Inlägg från: MaryArden |Visa alla inlägg
  • MaryArden

vad anser ni om månggifte?

I Rose I skrev 2013-01-15 14:42:41 följande:
    Självklart men det kommer drabba många fler än invånarna i landet. Dessutom förstår jag inte vad ni har för problem? Varför skulle man vilja gifta sig med fler i Sverige??!! Det är ju fritt fram att ha sex med vem i helskotta man vill. Det är inte direkt så att man riskerar stening om man åker fast med byxorna nere. Vadan behovet av en bit papper? Vad ska det vara bra för? Förstår inte...
    Varför är dömande? Jag har inget problem, jag har en åsikt som skiljer sig från din. 

Varför tror du att en man och en kvinna vill gifta sig med varandra? De har förmodligen samma skäl som en man och en man och en kvinna, till exempel. Skulle du ifrågasätta en man och en kvinna som vill gifta sig med att de kan ju ha sex ändå?
  • MaryArden
    MaryArden skrev 2013-01-15 14:44:58 följande:
    Varför är dömande? Jag har inget problem, jag har en åsikt som skiljer sig från din. 

Varför tror du att en man och en kvinna vill gifta sig med varandra? De har förmodligen samma skäl som en man och en man och en kvinna, till exempel. Skulle du ifrågasätta en man och en kvinna som vill gifta sig med att de kan ju ha sex ändå?
    så*
  • MaryArden
    Jellybeanbaby skrev 2013-01-16 01:09:16 följande:
    Då försöker jag en gång till eftersom budskapet inte går igenom.

1- ALLA som röstar gör det med en egen preferens, uttalad eller ej. Men du valde att ge dig på mig, nå, då får du räkna med svar på tal, Polly Pocket

2- Diskutera saken?? Är du på allvar? Du menar att jag ska diskutera "saken" - alltså mina åsikter kring månggifte, med DIG, som vill vara diktator över vad jag tänker och tycker?
    Tugga en stund till på det tuggummit så du förstår varför jag artigt tackar nej.

3- Jag räknar inte med att någon ska "ifrågasätta" att jag är emot polygami och för monogami - läs TS - ty det är detta omröstningen handlar om, inget annat.

4- Nej jag är ingen sadist, men du verkar gilla att hoppa på folk oprovocerat på FL, detta är inte första gången jag sett dig bete dig såhär.

Jag tycker att om vi tillåter månggifte, då balanserar vi på en skör jävla lina i samhället. Samhället har redan förändrats mycket - det mesta till det negativa för kvinnor. Exempel: Div trygghetsbidrag/ersättningar som man fick förr som gift kvinna finns inte längre. Och om ens make dog förr, så fick man något som hette änkepension när man kom upp i änkeålder.  Idag är giftermålet fortfarande positivt behandlat på div sätt, jag är inte beläst, men jag tror att om man är gift kan den som har sämst ekonomi kräva en del mer än om man inte är gift mm. Inte för att pengarna är det viktiga.

Ska vi verkligen ändra i alla statliga papper för att några kufer - någon klyfta halvpromille av befolkningen om ens det  - vill gifta sig med mer än en person? Jag tror inte det.

Dessutom, är man kristen, och gifter sig i kyrkan, så är äktenskapet en helgad institution. Där gäller det TVÅ personer och inget annat. En man kan inte gifta sig med sin fästmö, sin syster och sin traktor. Utan bara med sin fästmö.

SÅ SER DET UT IDAG och jag tycker det är en "slippery slope" att utöka giftermålet till att omfatta fler än två. Min största farhåga är att det skulle utnyttjas.
    Hur skulle det utnyttas? De flesta som är för möjligheten till månggifte är det utifrån principen att det som involverar vuxna, samtyckande människor är ok. Vad är det du tror skulle kunna hända som nästa steg?
  • MaryArden
    Den vita staden skrev 2013-01-16 01:56:01 följande:
    Giftermål = barn, oftast.
    Behöver inte mer än länka till det jag ser som givet - www.bibleinfo.com/sv/topics/%C3%A4ktenskap , även om mitt eget ursprung förmodligen spelar in.
    Barn har rätt till en mamma och pappa, vuxna har inte rätt till barn!
    Inget barn ska behöva tvivla.. ser ingen möjlighet till att säkerställa att någon slipper det problemet.. lagstiftning från vilken ålder? Barn är olika..
    Barn har rätt till sina föräldrar. Med föräldrar kan man mena de som är det i praktiken, och de som är det biologiskt. Beroende på situation kan det för barnet vara viktigast att ha rätt till antingen de som är det i praktiken eller de som är det biologiskt. 

