• Thotis90

Fler på utredning ?

Anonym (Snart) skrev 2013-03-14 12:03:26 följande:
    15 månader jag hoppas de går vägen nu !!
    Då har vi försökt lika länge... 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Thotis90
    miiiiichelle skrev 2013-03-14 17:15:19 följande:

Samma här! Vår läkare sa till oss att visar inte mitt blodprov eller hans sperma prov något får vi vänta ett år till. För att vi är unga. Vilket känns konstigt för då är man "normalt" mest fertil ?!?
    Vi kommer att gå igenom proverna på måndag och jag skall få göra ett VUL. Om det inte visar någonting och proverna är bra så kommer jag att få göra en spolning. Om spolningen inte tyder på något stopp måste vi försöka till jan-14 innan vi kan ställa oss i kö för IVF, om vi vill det.
  • Thotis90
    miiiiichelle skrev 2013-03-14 20:58:52 följande:

Då kanske jag kan be om en spolning med då om det inte visar något ? Mitt vul såg bra ut iaf.
    Jag tycker absolut att du skall be om en spolning!
  • Thotis90
    Anonym (barnlös) skrev 2013-03-16 17:21:28 följande:
    Vad menar du med att ni måste betala? Hur mycket pengar handlar det om. Min man och jag har fått betala mellan 2 och 300 varje besök vi gjort; samtal, urinprov, blodprov, spermaprov, äggledarspolning. Är det sådana summor du menar eller handlar det om 10 000-tals kronor?
    Det är patientavgiften jag pratar om. Här är den på 300 kr/besök (per person).
  • Thotis90
    Anonym (barnlös) skrev 2013-03-17 08:54:33 följande:
    Det verkar var mycket som är olika i de olika landstingen, men jag måste säga att jag absolut inte haft några problem med att betala 300:-/person per tillfälle. Det är ändå oerhört subventionerat!
    Vi hade dålig ekonomi när jag pratade om det här med avgiften för utredningen, men nu har vi det bra ekonomiskt så att betala patientavgiften är inga som helst problem
  • Thotis90

Vi var på vårat andra besökt idag. Den här gången hos läkare Hon började med att ta en titt på sambons hälsodeklaration och medan hon skummade igenom den sade hon att hans spermaprov såg bra ut. Han har varit orolig över provsvaret av den anledningen att han räknas som överviktig (BMI 27.7), men det såg som sagt bra ut. Hon gick sedan igenom min hälsodeklaration och jag fick svara på några frågor. Jag fick bl.a. berätta om min menstruation (hur gammal jag var när jag fick min första, om jag har smärtsamma menstruationer, hur många dagar jag blöder osv.), om min ägglossning (om jag känner av den, om jag använder ägglossningstester och om de ger positiva utslag), om min förra graviditet, om min abort m.m.

När vi var klara med frågorna var det dags för VUL. Hon hade svårigheter med att hitta höger äggstock (jag förvarnade henne om att andra gynekologer/läkare har haft svårigheter med att hitta den), men annars såg det bra ut. Hon kunde inte hitta några avvikelser.

Efter att jag klätt på mig igen gick vi igenom mina blodprover, som såg bra ut. Läkaren sade att eftersom jag har regelbunden mens och ägglossning, inte har haft några allvarliga infektioner (t.ex. klamydia) och att jag har varit gravid förut är chansen stor att jag kommer att bli gravid igen. Det är bara en fråga om tid och om vi behöver hjälp eller inte. Det var t.o.m. så att hon garanterade att jag kommer att bli gravid (det tycker inte jag är okej oavsett om det hittas några fel på paret eller inte).

Nästa steg är spolning av äggledarna. Vi kunde inte få svar på när det blir. Vi skulle räkna med att det dröjer en till två månader. Jag struntar i om jag måste vänta några veckor med tanke på att vi har försökt så pass länge... Jag är bara glad över att spolningen blir av!

• Thotis90
    miiiiichelle skrev 2013-03-25 20:19:02 följande:
    Hur länge ska man behöva vänta på provsvar ??
    Vi fick vänta i 18 dagar på att få svar på våra prover.
  • Thotis90

Någon som vet hur det ser ut inom landstingen om somrarna? I brevet ang. ultraljudsundersökning av livmoder och äggledare (spolning) stod det att det inte finns någon tid de närmsta veckorna och jag är rädd att jag inte skall hinna få någon tid innan sommaren som resulterar i att jag måste vänta till hösten! Jag tänker INTE vänta i ett halvår på att få spolas. 

• Thotis90
    miiiiichelle skrev 2013-04-11 16:35:07 följande:
    Hur går det för er ?
    Här kom mensen under förmiddagen (16:e försöket nu). Jag ringde kvinnokliniken och frågade hur det ser ut med tider för spolning framöver. Det fanns inga tider den här cykeln, så jag skulle ringa igen efter nästa mens, som är beräknad 10/5.
  • Thotis90
    Anonym (Snart) skrev 2013-04-20 12:48:01 följande:
    Hej hur länge fick ni vänta efter att ni fyllt i enkäten tills läkaren tog beslut om ni skulle få hjälp ?? Har väntat vad som känns som en evighet men inget brev om vi kommer få hjälp eller inte..
    Vi behövde aldrig fylla i några papper innan vi startade utredningen. Jag kontaktade kvinnokliniken och de checkade av att vi uppfyller alla krav (försökt i minst 1 år, vara folkbokförda på samma adress och inte ha några gemensamma barn). Vi fick sedan en tid åtta veckor senare. 
Svar på tråden Fler på utredning ?