• FreddieFisk

Kan man koka vattnet i förväg?

Har precis fått min dottern och börjat ge mjölkersättning. Läste på paketet och det står att man kan blanda och förbereda flaskor att ha i kylskåp och att det bara är att ta fram, värma och ge. Och att det håller i MAX 6 timmar.

Jag tänkte först att det lät väldigt smidigt! Men jag kom på en annan sak och undrar om det går? Det står nämligen att BLANDA FÄRDIGT maten och förvara i kylskåp... Kan jag enbart koka upp en kanna vatten och bara ha vattnet där? Och när det är dax att mata, hälla upp rätt mängd vatten och blanda i pulvret och värma i mikro? För då har jag ju färdigkokt VATTEN för hela dygnet... Eller måste maten vara BLANDAD i kylskåpet? För då kan jag bara blanda färdigt någon tiimma i förväg.  

• Svar på tråden Kan man koka vattnet i förväg?
  • alynda

Vi hade inte egen brunn men kokade ändå alltid vattnet (man är lite nojjig när de är så små) i förväg och hällde i steriliserade nappflaskor (steriliserade m hjälp av steriliseringspåsar för microvågsugnen, finns i baby-butiker). Flaskorna fick stå i rumstemeperatur och så hällde vi i pulvret strax innan måltid. Vi hade en så där liten burk m tre fack för pulver o en pip i locket att hälla ur, mkt praktiskt på natten då man inte ens behöver kliva ur sängen. Sonen föredrog alltid sin ersättning rumstempererad och dricker fortfarande sin välling så. Ett stort plus att man slipper slänga mat. Fördelen med att göra iordning blandningen i förväg är förstås att det går snabbt och blir lenare i konsistensen när pulvret hinner svälla maximalt i vätskan.

Jag tips är allts att hälla upp det nykokta vattnet i nappflaskor och stänger dem m napp och lock, hellre än att ha en stor kanna som kan kontamineras  när man öppnar och stänger flera gånger om man har riktig otur.

• JePaLuLi

Det beror väl på hur gammal barnet är i så fall? En väninna till mig är barnsköterska och hon sa att man bör koka vattnet fram tills barnet är 6 månader, oavsett om det är kommunalt eller inte.

• FreddieFisk
    Sweet life skrev 2013-01-17 11:04:37 följande:
    Ok, på min babysemp 1 förpackning står inget om att det ska koka. Det står att man bör tillbereda det i minst 70 gradigt vatten (behövs inte heller i sverige enligt SLV och socialstyrelsen). Jag har från dag 1 vi kom hem från BB tagit kallvatten som jag spolat i kranen som när jag ska ta ett glas vatten, blandat med pulver och värmt i ca 30 sekunder..

Men gud vad konstigt? Sitter med min förpackning i handen nu och på bakstidan är det bilder under "Tillredning" och under punkt 3 står det "Koka  upp kallt vatten".
  • Sweet life
    JePaLuLi skrev 2013-01-17 11:09:42 följande:
    Det beror väl på hur gammal barnet är i så fall? En väninna till mig är barnsköterska och hon sa att man bör koka vattnet fram tills barnet är 6 månader, oavsett om det är kommunalt eller inte.
    Fast som skrivits tidigare. Varken på neonatal på Karolinska sjukhuset eller på Akademiska sjukhuset kokar man vattnet.

Där förbereder personalen stora kannor mer ersättning som dom ställer i kylen och föräldrarna får själva ta och värma i micron. Dom tar vattnet direkt från kranen utan att koka först.
  • MaNiMi
    HWR skrev 2013-01-17 11:02:22 följande:
    Om du inte har egen brunn så behöver du inte koka vattnet. Bara ta kallvatten från kranen och värma i micro/vattenbad.
    Vi har överlag bra vatten i Sverige, men jag hade kokat vattnet ändå!  Iaf den första tiden!
    Bor i ett område där vi förra hösten helt plötsligt fick larm om att det kommunala dricksvattnet blivit otjänligt.
    Detta har även hänt på flera ställen senaste åren.
    Det går bra att koka vatten och sen ha lite i termos för de närmsta måltiderna och i kylen för värmning under ett dygn.
    Att det bara står om blandad ersättning är nog mest för att det finns en gräns för hur länge den håller.

• Trisse85

Jag kokar vatten på morgonen och när det svalnat häller jag över det i en petflaska, så har jag färdigkokt vatten som räcker hela dagen. och vill jag att det ska vara varmt igen kan jag värma i micron.

Isak 120927
  • JePaLuLi

Ja det är ju inte direkt jobbigt att koka lite vatten och det skadar knappast. Men till så små hade jag inte velat chansa, oavsett om vi har bra vatten eller ej.

• Lollo81

Semper ska man blanda i 100 gradigt vatten och det är för att det KAN finnas spår av bakterier i pulvret, så jag väljer det säkra för det osäkra och blandar alltid i 100 gradigt vatten.

Sedan har jag kokt kalltvatten som jag blandar till för att få rätt temp på en gång, än så länge då min lillkille är bara 8 veckor chansar jag inte med bakterierna varken i vattnet eller pulvret :)

• Lollo81
    Lollo81 skrev 2013-01-17 11:52:47 följande:
    Semper ska man blanda i 100 gradigt vatten och det är för att det KAN finnas spår av bakterier i pulvret, så jag väljer det säkra för det osäkra och blandar alltid i 100 gradigt vatten.

Sedan har jag kokt kalltvatten som jag blandar till för att få rätt temp på en gång, än så länge då min lillkille är bara 8 veckor chansar jag inte med bakterierna varken i vattnet eller pulvret :)
    Sorry som det står ovan minst 70 gradigt, men jag blandar när vattnet kokat :)

• Sweet life
    Lollo81 skrev 2013-01-17 11:52:47 följande:

SNacka om att folk inte har koll på riktlinjer och rekommendationer...
  • Lollo81
    Sweet life skrev 2013-01-17 12:17:06 följande:
    att jag väljer det säkra för det osäkra, är inte att inte ha koll!!
    Men alla gör precis som de vill, jag har inte sagt att det jag gör är det sätta jag har sagt hur jag gör och varför!
  • MaNiMi
    Sweet life skrev 2013-01-17 12:17:06 följande:
    Jo men i det här fallet så utgör det ju ingen skada om folk väljer att koka vattnet!
    När vårt vatten blev otjänligt så sa de att de var något lokalt och ingen fara på andra ställen i stan..det ändrades så fort de gjort mätningar där också..undertiden använde folk vattnet som vanligt där!  Nu var det ändå tur i oturen att det upptäcktes vid en mätning..ibland kan det gå så långt så att många hinner bli sjuka innan vattnet ens misstänks.. (Östersund tex)  Några andra drabbade områden bara nu de senaste åren är Tjörn, Olofström, Eskilstuna, Torshälla mfl..) 100% säkert är inte kommunalt vatten och så jobbigt är det inte att värma det den första tiden!
    Jag hade inte chansat med en nyfödd baby!

• Århus

"Jo men i det här fallet så utgör det ju ingen skada om folk väljer att koka vattnet!"

Jo, det gör skada om man blandar med 100-gradigt vatten om tillverkaren säger att man skall blanda det i 70 grader. Det finns vissa näringsmedel som inte klarar så varmt vatten.  

Svar på tråden Kan man koka vattnet i förväg?