Om ett barn idag har tre föräldrer i praktiken riskerar barnet att i värsta fall bli berövat den eller de av dessa som inte är biologisk föräldrar, på grund av hur lagstiftningen skulle se ut.

En lagstiftning som tillåter månggifte, och anpassar vårdnaden av barnet utifrån det, skulle stärka barnens rätt till dennes föräldrar.  
  • MaryArden
    Ljushuvud skrev 2013-01-16 07:26:29 följande:

Polygami har föga med barnens rätt att göra! Förmodligen behöver lagar uppdateras för att stärka barnens trygghet men absolut inte genom polygami! Var det dessutom inte så att C som kom med förslaget till månggifte även kom med att förslag som skulle omkullkasta barnens möjligheter? Förslaget var, ungefär, att man skulle slopa arvsrätten, eller i vilket fall kraftigt förändra och reducera arvsrätten.
     Det går att lagstifta om barnens rätt till föräldrarna de har i praktiken utan att införa månggifte, jag skrev inte mitt inlägg för att framföra barnens rätt som ett argument för månggifte.

Jag skrev mitt svar till Den vita staden för att jag uppfattade henne som att hon ansåg att barnens rätt talar emot möjlighet för månggifte, vilket jag inte håller med om. 

Jag är inte centern eller centerpartist. 
  • MaryArden
    Ljushuvud skrev 2013-01-16 07:47:51 följande:

Men, du skrev det.... Så då får du kanske tänka om lite? Månggifte är så otroligt utdaterat! Det är så fruktansvärt dumt av Er som vill jämställa månggifte med ett eget självbestämmande! Varken världen eller människor fungerar på ett sådant sätt som skulle behövas för att månggifte skulle vara okej! Det finns givetvis andra situationer men ett exempel.. Varför är det nästan uteslutande män står i centrum med mängder av kvinnor i religiösa sekter, där det mer eller mindre uteslutande handlar om att det är en man som "belägrar" de kvinnor han känner för... Nu får ni allt ta å kamma Er, väx upp och sluta få eget självbestämmande att synka med en så sjuk sak som polygami!
    Som sagt skrev jag det som ett svar till Den vita staden. När du uppfattade det som att jag menade att möjligheten till månggifte argumenteras främst för barnens skull förtydligade jag mig. Jag kan göra det igen: barnens rätt kan skyddas på annat sätt än genom möjlighet till månggifte, men barnens rätt är inte ett argument i sig självt emot månggifte. 

Jag har flera vänner som lever i polygama relationer, och det är inte alltid alla män har fler partners än alla kvinnor. Oftast varierar det, och i de relationer som är parrelationer där båda även har andra relationer brukar det variera över tid. Jag känner ingen i polygamt förhållande där mannen belägrar sitt harem av kvinnor. 

Varför tycker du att polygami är sjukt?  
  • MaryArden
    PumpkinQueen skrev 2013-01-16 10:01:40 följande:

Jag tror att jag frågade dig detta tidigare: Vill du avskaffa äktenskapet som företeelse helt och hållet?
    Ljushuvud, jag undrar också över det här. 
  • MaryArden
    Ljushuvud skrev 2013-01-16 10:39:03 följande:

Ber om ursäkt, har inte uppfattat denna fråga, och om jag läst den så kände jag nog att den inte var speciellt relevant, om än väldigt intressant! Jag har väldigt svårt att se kopplingen att jag anser att polygami är totalt förkastligt och sedan få frågan om jag vill förbjuda äktenskap helt och hållet. Jag tycker inte om trängselskatten, men att därifrån ställa frågan om jag tycker att man skall ta bort bensinskatten, eller legalisera marijuana... Ingen koppling! Giftemål är en vettig konstruktion, men människor kommer ändå att ha sex med andra! Bra eller dåligt,, tror inte att det går att kräva trohet på annat sätt än som en muntlig överenskommelse helt utan juridiska krav. Vilket i sig kan vara ett argument för att polygami är en konstruktion som uppmanar till maktmissbruk.
    Missade att du hade svarat. 

