• Kinley

Vid vilken ålder "brukar" man sluta "natta" sina barn?

Min sambo har två barn från ett tidigare förhållande som är 8 och 6½ år som han "nattar" allt från tio minuter upp till en halvtimma varje kväll, är de för stora för de eller när brukar man kunna bara kunna säga godnatt och att de senare går och lägger sig själva?
    Vi har en dotter tillsammans på två år som jag lägger ca 8 av 10 ggr som vi bara lägger ner i sängen med vällingflaskan, säger godnatt, släcker lampan och går ut.

• Svar på tråden Vid vilken ålder "brukar" man sluta "natta" sina barn?
  • MalinEddie
    ummabdilleh skrev 2013-01-25 21:03:57 följande:

undrar jag med
    Ja, det skulle vara intressant att veta då jag tycker att det är en viss skillnad. Vi läser, pratar och myser med våra barn varje kväll som en del av vår nattning men de somnar utan oss närvarande.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Flickan och kråkan

Jag kommer inte riktigt ihåg när jag själv inte blev nattad längre, men bra mycket äldre än 8 år var jag i alla fall. Minnen av mycket högläsning...från både mammas och pappas sida som min storasyster . varma minnen . I tonåren vet jag att jag somnade själv, men kommer inte riktigt ihåg "gränsen" så att säga. Har själv en 5-åring och snart 4-åring som nattas tills de somnar. Mysig stund som det känns avlägset att "ta bort".

• Jul

Nu frågade ts iofs inte om det var okej med välling efter tandborstning vid läggning. Vilket det för övrigt är enligt tandläkaren jag träffade med sonen förra veckan.

~*rabiat*~
  • ummabdilleh
    MalinEddie skrev 2013-01-25 21:21:15 följande:
    Ja, det skulle vara intressant att veta då jag tycker att det är en viss skillnad. Vi läser, pratar och myser med våra barn varje kväll som en del av vår nattning men de somnar utan oss närvarande.
    den typen av nattning tycker jag ar bra som ni gor.) det ar mysigt for barnen att prata lasa sagor och sant, sen i en viss alder kan de absolut somna utan man ar dar, fast man fortsatter ga in och prata med dom m.m
  • tahira
    MalinEddie skrev 2013-01-25 20:40:05 följande:
    Är "natta" samma sak som att vara närvarande när barnet somnar? Att vara tvungen att ligga/sitta bredvid för att barnet ska somna tryggt?
    Inte för mig. För mig är natta att komma in, prata lite om dagen, säga godnatt och beroende på ålder läsa och rätta till täcket och så vidare. Det är så vi gör med vår sjuåring. Men han somnar sedan efter att vi gått ut, ibland ligger han och läser en stund också.

Min mamma slutade natta mig kanske när jag var runt 12. Men då innebar nattningen att hon kom in och satte sig på sängkanten och vi pratade igenom olika saker, hur dagen varit, om det var något särkilt som hänt, osv. Det var en mysig och trevlig stund.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • XcsM
    tahira skrev 2013-01-25 21:26:16 följande:
    Inte för mig. För mig är natta att komma in, prata lite om dagen, säga godnatt och beroende på ålder läsa och rätta till täcket och så vidare. Det är så vi gör med vår sjuåring. Men han somnar sedan efter att vi gått ut, ibland ligger han och läser en stund också.

Min mamma slutade natta mig kanske när jag var runt 12. Men då innebar nattningen att hon kom in och satte sig på sängkanten och vi pratade igenom olika saker, hur dagen varit, om det var något särkilt som hänt, osv. Det var en mysig och trevlig stund.
  • Flickan och kråkan
    tahira skrev 2013-01-25 21:26:16 följande:

Slutade hon med det när du fyllt 12?
  • FruHemlig

Säger gonatt till min 8åring och går ut, han brukar alltid bläddra i bok innan han somnar, Min snart 4åring ligger jag bredvid och nattar, vi båda tycker om de, de är mysigt och gör vi de inte går han upp hela tiden.
    Bebisen nattas med i famnen 

• MalinEddie
    ummabdilleh skrev 2013-01-25 21:23:30 följande:
    den typen av nattning tycker jag ar bra som ni gor.) det ar mysigt for barnen att prata lasa sagor och sant, sen i en viss alder kan de absolut somna utan man ar dar, fast man fortsatter ga in och prata med dom m.m
    För oss passar det bra. De har inget behov av att vi ska ligga/sitta bredvid eller vara närvarande på annat sätt i deras rum när de är redo att sova. Den biten fixar de själv. Vill de något ropar de givetvis eller kommer upp. De är 4 och 5 år men så här har vi haft det i några år nu. Stunden innan de är redo att somna viktig för oss alla med bokläsning, prat och mys och jag hoppas vi får hålla på ett tag tillGlad
    Avskyr CIO-metoder.
  • Kinley

Med nattning så menade jag inte att man stannar tills att barnet sover men de kanske inte kallas att natta då.

Sen så tycker jag att de är jättetråkigt när inte alla kan hålla sig till frågan utan att vissa måste älta i om att låta en tvååring somna med välling eller inte! Jag beskrev hur vi gör när vi lägger henne och tog då med att hon äter välling då för att få en jämförelse med hur min sambo gör med sina barn sen tidigare.

Svar på tråden Vid vilken ålder "brukar" man sluta "natta" sina barn?