• Kinley

Vid vilken ålder "brukar" man sluta "natta" sina barn?

Min sambo har två barn från ett tidigare förhållande som är 8 och 6½ år som han "nattar" allt från tio minuter upp till en halvtimma varje kväll, är de för stora för de eller när brukar man kunna bara kunna säga godnatt och att de senare går och lägger sig själva?
    Vi har en dotter tillsammans på två år som jag lägger ca 8 av 10 ggr som vi bara lägger ner i sängen med vällingflaskan, säger godnatt, släcker lampan och går ut.

• Svar på tråden Vid vilken ålder "brukar" man sluta "natta" sina barn?
  • Jul

De kan säkert lägga sig själva. Men såvida inte din sambo hatar varje sekund av läggningen så finns det ingen anledning att sluta. Det är en värdefull stund som gör mycket för relationen.

~*rabiat*~
  • godisrottan

Jag har inga barn själv, men jag vet att mamma och pappa nattade oss länge.. varje natt så la sig jag, min syster och en av föräldrarna i någon av våra sängar och läste. Jag kan tänka mig att vi var 10-12 år innan de började dra ner på det. Efter det blev det lite då och då, när vi behövde tanka lite mer närhet eller hade något speciellt att prata om. Självklart kunde vi då när vi var äldre somna utan att mamma och pappa nattade oss.. men vi tyckte allihoppa att den mysstunden var en viktig och mysig stund på dagen.

• saaa

Min bonusdotter är snart 13 och vi "nattar" henne fortfarande. Hon kryper in i sängen och vi kommer in en och en och säger godnatt, och kanske småpratar lite en stund. Inget fel med det, tycker att det är en värdefull och mysig stund. :)

• Isnogood

Sonen gör sig i ordning själv, lägger sig o sen kommer jag in o säger god natt.
    -Som tidigare sagts, så tycker även vi (sonen o jag) att detta är en mysig stund, en liten kvällsstund med värme o möjlighet till lite småprat innan det är dags att släcka ner o sova.
    -När han är för gammal för det..?
    -Den dagen han ropar "godnatt" o inte "när kommer du upp" 

Ah, han är 11 år (bor vv-boende, kanske spelar in, kanske inte...)      

I live on the dark side...the devil is my confederate
  • MalinEddie

Är "natta" samma sak som att vara närvarande när barnet somnar? Att vara tvungen att ligga/sitta bredvid för att barnet ska somna tryggt?

Avskyr CIO-metoder.
  • Tow2Mater

'Borde' inte en 2-åring borsta tänderna efter att ha druckit vällingen....?

• I969

Vi har läst tillsammans med vår 13-åring fram till för något år sedan, nu läser han bara själv. Lägga sig kan han så klart själv men han tycker att det är SÅ mysigt när vi följer med in, snackar lite, drar ned gardinen och annat mest för att ha ett alibi för att ge en puss och säga godnatt älskling <3 Max 5 minuter nu, men fram till för något år sedan ca en halvtimme. Jag har alltid tyckt det är en mysig stund. Vår 3,5-åring läser vi för och gosar med en stund, tar kanske också nån halvtimme allt som allt, sen "läser" han lite själv, släcker och somnar.

• Natulcien

Att natta barn är väl inget konstigt. Bara en mysig stund.
    Däremot skulle jag aldrig lägga en 2-åring med nappflaska. Det är väl en dålig vana (inte minst för tänderna) om inte annat...

• ummabdilleh
    MalinEddie skrev 2013-01-25 20:40:05 följande:
    Är "natta" samma sak som att vara närvarande när barnet somnar? Att vara tvungen att ligga/sitta bredvid för att barnet ska somna tryggt?

undrar jag med
  • ummabdilleh
    Natulcien skrev 2013-01-25 21:02:14 följande:
    Att natta barn är väl inget konstigt. Bara en mysig stund.
    Däremot skulle jag aldrig lägga en 2-åring med nappflaska. Det är väl en dålig vana (inte minst för tänderna) om inte annat...

kanner tyvarr de som har 6 och 8 aringar som fortforande dricker valling hela natterna..man kan undra om det ar bra for tanderna och aven allmant
Svar på tråden Vid vilken ålder "brukar" man sluta "natta" sina barn?