Jag tycker PumpkinQueens fråga är relevant. Av dina argument kring makt i äktenskapet har jag inte sett något som, om man accepterar att de är relevanta för ett äktenskap med fler än två, inte samtidigt är relevant för ett äktenskap med två. 
  • MaryArden
    Johan75 skrev 2013-01-18 09:21:29 följande:
    Fördelen med äktenskap är, som jag ser det, att det erbjuder en hyfsat trygg juridisk standardmall mellan parterna. Skulle det gå att ha detta även om fler än två var inblandade? 

Om A B och C ska ingå äktenskap - måste alla parter förhålla sig likadant till varandra? 
    Det kan finnas en standardmall för A, B och C, som det gör nu för A och B. Om A, B och C vill göra tillägg till standardmallen kan de göra det i samma utsträckning som A och B kan idag. 

För vissa kanske standardmallen passar så dåligt att man väljer att inte gifta sig, precis som för A och B idag.  
  • MaryArden
    Johan75 skrev 2013-01-18 10:30:40 följande:
    Ja, att det går att göra tillägg är inget konstigt. Min undran är dock om månggifte på något sätt förutsätter att man förhåller sig till alla inom äktenskapet på samma sätt, eller om det innebär en svår juridisk situation där man måste klargöra hur de olika juridiska skyldigheterna och rättigheterna ser ut mellan de olika parterna? 
    Jag svarade mest på frågan om det går att ha en hyffsat trygg juridisk standardmall med fler än två inblandade. Jag menade inte att förklara att det går att göra tillägg, utan att en standardmall har sina fördelar och begränsningar oavsett om man är två eller tre. 

Det förslag som har varit nu vet jag inte om man menar att fler personer ska kunna ingå i ett äktenskap, eller om det är så att en person ska kunna ingå fler äktenskap. Men jag svarar nog nej på frågan du ställer här, månggifte förutsätter inte att man måste förhålla sig till alla på samma sätt. Däremot är jag säker på att om månggifte införs, oavsett form, så kommer det att handla om en annan variant av standardkontrakt. Något annat är ohållbart. 
  • MaryArden
    Johan75 skrev 2013-01-18 11:04:06 följande:
    Ja, det är lite det jag undrar - vilken bild man har av det hela. Är det ETT äktenskap mellan flera eller att en kan ingå FLERA äktenskap? 

Om man resonerar som så att det inte förutsätter att man måste förhålla sig till alla på samma sätt så antar jag att vi pratar om att en person kan ingå flera äktenskap, inte att det rör sig om ett äktenskap med fler än två parter. Samtidigt ska det vara någon typ av standardkontrakt vilket gör att man inte kan välja helt hur man fördelar rättigheter och skyldigheter. 

Skulle detta funka ifall grundutförandet liknar det vi har idag mellan två parter?  
    Jag tror att båda varianterna finns. Men om man som jag grundar sin åsikt i att det ska vara ok för att det handlar om vuxna, samtyckande människor så antar jag att man anser att båda varianterna ska vara möjliga. 

Om du menar om det fungerar lagtekniskt att man har flera olika äktenskap men att det finns en inbördes ordning vid exempelvis arv så är svaret ja. Om det skulle bli varianten där man kan ha flera olika äktenskap har jag svårt att se en lösning där det inte antingen blir individen eller lagstiftningen som rangordnar de efterlevande (exempelvis). Sannolikt lagstiftningen, men att det kan ändras via testamente. 

Oavsett hur man skulle göra lär man utgå ifrån grundutförandet så mycket som möjligt, och bara ta avsteg därifrån när man måste. Det är helt klart enklast så.
  • MaryArden
    Johan75 skrev 2013-01-18 11:25:45 följande:
    Tittar man i tråden så verkar det ju som att det är "tryggheten" som finns i dagens äktenskap som man vill kunna överföra till flera. En situation där en person kan ingå flera äktenskap och det finns en rangordning för arv och efterlevande känns inte som särskilt "trygg", speciellt om man (av någon anledning, sist in?) ligger långt ner i denna rangordning. 
    Rangordning finns redan i dagens system med monogamt gifte. Det finns föräldrar, barn, särkullbarn, mödrar som sitter i orubbat bo på gården med gåvoförbehåll från avlidne makens föräldrar osv. 

Trygghet ligger inte nödvändigtvis i att ärva (eller motsvarande), eller att ärva lika mycket som andra i en utpekad grupp. Däremot finns det en trygghet i att det finns en ordning för vem som ska få vad och när, eller vem som ska få göra vad i vissa situationer. Precis samma trygghet som gifta har idag. 

