• Kinley

Vid vilken ålder "brukar" man sluta "natta" sina barn?

Min sambo har två barn från ett tidigare förhållande som är 8 och 6½ år som han "nattar" allt från tio minuter upp till en halvtimma varje kväll, är de för stora för de eller när brukar man kunna bara kunna säga godnatt och att de senare går och lägger sig själva?
    Vi har en dotter tillsammans på två år som jag lägger ca 8 av 10 ggr som vi bara lägger ner i sängen med vällingflaskan, säger godnatt, släcker lampan och går ut.

• Svar på tråden Vid vilken ålder "brukar" man sluta "natta" sina barn?
  • Lillaplupp

När man ska sluta? Aldrig? När jag bodde hemma gjorde jag mig i ordning, sa godnatt till min bror och syster och pappa, mamma sa "jag kommer in sen" (la mig oftast med datorn eller en bok). Efter 30 min kom hon till mig, vi småpratade, kramades och sa godnatt :)

• flysan88
    Tow2Mater skrev 2013-01-25 20:43:45 följande:
    'Borde' inte en 2-åring borsta tänderna efter att ha druckit vällingen....?

Det här har ingenting med TS fråga att göra, men jag måste bara inflika att: Jo.
    Jag minns när jag deltog i en föräldragrupp med mitt första barn och vi fick besök av en tandläkare som informerade om tandborstning, delade ut lite material osv. Hon berättade även om en 3-årig pojke som kom till henne på sitt första besök och tänderna var i fruktansvärt dåligt skick! Efter att ha diskuterat med föräldrarna, kom det fram att pojken alltid somnade med vällingflaskan i munnen... Sant eller ej, det ligger alltid i mitt bakhuvud!
  • spuff

Vi läser för vår snart femåriga dotter varje kväll, det är inte för att hon ska somna utan för att få läsa, prata och varva ner. Särskilt när man jobbar och inte träffar barnen förrän till middagen känns det viktigt och mysigt. Vi har aldrig testat om hon kan somna själv, det lär komma en dag då vi inte får "natta" längre för henne ;).

Lillasyster, drygt 1,5 år, tar en macka och lite mjölk, borstar tänderna, sen sjunger vi och ligger och gosar och klappar tills hon somnar. Ibland läser vi bok innan.

• don Quijote

Läser i allafall 9 kvällar av 10 tillsammans med 10-åringen, alltså vi läser varannan sida och småpratar, allt mellan 10 min och en halvtimme. Så länge jag får tänker jag fortsätta, fy så sorgligt när det inte är önskvärt längre : (

• don Quijote

Men antar att frågan gäller ligga hos barn tills de somnat, det är ju en annan sak än att umgås en stund innan man lägger sig. Det slutade jag med i 2-årsåldern med första barnet och redan som bebis med nummer två.

• Tvåbarnsmamman81

Jag tycker att det är superviktigt med en positiv och mysig nattning för barn. Både för att det stärker relationen, det känns bra för både barnet och föräldern (särskilt om dagen varit tuff kanske) och dessutom kan man ha så fina rutiner som kommer belöna sig i framtiden.

Vi läser alltid för våra barn på kvällen. Vi har ett barn på 4 år och ett på 9 år. Vi började läsa saga på kvällen när de var 2 år gamla. (Sedan läser vi mycket för dom annars också när de vill fast det är mest 4 åringen som ber om det).

Högläsning är något som föräldrar gör allt mer sällan och tyvärr har det visat negativt på svenska barns läsförståelse. Genom högläsningen hjälper vi våra barn att få läslust, läsförståelse och även meningsuppbyggnad och hur man skriver en berättelse osv. Arbetar man heltid är det sällan man har tid för sånt före nattningen!

Så jag tycker absolut inte att din sambos barn är för stora för nattning  Jag tycker även personligen att er 2-åring bör sluta nattas med en vällingflaska men det är en helt annat historia        

• XcsM

Mina föräldrar sjöng alltid samma sång för mig när jag skulle sova. En norsk folkvisa. 
    De började när jag föddes och sjöng nog ända fram till jag var en 12-13 år. Men de sista åren var det jag som bad dem om det. Kunde komma och säga "Nu har jag borstat tänderna, kan vi sjunga nu?"
    Så kör på så länge ni vill/så länge barnen vill..? Såhär i efterhand är jag jätteglad över att mina föräldrar tog sig den tiden varje gång jag ville.

• Tvåbarnsmamman81
    don Quijote skrev 2013-01-25 21:11:47 följande:
    Läser i allafall 9 kvällar av 10 tillsammans med 10-åringen, alltså vi läser varannan sida och småpratar, allt mellan 10 min och en halvtimme. Så länge jag får tänker jag fortsätta, fy så sorgligt när det inte är önskvärt längre : (
  • Thotis90
    Thotis90 skrev 2013-01-25 21:17:27 följande:
    Jag minns inte hur det var när vi var små, men jag tror att mina föräldrar slutade natta oss när vi började skolan (6-7 års ålder).
    Med natta menar jag att de slutade följa med in på rummet och säga godnatt. De sade godnatt innan vi gick uppför trappan till övervåningen, där våra rum låg.
Svar på tråden Vid vilken ålder "brukar" man sluta "natta" sina barn?