• Anonym

Är det rätt att begära in pengar av sina barn, för uppväxten?

Lever med en yngre kille på 23.
    Hans pappa begär 50 000 av honom för saker han har fått under uppväxten, utlägg hans pappa har gjort för hjälp med olika saker, hobbies etc..
    Killen har redan betalt sin pappa en del av detta belopp och är nu arbetslös, ändå begär pappan in resterande belopp på 13 000. Mamman verkar inte orka ta diskussionen och föräldrarna är separerade.'

Kan man verkligen göra såhär som förälder? Jag har aldrig hört nåt liknande.
    Dvs att man gör sina barn skuldsatta för utgifter under deras uppväxtår...
    Jag tycker det är horribelt.

Han har ingen inkomst, ingen egen lägenhet och har i princip inte fått hjälp med någonting 

• Svar på tråden Är det rätt att begära in pengar av sina barn, för uppväxten?
  • Anonym (nix)

oj, ursäkta alla stavfel. Såg det nu

• Lian Kesko

Ja det är väl mellan sonen och pappan. Men skulle min farsa frågat mig om han kunde få pengar för saker han lagt ut på mig hade jag bett han dra åt helvete.

• Anonym (Wildrat)

Den där pappan är en idiot och din kille ska inte betala ett öre till.

• KaSaM

Nej, pappan verkar inte vara vid sina sinnens fulla bruk, killen ska inte betala något mer, det har han ingen skyldighet till då föräldrar är försörjningsskyldiga under uppväxten.

• Hemlig123

Killen kom ju jävligt billigt undan.

Det sägs ju att ett barn från 0-18år kostar 1 miljon så..

• oOMayaOo

TS, varför har din kille gett pappan pengar? Tycker han att pappan har rätt?

• Anonym

Föräldrar har försörjningsansvar för sina barn vilket innebär att de utlägg man har för sina barn aldrig kan ses som något lån. Dessutom kan minderåriga inte ingå i några avtal så även om han och pappan skulle kommit överens om någonting så är den överenskommelsen inte vatten värd. Både rent moraliskt och juridiskt har pappan inget att hämta hos sonen och jag hoppas att han inte ger sin pappa en krona till.

• Anonym

om det vore så att pappan hadde tagit ut ett lån åt sin son så vore det en sak,men då det nu är en helt annan sak det handlar om så är det vidrigt. man ska aldrig begära pengar av sina barn!(såvida inte ovanstående gäller eller att barnet bor hemma)

• Ollibolli

Fy vilket vidrigt beteende. Så där gör man inte. Ungefär som att ens barn ska be om ursäkt och betala för att de blivit födda...

• Lisa 590

Låter som ett relationsproblem mera än ett ekonomiskt problem.

Han skall inte betal sin pappa för  sådant han fått under sin uppväxt.

Vad ligger bakom, tror du, TS?

Svar på tråden Är det rätt att begära in pengar av sina barn, för uppväxten?