• FreddieFisk

Kan man koka vattnet i förväg?

Har precis fått min dottern och börjat ge mjölkersättning. Läste på paketet och det står att man kan blanda och förbereda flaskor att ha i kylskåp och att det bara är att ta fram, värma och ge. Och att det håller i MAX 6 timmar.

Jag tänkte först att det lät väldigt smidigt! Men jag kom på en annan sak och undrar om det går? Det står nämligen att BLANDA FÄRDIGT maten och förvara i kylskåp... Kan jag enbart koka upp en kanna vatten och bara ha vattnet där? Och när det är dax att mata, hälla upp rätt mängd vatten och blanda i pulvret och värma i mikro? För då har jag ju färdigkokt VATTEN för hela dygnet... Eller måste maten vara BLANDAD i kylskåpet? För då kan jag bara blanda färdigt någon tiimma i förväg.  

• Svar på tråden Kan man koka vattnet i förväg?
  • Sweet life

Har du egen brunn? Annars behöver du enligt riktlinjerna inte koka vattnet..

• JePaLuLi

De flesta jag känner gör så att de kokar vattnet, förvarar i en termos och blandar efter behov vid matning.

• FreddieFisk
    Sweet life skrev 2013-01-17 10:58:49 följande:
    Har du egen brunn? Annars behöver du enligt riktlinjerna inte koka vattnet..

Nej jag har inte egen brunn... Däremot är vårt vatten lite grumligt :/
    Jasså är det så? :S För det står det inget om på paketet, utan det står att man ska koka vattnet? :S  
  • Sweet life
    FreddieFisk skrev 2013-01-17 11:00:05 följande:

Nej jag har inte egen brunn... Däremot är vårt vatten lite grumligt :/
    Jasså är det så? :S För det står det inget om på paketet, utan det står att man ska koka vattnet? :S  
    Det står samma info på paketen oberoende på vilket land du bor i i världen.

I Sverige har vi så pass bra kommunalt vatten att man inte behöver koka det. Det gör dom inte ens på neonatal här där jag bor. Har man egen brunn ska man koka det första 3-6 månaderna enligt rekommendationerna.

• FreddieFisk
    JePaLuLi skrev 2013-01-17 10:59:46 följande:
    De flesta jag känner gör så att de kokar vattnet, förvarar i en termos och blandar efter behov vid matning.
    Ah, så känner ju jag att jag oxå hade velat göra... Då har man vattnet färdigt i förväg, och det är ju jättesmidigt att bara blanda vid behov :) Men det står inget om det på paketet utan det står att det ska vara färdigblandat :/
  • Sweet life

Vad ger du för fabrikat. För på min förpackning står inget om att koka vattnet..

• FreddieFisk
    Sweet life skrev 2013-01-17 11:01:55 följande:
    Vad ger du för fabrikat. För på min förpackning står inget om att koka vattnet..

Baby Semp 1 ger jag.
  • Sweet life
    FreddieFisk skrev 2013-01-17 11:03:14 följande:

Baby Semp 1 ger jag.
    Ok, på min babysemp 1 förpackning står inget om att det ska koka. Det står att man bör tillbereda det i minst 70 gradigt vatten (behövs inte heller i sverige enligt SLV och socialstyrelsen). Jag har från dag 1 vi kom hem från BB tagit kallvatten som jag spolat i kranen som när jag ska ta ett glas vatten, blandat med pulver och värmt i ca 30 sekunder..
  • Sweet life

På natten har jag vatten i flaskan, pulver i en vällingdoserare och när det är dags för mat så blandar jag ihop det då och värmer i micron..

Svar på tråden Kan man koka vattnet i förväg?