• Anonym

Är det rätt att begära in pengar av sina barn, för uppväxten?

Lever med en yngre kille på 23.
    Hans pappa begär 50 000 av honom för saker han har fått under uppväxten, utlägg hans pappa har gjort för hjälp med olika saker, hobbies etc..
    Killen har redan betalt sin pappa en del av detta belopp och är nu arbetslös, ändå begär pappan in resterande belopp på 13 000. Mamman verkar inte orka ta diskussionen och föräldrarna är separerade.'

Kan man verkligen göra såhär som förälder? Jag har aldrig hört nåt liknande.
    Dvs att man gör sina barn skuldsatta för utgifter under deras uppväxtår...
    Jag tycker det är horribelt.

Han har ingen inkomst, ingen egen lägenhet och har i princip inte fått hjälp med någonting 

• Svar på tråden Är det rätt att begära in pengar av sina barn, för uppväxten?
  • CMM

Jag vet inte hur det ser ut rent juridiskt, men inte fan kräver man som förälder tillbaka pengar på det viset.

Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Mercurialis

Det låter helt befängt och absurt att göra så.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Scream2

Fick hans pappa betala till sin pappa?

• Mercurialis
    Pippilångstrump skrev 2013-01-25 11:13:20 följande:
    Vad har han skuld på? Boende och mat? Nej.

Dator, tv, mobil etc - JA!!!

Men vad har mamman med saken att göra?
    Så om jag köper en mobil till min 13-årige son så är det okej att begära att han ska återbetala mig, när han har blivit vuxen?
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonym

Låter taget ur en film, haha fy fan vad sjukt. Jag hade kollat upp mina rättigheter med någon advokat innan jag hade gett ett endaste öre! Låter konstigt att kunna göra så? Får man ens göra så?

• Anonym (jurist)

Kort svar: Nej.

Som förälder har man försörjningsplikt för sina barn. Det innebär att man inte har rätt att begära tillbaka de pengarna.

Man skulle såklart kunna diskutera om det kan vara så att pappan har gett "lån" till tex teknikpylar, dyrare hobbies, resor. Det är ändå mycket tveksamt om detta skulle kunna göras gällande mot den nu vuxna sonen. Personer under 18 har inte kompetens att skuldsätta sig (eller ingå någon annan form av avtal), så förmodligen skulle avtalet om lån inte anses giltigt.

• Anonym

Tycker det låter helt aburt, och jag skulle aldrig göra så! Möjligen (även om jag ff aldrig skulle göra så) om de redan under tonåren varit överens om det. Typ "jag vill ha en ny mobil". "Jaha, du kan få den, men du kommer få betala av den när du är vuxen och har en inkomst..." Vad kan pappan göra om sonen vägrar - vända sig till KF och driva in skulden. Vore roligt att se bevisningen där, och vad KF säger...

• YummyMami
    Anonym skrev 2013-01-25 11:11:39 följande:
    Lever med en yngre kille på 23.
    Hans pappa begär 50 000 av honom för saker han har fått under uppväxten, utlägg hans pappa har gjort för hjälp med olika saker, hobbies etc..
    Killen har redan betalt sin pappa en del av detta belopp och är nu arbetslös, ändå begär pappan in resterande belopp på 13 000. Mamman verkar inte orka ta diskussionen och föräldrarna är separerade.'

Kan man verkligen göra såhär som förälder? Jag har aldrig hört nåt liknande.
    Dvs att man gör sina barn skuldsatta för utgifter under deras uppväxtår...
    Jag tycker det är horribelt.

Han har ingen inkomst, ingen egen lägenhet och har i princip inte fått hjälp med någonting 

Du kan inte mena alvar?! Nej, det är inte ok det är bara att kapa banden med pappa och polisanmäla honom för trakasierier ifall han fortsätter med kontakt och förök till att pumpa sin son på pengar!
    så fantastisk trög ibland!, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Pippilångstrump

M: när din 17-18-19-20 åring återigen vill ha senaste mobilen
    Och du säger. Ok, men du får bara låna pengar till den.

Hålla i domstol? Säkert inte! (om han var under 18 alltså. Vilket inte ens står i TS)

Svar på tråden Är det rätt att begära in pengar av sina barn, för uppväxten?