Jellybeanbaby skrev 2013-01-16 01:09:16 följande:
Då försöker jag en gång till eftersom budskapet inte går igenom.
1- ALLA som röstar gör det med en egen preferens, uttalad eller ej. Men du valde att ge dig på mig, nå, då får du räkna med svar på tal, Polly Pocket
2- Diskutera saken?? Är du på allvar? Du menar att jag ska diskutera "saken" - alltså mina åsikter kring månggifte, med DIG, som vill vara diktator över vad jag tänker och tycker?
Tugga en stund till på det tuggummit så du förstår varför jag artigt tackar nej.
3- Jag räknar inte med att någon ska "ifrågasätta" att jag är emot polygami och för monogami - läs TS - ty det är detta omröstningen handlar om, inget annat.
4- Nej jag är ingen sadist, men du verkar gilla att hoppa på folk oprovocerat på FL, detta är inte första gången jag sett dig bete dig såhär.
Jag tycker att om vi tillåter månggifte, då balanserar vi på en skör jävla lina i samhället. Samhället har redan förändrats mycket - det mesta till det negativa för kvinnor. Exempel: Div trygghetsbidrag/ersättningar som man fick förr som gift kvinna finns inte längre. Och om ens make dog förr, så fick man något som hette änkepension när man kom upp i änkeålder. Idag är giftermålet fortfarande positivt behandlat på div sätt, jag är inte beläst, men jag tror att om man är gift kan den som har sämst ekonomi kräva en del mer än om man inte är gift mm. Inte för att pengarna är det viktiga.
Ska vi verkligen ändra i alla statliga papper för att några kufer - någon klyfta halvpromille av befolkningen om ens det - vill gifta sig med mer än en person? Jag tror inte det.
Dessutom, är man kristen, och gifter sig i kyrkan, så är äktenskapet en helgad institution. Där gäller det TVÅ personer och inget annat. En man kan inte gifta sig med sin fästmö, sin syster och sin traktor. Utan bara med sin fästmö.
SÅ SER DET UT IDAG och jag tycker det är en "slippery slope" att utöka giftermålet till att omfatta fler än två. Min största farhåga är att det skulle utnyttjas.
Hur skulle det utnyttas? De flesta som är för möjligheten till månggifte är det utifrån principen att det som involverar vuxna, samtyckande människor är ok. Vad är det du tror skulle kunna hända som nästa steg?