inte fått veta mer, trots att jag ring och bett om återkoppling flera gånger. De här är ju liksom viktigt för oss, de verkar dom inte riktigt förstå.

Jo jag trodde att det var ett missfall, men på kk såg det inga rester på undersökningen så jag fick ta prover och hvg-nivån i blodet bara ökar, fast den borde dala. I torsdags hade den nästan fördubblas. Trots att jag tagit en spruta med cellgifter. Så jag väntar på att få ont när som helst. Ska ta nya prover imorgon. Det blev en riktigt lång följetång. Har hållit på i snart fyra veckor. Missar mycket på jobbet, men de kan jag inte göra något åt tyvärr.

Hoppas på att få riktig hjälp nu.

Ingen fara fråga på du bara :)
  • Anonym (jossan)
    Anonym skrev 2013-02-03 18:36:28 följande:
    Ja de låter som nog som de. Vi har inte hunnit prova något. Vi började utredningen i september, lämnat prover men inte fått veta mer, trots att jag ring och bett om återkoppling flera gånger. De här är ju liksom viktigt för oss, de verkar dom inte riktigt förstå.

Jo jag trodde att det var ett missfall, men på kk såg det inga rester på undersökningen så jag fick ta prover och hvg-nivån i blodet bara ökar, fast den borde dala. I torsdags hade den nästan fördubblas. Trots att jag tagit en spruta med cellgifter. Så jag väntar på att få ont när som helst. Ska ta nya prover imorgon. Det blev en riktigt lång följetång. Har hållit på i snart fyra veckor. Missar mycket på jobbet, men de kan jag inte göra något åt tyvärr.

Hoppas på att få riktig hjälp nu.

Ingen fara fråga på du bara :)
    Stackare! Jag vet hur det känns och bara vänta ut det.

Jag hade ett MA som höll på i tre veckor och som slutade i skrapning.  Det värsta jag varit med om. Kroppen var helt slut efteråt i flera månader. 

Hoppas allt går bra nu och uppdatera!

Kram 
  • 012345

Hej! Jag är i exakt samma situation som dig, exakt! Den enda skillnaden är att de fick ta min äggledare så jag är orolig för min fertilitet nu! Har oxå haft ett missfall i vecka 15, fick föda ut den, och två vanliga missfall. Jag har gjort en utredning och min läkare tror dock jag bara har otur eftersom det är så olika missfall! Får ju hoppas på det, jag ger inte upp och jag ska inte adoptera! Jag kommer få barn, ganska övertygad om det, kommer bara ta lite längre tid än genomsnittet!

• Anonym (GM)

Har själv haft två missfall och fick efter det andra höra att jag och maken nog inte passade ihop genetiskt, vilket var väldigt knäckande när man kände sig som en disktrasa redan. Så onödigt att säga så och även det de sa till er. Tredje graviditeten var 9 månaders helvete, men till sist fick vi vår efterlängtade dotter. Använde både Trombyl (blodförtunnande) och Progesteron för att öka på chanserna den gången, men om det var det eller bara tur det vet vi ju inte.

Det sorgliga är att jag hört talas om dem som haft många många missfall innan de får ett barn, så tyvärr verkar vi som drabbas ofta råka ut för det fler gånger. Kan stämma det där med att man är överfertil och därför även behåller de "sjuka" fostren ett tag. Hade själv lätt att bli gravid också nämligen.

• 012345

Hej Anonym GM

Ja det är verkligen så, vi som drabbas drabbas om och om igen innan det går vägen och andra går det bara vägen direkt om och om igen. Tycker det är så jäkla orättvist. Hur fan kan de säga att ni inte passar ihopa genetiskt? Det har dom väl ingen susning om om de inte gör extremt många tester! Fy fan vilka as folk är och vilken dålig sjukvård vi har i Sverige! Man får verkligen kämpa för att komma till någon bra idag

• Anonym (GM)

012345: Ja det var så hemskt när man redan var förkrossad. Min man har varit underbar hela tiden, men det var ändå en del av mig då som tänkte att "Nu kommer han säkert att lämna mig för någon som KAN ge honom barn." Förlorade en bit av mig själv där tror jag, för även om vi idag har en underbar dotter, så känner jag ofta sorg över det som hände. Detta att vänta barn som ska vara en spännande och rolig tid, blev istället en tid av skräck och ångest. Tyvärr innebär missfall ofta skuldkänslor fast man gjort allt för att barnet i magen ska må bra och i den situationen behöver man stöd, inte såna där plumpa kommentarer.

Svar på tråden Hjälp mig återfå hoppet efter upprepade missfall!!