Sedan finns det såklart trygghet som inte är materiell, där kanske det skulle se annorlunda ut. Nu har jag mest funderat kring det materiella utifrån tankarna du tagit upp. 
  • MaryArden
    M C skrev 2013-01-18 11:50:38 följande:
    Men rangordningen utgår från att man är längre bort eller närmare den avlidne.
    Det blir faktiskt inte svårare att dela upp kvarlåtenskap efter en döing i ett trepartsäktenskap än när det är flera syskon som ärver sin sist levande förälder. 
    Vi pratade om hur det skulle bli om man som en person kunde vara gift med flera olika. Om det är tre personer som gifter sig samtidigt i samma äktenskap håller jag med om att det blir väldigt okomplicerat. Iallafall till värdet :)
  • MaryArden
    Johan75 skrev 2013-01-18 11:57:27 följande:
    Tja, kanske jag som är lite väl pragmatisk, men jag ser nog äktenskap som nästan uteslutande något som är kopplat till det materiella - möjligen bortsett från själva festen. 

Blir det dock inte så att för varje ny part som ska ha materiell trygghet så är risken stor att den måste tas (åtminstone lite grann) från någon annan som redan sitter på den?

Sedan ska jag erkänna att jag kan mycket lite om det rent juridiska här. 
    När jag säger trygghet som inte är materiell menar jag inte den känslomässiga tryggheten, mer saker som rätt att stänga av livsuppehållande åtgärder, närvara på sjukhuset, fördelning av ansvar och rättighet med barn och liknande.

Skulle man införa en form där en person gifter sig med flera måste man se vilka intressen det finns, och sedan värdera vilket intresse som väger tyngst. Jag tror inte man skulle välja en lösning där en persons aktuella ekonomiska situation skulle kunna påverkas av två andra personers val att gifta sig.  

Eftersom det inte finns någon juridik om det här så är vi alla på samma, ovetande, nivå ;) Men det är intressant att spekulera om hur det skulle kunna se ut, det finns ändå teman i lagstiftningen som man vanligtvis håller sig till.  
  • MaryArden
    Johan75 skrev 2013-01-18 12:13:17 följande:
    Och då uppkommer ju direkt frågor. Vem i äktenskapet bestämmer ifall respiratorn ska stängas av?

Fast nog påverkas väl ett par med gemensamma bolån och  gemensam ekonomi ifall den ena parten gifter sig med en till person? Tillgång till bostad, med mera?
     Tänkbar lösning är att man väljer det vid giftermålet, och har man inte valt räknas man som ogift i det avseendet. Det skulle inte vara så svårt att reglera, bara beroende av hur resten såg ut.

Det finns inget som säger att det måste påverka, det beror på hur man utformar det. Jag tror som sagt inte att man skulle utforma det på ett sätt att man avhänder sig kontrollen över sin egen ekonomi, trots att det är så vi i någon mån har det idag. Om man däremot skulle införa månggifte som att det får vara flera personer i samma äktenskap, och de ingår det samtidigt, då tror jag man skulle behålla den risk som vi har idag. 
  • MaryArden
    Johan75 skrev 2013-01-18 12:40:32 följande:
    Kanske en lösning. Själv tycker jag bara att en del av poängen med äktenskap ska vara att en massa val inte ska behöva göras. Det ska vara en "standardmodell" som vi pratade om innan. 

Hypotetiskt då. A är gift med B och de äger ett boende ihop. A gifter sig senare även med C. Är C helt utesluten från ägandet av boendet? (Ifall vi nu pratar modellen "en person kan gifta sig med flera")

Jag håller med om att det enklaste (juridiskt) borde vara flera personer i samma äktenskap.
    Jag håller med om att poängen med äktenskapet är att slippa val, det finns säkert andra sätt att lösa just den frågan på. 

Inte så lätt att svara på, ens hypotetiskt. Det blir ju snarare en konsekvens av hur regelverket är uppbyggt redan innan man kommit fram till en sån fråga. 

Om vi lägger till att de måste ingå äktenskapet samtidigt, och bara kan upplösa äktenskapet som grupp, så blir det väldigt enkelt. Iallafall i förhållande till alternativet. Sen tycker jag inte det ska styra vilken form man är för (eller emot). Juridiken kommer att lösa de flesta problem som kan uppstå, och det är lagstitarens uppgift att göra. Intressant dock.  
  • MaryArden
    power skrev 2013-01-26 20:47:41 följande:
    Pontus åh nej!! En verklighetsförankrad konsekvens!!
    Nu kraschar FL.
    Haha!
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?