Inlägg från: FreddieFisk |Visa alla inlägg
  • FreddieFisk

Kan man koka vattnet i förväg?

Har precis fått min dottern och börjat ge mjölkersättning. Läste på paketet och det står att man kan blanda och förbereda flaskor att ha i kylskåp och att det bara är att ta fram, värma och ge. Och att det håller i MAX 6 timmar.

Jag tänkte först att det lät väldigt smidigt! Men jag kom på en annan sak och undrar om det går? Det står nämligen att BLANDA FÄRDIGT maten och förvara i kylskåp... Kan jag enbart koka upp en kanna vatten och bara ha vattnet där? Och när det är dax att mata, hälla upp rätt mängd vatten och blanda i pulvret och värma i mikro? För då har jag ju färdigkokt VATTEN för hela dygnet... Eller måste maten vara BLANDAD i kylskåpet? För då kan jag bara blanda färdigt någon tiimma i förväg.  

• Svar på tråden Kan man koka vattnet i förväg?
  • FreddieFisk
    Sweet life skrev 2013-01-17 10:58:49 följande:
    Har du egen brunn? Annars behöver du enligt riktlinjerna inte koka vattnet..

Nej jag har inte egen brunn... Däremot är vårt vatten lite grumligt :/
    Jasså är det så? :S För det står det inget om på paketet, utan det står att man ska koka vattnet? :S  
  • FreddieFisk
    JePaLuLi skrev 2013-01-17 10:59:46 följande:
    De flesta jag känner gör så att de kokar vattnet, förvarar i en termos och blandar efter behov vid matning.
    Ah, så känner ju jag att jag oxå hade velat göra... Då har man vattnet färdigt i förväg, och det är ju jättesmidigt att bara blanda vid behov :) Men det står inget om det på paketet utan det står att det ska vara färdigblandat :/
  • FreddieFisk
    Sweet life skrev 2013-01-17 11:01:55 följande:
    Vad ger du för fabrikat. För på min förpackning står inget om att koka vattnet..

Baby Semp 1 ger jag.
  • FreddieFisk
    Sweet life skrev 2013-01-17 11:04:37 följande:
    Ok, på min babysemp 1 förpackning står inget om att det ska koka. Det står att man bör tillbereda det i minst 70 gradigt vatten (behövs inte heller i sverige enligt SLV och socialstyrelsen). Jag har från dag 1 vi kom hem från BB tagit kallvatten som jag spolat i kranen som när jag ska ta ett glas vatten, blandat med pulver och värmt i ca 30 sekunder..

Men gud vad konstigt? Sitter med min förpackning i handen nu och på bakstidan är det bilder under "Tillredning" och under punkt 3 står det "Koka  upp kallt vatten".
Svar på tråden Kan man koka vattnet i förväg?