• Anonym

Är det rätt att begära in pengar av sina barn, för uppväxten?

Lever med en yngre kille på 23.
    Hans pappa begär 50 000 av honom för saker han har fått under uppväxten, utlägg hans pappa har gjort för hjälp med olika saker, hobbies etc..
    Killen har redan betalt sin pappa en del av detta belopp och är nu arbetslös, ändå begär pappan in resterande belopp på 13 000. Mamman verkar inte orka ta diskussionen och föräldrarna är separerade.'

Kan man verkligen göra såhär som förälder? Jag har aldrig hört nåt liknande.
    Dvs att man gör sina barn skuldsatta för utgifter under deras uppväxtår...
    Jag tycker det är horribelt.

Han har ingen inkomst, ingen egen lägenhet och har i princip inte fått hjälp med någonting 

• Svar på tråden Är det rätt att begära in pengar av sina barn, för uppväxten?
  • LinneaJosie

Jag tvivlar på att det finns någon juridisk grund i sådana krav. Moraliskt är det helt klart idiotiskt. Föräldrar har försörjningsplikt gentemot sina barn. Vill man inte betala mobil åt dem så köper man ingen mobil. Herregud vilket ärkepucko.

• Mercurialis
    Pippilångstrump skrev 2013-01-25 11:21:10 följande:
    M: när din 17-18-19-20 åring återigen vill ha senaste mobilen
    Och du säger. Ok, men du får bara låna pengar till den.

Hålla i domstol? Säkert inte! (om han var under 18 alltså. Vilket inte ens står i TS)
    Det står i trådstarten att det handlar om saker den här killen har fått under uppväxten. Jag tolkar att det innebär att han var under 18 men jag kan ju ha fel.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • YummyMami

Mina barn var dyra under uppväxten men jag såg det som en investering! Idag vadar jag i pengar tack vare effektiva räntan på 100%! Varje månad får de belata mig 5000var! Inge jobba, bara slappa!
    så fantastisk trög ibland!, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • sextiotalist

Enkelt svar på frågan
    Nej, som förälder har man försörjningsplikt.

Ts, du kan säga åt din kille att han få säga till sin pappa att om han vill ha resten, så får han stämma sin son på pengarna   

• Försök inte

Nej, nej, nej. Han ska inte betala ett öre. Vilken vidrig pappa och varför har han betalt öht?

• Anonym
    YummyMami skrev 2013-01-25 11:31:27 följande:
    Mina barn var dyra under uppväxten men jag såg det som en investering! Idag vadar jag i pengar tack vare effektiva räntan på 100%! Varje månad får de belata mig 5000var! Inge jobba, bara slappa!
    Endollarssedlar. Inte mycket pengar i den högen ;)
  • Birgitta2
    Pippilångstrump skrev 2013-01-25 11:13:20 följande:
    Vad har han skuld på? Boende och mat? Nej.

Dator, tv, mobil etc - JA!!!

Men vad har mamman med saken att göra?
    Nej! Det man köper till sitt minderåriga barn är inga lån! Så länge barnet är omyndigt har föräldrar skyldighet att försörja sina barn. Inget barn är återbetalningsskyldigt för de saker man fått under sin uppväxt. Helt befängt. Jag satte min son i privatskola. Den kostade 200 000 kr för tre år. Skall min son betala tillbaka det? Galet.
  • Anonym (nix)

Pappan har någon form av störning och jag tycker verkligen synd om din kille. Det kan inte vara lätt att ha en pappa som göra så mot sin son.

Pappan har ingen som helst rätt. Tvärtom skulle din kille antagligen kunna stämma sin pappa för att få tillbaka de pengar han redan gett honom. Jag skulle hota med det nästa gång pappan kommer och vill ha mer pengar, men jag förstår om han har svårt att göra det. Det är antagligen inte förstå gången pappan kommer med knäppa krav eller gör taskiga saker man man misstänka?

Men om han kan och orkar har han sannolikt rätt att få tillbaka de pengar han redan betalat till pappan som sagt.    

Svar på tråden Är det rätt att begära in pengar av sina barn, för uppväxten?