• Anonym

Är det rätt att begära in pengar av sina barn, för uppväxten?

Lever med en yngre kille på 23.
    Hans pappa begär 50 000 av honom för saker han har fått under uppväxten, utlägg hans pappa har gjort för hjälp med olika saker, hobbies etc..
    Killen har redan betalt sin pappa en del av detta belopp och är nu arbetslös, ändå begär pappan in resterande belopp på 13 000. Mamman verkar inte orka ta diskussionen och föräldrarna är separerade.'

Kan man verkligen göra såhär som förälder? Jag har aldrig hört nåt liknande.
    Dvs att man gör sina barn skuldsatta för utgifter under deras uppväxtår...
    Jag tycker det är horribelt.

Han har ingen inkomst, ingen egen lägenhet och har i princip inte fått hjälp med någonting 

• Svar på tråden Är det rätt att begära in pengar av sina barn, för uppväxten?
  • Anonym

Låter taget ur en film, haha fy fan vad sjukt. Jag hade kollat upp mina rättigheter med någon advokat innan jag hade gett ett endaste öre! Låter konstigt att kunna göra så? Får man ens göra så?

• Anonym

Tycker det låter helt aburt, och jag skulle aldrig göra så! Möjligen (även om jag ff aldrig skulle göra så) om de redan under tonåren varit överens om det. Typ "jag vill ha en ny mobil". "Jaha, du kan få den, men du kommer få betala av den när du är vuxen och har en inkomst..." Vad kan pappan göra om sonen vägrar - vända sig till KF och driva in skulden. Vore roligt att se bevisningen där, och vad KF säger...

• Anonym
    YummyMami skrev 2013-01-25 11:31:27 följande:
    Mina barn var dyra under uppväxten men jag såg det som en investering! Idag vadar jag i pengar tack vare effektiva räntan på 100%! Varje månad får de belata mig 5000var! Inge jobba, bara slappa!
    Endollarssedlar. Inte mycket pengar i den högen ;)
  • Anonym

Föräldrar har försörjningsansvar för sina barn vilket innebär att de utlägg man har för sina barn aldrig kan ses som något lån. Dessutom kan minderåriga inte ingå i några avtal så även om han och pappan skulle kommit överens om någonting så är den överenskommelsen inte vatten värd. Både rent moraliskt och juridiskt har pappan inget att hämta hos sonen och jag hoppas att han inte ger sin pappa en krona till.

• Anonym

om det vore så att pappan hadde tagit ut ett lån åt sin son så vore det en sak,men då det nu är en helt annan sak det handlar om så är det vidrigt. man ska aldrig begära pengar av sina barn!(såvida inte ovanstående gäller eller att barnet bor hemma)

• Anonym
    Lisa 590 skrev 2013-01-26 22:44:14 följande:
    Låter som ett relationsproblem mera än ett ekonomiskt problem.

Han skall inte betal sin pappa för  sådant han fått under sin uppväxt.

Vad ligger bakom, tror du, TS?
    Snålhet från pappans sida, tror jag ligger bakom.
    Skilsmässa och att han inte orkar eller förstår att man måste stötta sina barn.

• Anonym

Min sambo är absolut inte kriminell.. ;)
    Hade han varit det så ja - då håller jag med om att han faktiskt bör ha stått för saker han ställt till med.

Han är 23.. Jag frågade vad det är han är skyldig sin pappa för och då dök det upp saker som exempelvis: "Att jag fick en moppe när jag var 16" ungefär.. Låter horribelt.
    Jag fick också en moppe, men mina föräldrar har inte begärt en krona. Jag fick ridkläder, tennislektioner, konstlektioner och hjälp med en egen lägenhet.

Har även kollat med mina vänner... även de har fått stöd till egen lägenhet och/eller - om föräldrarna inte haft resurser - åtminstone ställts i kö för att så småningom få en hyresrätt.
    Som en kompis sa: "Min pappa tycker att det är hans skyldighet att hjälpa sina barn med sånt"
    Exakt min åsikt.
    Jag frågade sambon: "Har dina föräldrar över huvudtaget tagit upp bostadsfrågan med er barn?" och fick som svar: "Nej"

I denna lågkonjunktur som pågår har de unga vuxna 19-25 svårt med jobb.. inte heller detta förstår föräldrarna eller orkar sätta in sig i.
    De väntar sig att jag ska vara någon slags "extramamma" och en stödresurs de själva inte orkat vara 

• Anonym
    Fiona M skrev 2013-01-27 13:50:12 följande:
    nej, pappan har ingen rätt att kräva pengar, varken moraliskt eller juridiskt.
    är pappan sjuk?
    Helt frisk pappa. Högt uppsatt inom sitt jobb och bor i en villa ute i en av de mest välbärgade kommunerna.
    Han har pengar så det räcker och blir över men sönerna får inte ett rött öre. 
  • Anonym
    Scream2 skrev 2013-01-25 11:15:10 följande:
    Fick hans pappa betala till sin pappa?
    Bra fråga! Det skulle man faktiskt fråga pappan
  • Anonym
    oOMayaOo skrev 2013-01-25 20:10:37 följande:
    TS, varför har din kille gett pappan pengar? Tycker han att pappan har rätt?
    Min kille är bland de "snällaste" som finns... För snäll för sitt eget bästa. Han är väldigt väluppfostrad och ifrågasätter aldrig/sällan sina föräldrar och bara förutsätter att pappan har rätt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-27 13:56:35 följande:
    Min kille är bland de "snällaste" som finns... För snäll för sitt eget bästa. Han är väldigt väluppfostrad och ifrågasätter aldrig/sällan sina föräldrar och bara förutsätter att pappan har rätt.

Dags att klippa navelsträngen till pappa kanske. Pappan är ute och cyklar med sina krav och har ingen juridisk rätt att kräva några pengar av sin son. Din kille låter sig köras med och utnyttjas av sin pappa. Läge att han blir vuxen och sätter stop för det. Seriöst. Om han inte klarar av det borde han söka upp en terapeut för att frigöra sig.
Svar på tråden Är det rätt att begära in pengar av sina barn, för uppväxten?