Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Kan man koka vattnet i förväg?

Har du egen brunn? Annars behöver du enligt riktlinjerna inte koka vattnet..

• Sweet life
    FreddieFisk skrev 2013-01-17 11:00:05 följande:

Nej jag har inte egen brunn... Däremot är vårt vatten lite grumligt :/
    Jasså är det så? :S För det står det inget om på paketet, utan det står att man ska koka vattnet? :S  
    Det står samma info på paketen oberoende på vilket land du bor i i världen.

I Sverige har vi så pass bra kommunalt vatten att man inte behöver koka det. Det gör dom inte ens på neonatal här där jag bor. Har man egen brunn ska man koka det första 3-6 månaderna enligt rekommendationerna.

• Sweet life

Vad ger du för fabrikat. För på min förpackning står inget om att koka vattnet..

• Sweet life
    FreddieFisk skrev 2013-01-17 11:03:14 följande:

Baby Semp 1 ger jag.
    Ok, på min babysemp 1 förpackning står inget om att det ska koka. Det står att man bör tillbereda det i minst 70 gradigt vatten (behövs inte heller i sverige enligt SLV och socialstyrelsen). Jag har från dag 1 vi kom hem från BB tagit kallvatten som jag spolat i kranen som när jag ska ta ett glas vatten, blandat med pulver och värmt i ca 30 sekunder..
  • Sweet life

På natten har jag vatten i flaskan, pulver i en vällingdoserare och när det är dags för mat så blandar jag ihop det då och värmer i micron..

• Sweet life
    JePaLuLi skrev 2013-01-17 11:09:42 följande:
    Det beror väl på hur gammal barnet är i så fall? En väninna till mig är barnsköterska och hon sa att man bör koka vattnet fram tills barnet är 6 månader, oavsett om det är kommunalt eller inte.
    Fast som skrivits tidigare. Varken på neonatal på Karolinska sjukhuset eller på Akademiska sjukhuset kokar man vattnet.

Där förbereder personalen stora kannor mer ersättning som dom ställer i kylen och föräldrarna får själva ta och värma i micron. Dom tar vattnet direkt från kranen utan att koka först.
  • Sweet life
    Lollo81 skrev 2013-01-17 11:52:47 följande:
    Semper ska man blanda i 100 gradigt vatten och det är för att det KAN finnas spår av bakterier i pulvret, så jag väljer det säkra för det osäkra och blandar alltid i 100 gradigt vatten.

Sedan har jag kokt kalltvatten som jag blandar till för att få rätt temp på en gång, än så länge då min lillkille är bara 8 veckor chansar jag inte med bakterierna varken i vattnet eller pulvret :)
    SNacka om att folk inte har koll på riktlinjer och rekommendationer...
Svar på tråden Kan man koka vattnet i förväg?